Cabrioleten som funkar lika bra som en vanlig bil på vintern, är drömmen för många av oss. Välisolerat plåttak, höga säkerhetsambitioner och elektrisk halsduk gör att Peugeot närmar sig målet med nya plåtcabben 308 CC.
Svenskarna är ett cab-älskande folk. Trots, eller möjligen tack vare, vårt bistra klimat säljs här flest cabrioleter per invånare i Europa. Säkert drabbas även cabfösäljningen av avbräck i dessa kristider som nu råder men för den som har stadig inkomst, är det inte så dumt att leva i en lågkonjunktur. När priser och räntor sjunker, öppnas kanske nya ekonomiska möjligheter för några.
Peugeot var tidigt ute och gjorde bilar med fällbart, hårt tak redan på 30-talet. Under 2000-talet har man blivit marknadsledande tack vare den nya generationen plåtcabbar 206 CC, 207 CC och 307 CC. Nu hoppas Peugeot att även nya 308 CC ska finna vägen till svenskarnas hjärtan.
Den nya bilen har växt på alla ledder jämfört med föregångaren 307 CC och är 43 mm längre, 58 mm bredare och 2 mm högre. Den har ett hårt tak med automatiskt fällning. Att förvandla coupen till cabriolet tar bara 20 sek och taket går att manövrera i farter upp till 12 km/tim.
Lånar från Mercedes
Den senaste innovationen har man lånat från Mercedes. "Airwave" kallar man ett system som kan blåsa varmluft runt nacken på passagerarna i framsätet och som återfinns i Mercedes SLK. Det är för övrigt också samma leverantör till både Mercedes och Peugeots elektriska halsdukar. Airwave är standard på modellen Exclusive och kommer att finnas som tillval till de billigare versionerna. Att köra runt med en hårfön i nacken låter fånigt men fungerar riktigt bra! Provturen går upp i bergen vid franska Rivieran. Trots att det för dagen bara är 14 grader varmt, känns det som sommar i kupén. Det är nästan helt dragfritt när vi kör med sidofönstren upphissade, offrar sittplatserna i baksätet och istället monterar turbulensskyddet "Windstopper" bakom framstolarna. Vid behov viks skyddet ihop och placeras i ett särskilt fack i bagageutrymmet.
För Sveriges del är två motorer aktuella. En direktinsprutad 1,6 liters bensinmotor på 150 hk som utvecklats i samarbete med BMW och en tvåliters dieselmotor på 140 hk. Kraftfulla motorer kan tyckas men cupécabriolettens höga vikt medför att inget av alternativen känns överstarka. Även om dieseln drar mindre bränsle och ger bättre dragkraft, tror vi att bensinmodellens lägre pris gör att den blir storsäljaren i Sverige. Dieselmotorn imponerar stort tack vare fint drag från botten av registret och dessutom väl dämpat motorljud. Inget dieselknatter här inte! Även bensinmotorn går mjukt och fint men förbrukar mer och kräver också mer arbete med växelspaken för att hänga med. Alla 308-spekulanter bör göra sig själva tjänsten att ta en provtur med dieseln innan man skriver på köpekontraktet.
En av plåtcabbarnas stora fördelar är det generösa bagageutrymmet, i alla fall så länge taket är på. Peugeot 308 CC rymmer som mest 403 liter bagage. Nedcabbat krymper det till 226 liter.
I framsätet finns det gott om utrymme men för vuxna är baksätet fortfarande alltför trångt för att vara användbart på längre resor, trots att den nya modellen vuxit en smula.
Man åker gärna långt
För man åker gärna långt i 308 CC. På de kontinentala motorvägarnas släta asfalt rullar bilen tyst, även i väldigt höga farter. Med taket på plats är vindbruset väl dämpat. Det fällbara taket isolerar mycket bra från omgivningen och verkar täta perfekt. Framstolarna upplevs som bekväma även om några förare önskar sig ett ställbart svankstöd. Ratten är ställbar i höjd och längdled vilket gör det enkelt att hitta en bra körställning.
Peugeot påstår sig ha satsat hårt på förstärkningar för att göra karossen vridstyv. De förstärkningar som monterats har inneburit ca 200 kg i extra vikt, jämfört med motsvarande halvkombimodell. Fjädringen har styvats upp för att klara cabbens extra vikt. Det gör den ibland lite väl hård för full komfort på dålig väg. Provbilen rullade på ganska extrema 18-tums hjul med tunna däck i 40-profil. Måhända blir gången behagligare med de 16 och 17- tums fälgar som blir standard i Sverige.
Den dåliga sikten är också en nackdel. Grova vindrutestolpar må vara välgörande för säkerheten men är besvärligt i stadstrafik och på kurviga vägar. I stan tror vi också att många kommer att reta sig på de breda dörrarna som gör det svårt att komma i och ur bilen på trånga parkeringsplatser.
Sedan är det synd att prispåslaget för dieselmotorn blir så högt. Exakta priser är i skrivandes stund inte klara men det lutar åt att tillägget för dieseln hamnar upp mot 15 000 kronor. Tyvärr kan det skrämma bort många köpare från det mest attraktiva motoralternativet.
Resultatet är blandat
Ã-verlag blir 308 CC ca 20 000 kr dyrare än sin företrädare 307 CC och hamnar prismässigt i nivå med dyra VW Eos. Låt vara att fransmannen har bättre utrustning i grundutförande som med klimatanläggning, lättmetallhjul, farthållare m.m. Toppmodellen Exclusive, kostar ytterligare ca 15 000 men då ingår också läderklädsel, nackvärmare och turbulensskydd.
När det gäller säkerheten är resultatet blandat. Peugeot uppger att man arbetat hårt med att få bilen så säker som möjligt. Man har bland annat utvecklat en speciell sidokrockkudde som också skyddar de åkandes huvuden. I baksätets ryggstöd finns störtbågar som höjs upp bakom ryggen på passagerarna om bilen riskerar att välta. I krockprovet hos Euro-NCAP fick också 308 CC fem stjärnor tack vare väldigt goda resultat från krockproverna. Däremot misslyckades man kapitalt i whiplashprovet. Det hade gett stjärnavdrag om bilen bedömts utefter den nya betygsskalan som började användas i slutet av februari.
Peugeot var tidigt ute och gjorde bilar med fällbart, hårt tak redan på 30-talet. Under 2000-talet har man blivit marknadsledande tack vare den nya generationen plåtcabbar 206 CC, 207 CC och 307 CC. Nu hoppas Peugeot att även nya 308 CC ska finna vägen till svenskarnas hjärtan.
Den nya bilen har växt på alla ledder jämfört med föregångaren 307 CC och är 43 mm längre, 58 mm bredare och 2 mm högre. Den har ett hårt tak med automatiskt fällning. Att förvandla coupen till cabriolet tar bara 20 sek och taket går att manövrera i farter upp till 12 km/tim.
Lånar från Mercedes
Den senaste innovationen har man lånat från Mercedes. "Airwave" kallar man ett system som kan blåsa varmluft runt nacken på passagerarna i framsätet och som återfinns i Mercedes SLK. Det är för övrigt också samma leverantör till både Mercedes och Peugeots elektriska halsdukar. Airwave är standard på modellen Exclusive och kommer att finnas som tillval till de billigare versionerna. Att köra runt med en hårfön i nacken låter fånigt men fungerar riktigt bra! Provturen går upp i bergen vid franska Rivieran. Trots att det för dagen bara är 14 grader varmt, känns det som sommar i kupén. Det är nästan helt dragfritt när vi kör med sidofönstren upphissade, offrar sittplatserna i baksätet och istället monterar turbulensskyddet "Windstopper" bakom framstolarna. Vid behov viks skyddet ihop och placeras i ett särskilt fack i bagageutrymmet.
För Sveriges del är två motorer aktuella. En direktinsprutad 1,6 liters bensinmotor på 150 hk som utvecklats i samarbete med BMW och en tvåliters dieselmotor på 140 hk. Kraftfulla motorer kan tyckas men cupécabriolettens höga vikt medför att inget av alternativen känns överstarka. Även om dieseln drar mindre bränsle och ger bättre dragkraft, tror vi att bensinmodellens lägre pris gör att den blir storsäljaren i Sverige. Dieselmotorn imponerar stort tack vare fint drag från botten av registret och dessutom väl dämpat motorljud. Inget dieselknatter här inte! Även bensinmotorn går mjukt och fint men förbrukar mer och kräver också mer arbete med växelspaken för att hänga med. Alla 308-spekulanter bör göra sig själva tjänsten att ta en provtur med dieseln innan man skriver på köpekontraktet.
En av plåtcabbarnas stora fördelar är det generösa bagageutrymmet, i alla fall så länge taket är på. Peugeot 308 CC rymmer som mest 403 liter bagage. Nedcabbat krymper det till 226 liter.
I framsätet finns det gott om utrymme men för vuxna är baksätet fortfarande alltför trångt för att vara användbart på längre resor, trots att den nya modellen vuxit en smula.
Man åker gärna långt
För man åker gärna långt i 308 CC. På de kontinentala motorvägarnas släta asfalt rullar bilen tyst, även i väldigt höga farter. Med taket på plats är vindbruset väl dämpat. Det fällbara taket isolerar mycket bra från omgivningen och verkar täta perfekt. Framstolarna upplevs som bekväma även om några förare önskar sig ett ställbart svankstöd. Ratten är ställbar i höjd och längdled vilket gör det enkelt att hitta en bra körställning.
Peugeot påstår sig ha satsat hårt på förstärkningar för att göra karossen vridstyv. De förstärkningar som monterats har inneburit ca 200 kg i extra vikt, jämfört med motsvarande halvkombimodell. Fjädringen har styvats upp för att klara cabbens extra vikt. Det gör den ibland lite väl hård för full komfort på dålig väg. Provbilen rullade på ganska extrema 18-tums hjul med tunna däck i 40-profil. Måhända blir gången behagligare med de 16 och 17- tums fälgar som blir standard i Sverige.
Den dåliga sikten är också en nackdel. Grova vindrutestolpar må vara välgörande för säkerheten men är besvärligt i stadstrafik och på kurviga vägar. I stan tror vi också att många kommer att reta sig på de breda dörrarna som gör det svårt att komma i och ur bilen på trånga parkeringsplatser.
Sedan är det synd att prispåslaget för dieselmotorn blir så högt. Exakta priser är i skrivandes stund inte klara men det lutar åt att tillägget för dieseln hamnar upp mot 15 000 kronor. Tyvärr kan det skrämma bort många köpare från det mest attraktiva motoralternativet.
Resultatet är blandat
Ã-verlag blir 308 CC ca 20 000 kr dyrare än sin företrädare 307 CC och hamnar prismässigt i nivå med dyra VW Eos. Låt vara att fransmannen har bättre utrustning i grundutförande som med klimatanläggning, lättmetallhjul, farthållare m.m. Toppmodellen Exclusive, kostar ytterligare ca 15 000 men då ingår också läderklädsel, nackvärmare och turbulensskydd.
När det gäller säkerheten är resultatet blandat. Peugeot uppger att man arbetat hårt med att få bilen så säker som möjligt. Man har bland annat utvecklat en speciell sidokrockkudde som också skyddar de åkandes huvuden. I baksätets ryggstöd finns störtbågar som höjs upp bakom ryggen på passagerarna om bilen riskerar att välta. I krockprovet hos Euro-NCAP fick också 308 CC fem stjärnor tack vare väldigt goda resultat från krockproverna. Däremot misslyckades man kapitalt i whiplashprovet. Det hade gett stjärnavdrag om bilen bedömts utefter den nya betygsskalan som började användas i slutet av februari.
Relaterade bildspel
FAKTA/ Peugeot 308 CC 1,6 Turbo
Pris, från kr: ca 265 000
Säljstart: April
Modell: Fyrsitsig coupécabriolet med hårt, fällbart tak.
Mått, cm: L 444/B 182 /H 143
Tjänstevikt, kg: 1 587
Max släpvagnsvikt, kg: 1 400
Motor: Fyrcylindrig turbo motor. Cylindervolym: 1 598 cm3. Max effekt: 150 hk vid 5 800 varv/min. Max vridmoment 240 Nm från 1 400 varv/min.
Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim på 9,8 sek. Toppfart 215 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning : 7,5l /100 km. CO2-utsläpp: 177 g/km.
Konkurrenter: Ford Focus CC, Saab 9-3 Cab, Volvo C70, Volkswagen Eos.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tyvärr inga plåtcabbar blir särskilt snygga!
För mkt cab-forward blir resultatet när plåttaket ska ner i skuffen. Ser lite harmynt ut! Nä bättre med en cab typ Audi. Billigare, snyggare, mer bagage och nästan lika komfortabelt. Denna typ av nisch-biltyp kan gott ha ett modernt 3-lager 'tygtak'.
Calle har skrivit just det jag själv tänkte skriva. Förutom det oproportionerliga cab forward-stuket, så är ju alla plåtcabbar så uppkörda i häcken. Jämfört med en tygcabb så är plåtcabbarna ännu tyngre, har ännu smalare baksäten och ännu mindre bagageutrymme. Däremot är de tystare (om än inte särskilt tysta). Eftersom de oftast har större glasytor så borde de ha bättre bakåtsikt, men så var det det där med dessa mastodontbakpartier.
Nya 308 CC ser bättre ut än föregångaren, men snygg är den inte.
Ang. plåtcabbarnas utseende så är en del klumpig och fula i bakdelen, men det finns ett undantag och det är Renault Megane CC. En myket bra åretruntbil. Snygg och väcker uppärksamhet och positiva kommentarer vart man än kommer. Har kört en i två år nu och är helnöjd!
Vi är ett tvåpersonershushåll som sedan länge kör med endast en bil, alltid en cab. Nu en Saab 07:a, innan en 02:a. Funkar jättebra som bruksbil för två året om. Gillar Saabs kluriga lösningar och komfort. Gör vardagen till en njutning!
308 cc är skitsnygg. En svart med rostbrun skinnklädsel har jag just köpt. Marie
Snyggast är merca 200 slk och BMW 3 cab. Peugeot 308 CC är ju också en höjdare. Såg den live på mässan i Frankfurt. Plåtcab i Sverige! Kenta
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.