Cabrioleten som funkar lika bra som en vanlig bil på vintern, är drömmen för många av oss. Välisolerat plåttak, höga säkerhetsambitioner och elektrisk halsduk gör att Peugeot närmar sig målet med nya plåtcabben 308 CC.
Peugeot var tidigt ute och gjorde bilar med fällbart, hårt tak redan på 30-talet. Under 2000-talet har man blivit marknadsledande tack vare den nya generationen plåtcabbar 206 CC, 207 CC och 307 CC. Nu hoppas Peugeot att även nya 308 CC ska finna vägen till svenskarnas hjärtan.
Den nya bilen har växt på alla ledder jämfört med föregångaren 307 CC och är 43 mm längre, 58 mm bredare och 2 mm högre. Den har ett hårt tak med automatiskt fällning. Att förvandla coupen till cabriolet tar bara 20 sek och taket går att manövrera i farter upp till 12 km/tim.
Den senaste innovationen har man lånat från Mercedes. "Airwave" kallar man ett system som kan blåsa varmluft runt nacken på passagerarna i framsätet och som återfinns i Mercedes SLK. Det är för övrigt också samma leverantör till både Mercedes och Peugeots elektriska halsdukar. Airwave är standard på modellen Exclusive och kommer att finnas som tillval till de billigare versionerna. Att köra runt med en hårfön i nacken låter fånigt men fungerar riktigt bra!
För Sveriges del är två motorer aktuella. En direktinsprutad 1,6 liters bensinmotor på 150 hk som utvecklats i samarbete med BMW och en tvåliters dieselmotor på 140 hk. Kraftfulla motorer kan tyckas men cupécabriolettens höga vikt medför att inget av alternativen känns överstarka. Även om dieseln drar mindre bränsle och ger bättre dragkraft, tror vi att bensinmodellens lägre pris gör att den blir storsäljaren i Sverige.
En av plåtcabbarnas stora fördelar är det generösa bagageutrymmet, i alla fall så länge taket är på. Peugeot 308 CC rymmer som mest 403 liter bagage. Nedcabbat krymper det till 226 liter.
I framsätet finns det gott om utrymme men för vuxna är baksätet fortfarande alltför trångt för att vara användbart på längre resor, trots att den nya modellen vuxit en smula.
Peugeot påstår sig ha satsat hårt på förstärkningar för att göra karossen vridstyv. De förstärkningar som monterats har inneburit ca 200 kg i extra vikt, jämfört med motsvarande halvkombimodell. Fjädringen har styvats upp för att klara cabbens extra vikt. Det gör den ibland lite väl hård för full komfort på dålig väg. Provbilen rullade på ganska extrema 18-tums hjul med tunna däck i 40-profil. Måhända blir gången behagligare med de 16 och 17- tums fälgar som blir standard i Sverige.
Sedan är det synd att prispåslaget för dieselmotorn blir så högt. Exakta priser är i skrivandes stund inte klara men det lutar åt att tillägget för dieseln hamnar upp mot 15 000 kronor. Tyvärr kan det skrämma bort många köpare från det mest attraktiva motoralternativet.
Ã-verlag blir 308 CC ca 20 000 kr dyrare än sin företrädare 307 CC och hamnar prismässigt i nivå med dyra VW Eos.
Den nya bilen har växt på alla ledder jämfört med föregångaren 307 CC och är 43 mm längre, 58 mm bredare och 2 mm högre. Den har ett hårt tak med automatiskt fällning. Att förvandla coupen till cabriolet tar bara 20 sek och taket går att manövrera i farter upp till 12 km/tim.
Den senaste innovationen har man lånat från Mercedes. "Airwave" kallar man ett system som kan blåsa varmluft runt nacken på passagerarna i framsätet och som återfinns i Mercedes SLK. Det är för övrigt också samma leverantör till både Mercedes och Peugeots elektriska halsdukar. Airwave är standard på modellen Exclusive och kommer att finnas som tillval till de billigare versionerna. Att köra runt med en hårfön i nacken låter fånigt men fungerar riktigt bra!
För Sveriges del är två motorer aktuella. En direktinsprutad 1,6 liters bensinmotor på 150 hk som utvecklats i samarbete med BMW och en tvåliters dieselmotor på 140 hk. Kraftfulla motorer kan tyckas men cupécabriolettens höga vikt medför att inget av alternativen känns överstarka. Även om dieseln drar mindre bränsle och ger bättre dragkraft, tror vi att bensinmodellens lägre pris gör att den blir storsäljaren i Sverige.
En av plåtcabbarnas stora fördelar är det generösa bagageutrymmet, i alla fall så länge taket är på. Peugeot 308 CC rymmer som mest 403 liter bagage. Nedcabbat krymper det till 226 liter.
I framsätet finns det gott om utrymme men för vuxna är baksätet fortfarande alltför trångt för att vara användbart på längre resor, trots att den nya modellen vuxit en smula.
Peugeot påstår sig ha satsat hårt på förstärkningar för att göra karossen vridstyv. De förstärkningar som monterats har inneburit ca 200 kg i extra vikt, jämfört med motsvarande halvkombimodell. Fjädringen har styvats upp för att klara cabbens extra vikt. Det gör den ibland lite väl hård för full komfort på dålig väg. Provbilen rullade på ganska extrema 18-tums hjul med tunna däck i 40-profil. Måhända blir gången behagligare med de 16 och 17- tums fälgar som blir standard i Sverige.
Sedan är det synd att prispåslaget för dieselmotorn blir så högt. Exakta priser är i skrivandes stund inte klara men det lutar åt att tillägget för dieseln hamnar upp mot 15 000 kronor. Tyvärr kan det skrämma bort många köpare från det mest attraktiva motoralternativet.
Ã-verlag blir 308 CC ca 20 000 kr dyrare än sin företrädare 307 CC och hamnar prismässigt i nivå med dyra VW Eos.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hårfön i nacken!! Är det ett pensionärsåk det handlar om?! Ynkligt att man inte tål lite halvljumna fläktar i nacken! Kan man inte tåla lite friska fläktar skall man inte ha någon cab!!
Bra med varmluft i nacken.
Men det bästa vore att göra den så dragfri som möjligt från början..
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.