Vi Bilägares Calle Carlquist kryssar bland slott i Skottland när han testar Opels ansiktslyfta och omdöpta suv Mokka X.
Hej Calle! vad är det du kör?
– Det är nya Opel Mokka X. Eller nya och nya, mest handlar det om en ansiktslyftning utanpå och städning av insidan. Opel har ritat om fronten och lite i bakpartiet, samt dragit ned på antalet knappar på instrumentpanelen och gjort helheten för föraren mer lik den i Opel Astra. I fortsättningen tänker Opel lägga till bokstaven X på sina SUV-modeller men det har ingen koppling till om bilen har fyrhjulsdrift eller ej. Mokka finns precis som tidigare antingen med fram- eller fyrhjulsdrift och med bensin- eller dieselmotor. En ny version får 152 hk-motor, fyrhjulsdrift och automatlåda. Bensinmotor med fyrhjulsdrift och automat tror jag inte att någon annan i denna klass erbjuder, tyvärr är inte den versionen med här.
Hur är första intrycken?
– Jag tycker att det är en trevlig bil med solid känsla i det mesta. Provbilens diesel på 136 hk ur 1,6 liter imponerar. I många europeiska länder, Tyskland och England till exempel, har Mokka sålt riktigt bra men modellen är ju inte så vanlig hemma hos oss. Den kan bli mer attraktiv nu.
Något du inte gillar?
– Fjädringen är i tuffaste laget, i alla fall på underlaget här.
När kommer Mokka X till Sverige?
– I mitten av november. Billigaste versionen med bensinare på 115 hk och framhjulsdrift går lös på 181 900 kronor. Dyraste bensinaren med 152 hk, fyrhjulsdrift och sexväxlad automatlåda, pris 263 900 kronor. Dieselversionerna har alla 136 hk och kostar från 223 900 kronor.
Läs hela provkörningen i ett kommande nummer av Vi Bilägare.
DIskutera: Vad tycker du om Opel Mokka X?
– Det är nya Opel Mokka X. Eller nya och nya, mest handlar det om en ansiktslyftning utanpå och städning av insidan. Opel har ritat om fronten och lite i bakpartiet, samt dragit ned på antalet knappar på instrumentpanelen och gjort helheten för föraren mer lik den i Opel Astra. I fortsättningen tänker Opel lägga till bokstaven X på sina SUV-modeller men det har ingen koppling till om bilen har fyrhjulsdrift eller ej. Mokka finns precis som tidigare antingen med fram- eller fyrhjulsdrift och med bensin- eller dieselmotor. En ny version får 152 hk-motor, fyrhjulsdrift och automatlåda. Bensinmotor med fyrhjulsdrift och automat tror jag inte att någon annan i denna klass erbjuder, tyvärr är inte den versionen med här.
Hur är första intrycken?
– Jag tycker att det är en trevlig bil med solid känsla i det mesta. Provbilens diesel på 136 hk ur 1,6 liter imponerar. I många europeiska länder, Tyskland och England till exempel, har Mokka sålt riktigt bra men modellen är ju inte så vanlig hemma hos oss. Den kan bli mer attraktiv nu.
Något du inte gillar?
– Fjädringen är i tuffaste laget, i alla fall på underlaget här.
När kommer Mokka X till Sverige?
– I mitten av november. Billigaste versionen med bensinare på 115 hk och framhjulsdrift går lös på 181 900 kronor. Dyraste bensinaren med 152 hk, fyrhjulsdrift och sexväxlad automatlåda, pris 263 900 kronor. Dieselversionerna har alla 136 hk och kostar från 223 900 kronor.
Läs hela provkörningen i ett kommande nummer av Vi Bilägare.
DIskutera: Vad tycker du om Opel Mokka X?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Opel tar verkligen steg framåt efter många år i skuggan - inte minst i Sverige. Med Ampera-e som imagebärare kan det vända på riktigt även för det övriga programmet. Både Astra och nu denna Mokka X ser riktigt bra ut. Har inte ägt Opel sen Rekord E -83 men nu är de på väg att bli intressanta igen.
Undrar om ansiktslyftningen även kommer på systermodellen Holden Trax?
Har Opel gjort något åt oljudet i kupe´n?
Fyrhjulsdrift och automat har t ex Fiat 500X Cross. 2-liters diesel, 140 hkr, och 9-stegad automat. Även Mazda CX-3 erbjuder automat och fyrhjulsdrift.
Hej Huko! Jag borde ha förtydligat och lagt till "med bensinmotor". Den kombinationen tror jag att Opel blir ensam om. Med vänlig hälsning, Calle Carlquist
Jag lade till bensinmotor, så att det blir lite tydligare.
Mazda CX-3 har den kombon. 150 hk bensin med aut och fyrkrafs, som Huko skriver. Den är dessutom billigare i den fullutrustade Optimumversionen.
Då kan vi lägga till t ex Suzuki Vitara som faktiskt finns med 2 olika bensinmotoralternativ i kombination med automat och 4WD . Pris 206.400 kr resp 231.400 kr. Suzuki S-Cross erbjuder också 2 olika bensinmotoralternativ tillsammans med 4WD och automat. Så redaktionen var nog inte så påläst i detta ämne...:)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.