Praktiska Skoda Octavia kan nu köras på fordonsgas. Räckvidden har blivit längre men motorn har tappat orken från botten.
Senaste generationen Skoda Octavia baseras på Volkswagens MQB-plattform. Det gör att bilen delar benstomme med senaste Volkswagen Golf, Audi A3 och Seat Leon. De två förstnämnda modellerna har redan fått gasdrift och nu har turen kommit till den tjeckiska kusinen.
Till skillnad från Volkswagens första gasbilar som utrustades med rostkänsliga plåttankar har de nya fått dubbla tankar i kompositmaterial. Förutom att rostproblemet därmed är ur världen sparas 54 kilo in med det nya materialvalet. Tankarna har placerats bakom bakaxeln, under bagageutrymmet. Det dubbla lastgolvet är därför borttaget och bagageutrymmet har krympt från 610 till 480 liter (från 1 740 till 1 460 liter med baksätet fällt).
Kraftkällan är Volkswagens turboladdade 1,4 TSI-motor som omarbetats för gasdrift. Gången är märkbart jämnare i gasläget men en konsekvens av modifieringen av motorn är att toppen av effektkurvan förskjutits. Det finns gott om kraft men det händer inte mycket förrän varvtalet närmar sig 3 000 v/min.
Räckvidden blir Octavia G-TEC:s trumfkort, med båda systemens tankar fyllda är den hela 133 mil. Men tätare serviceintervaller och det ökade antalet möjliga felkällor hos det mer komplicerade bränslesystemet bör även finnas med i kalkylen.
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Octavia G-tec?
Till skillnad från Volkswagens första gasbilar som utrustades med rostkänsliga plåttankar har de nya fått dubbla tankar i kompositmaterial. Förutom att rostproblemet därmed är ur världen sparas 54 kilo in med det nya materialvalet. Tankarna har placerats bakom bakaxeln, under bagageutrymmet. Det dubbla lastgolvet är därför borttaget och bagageutrymmet har krympt från 610 till 480 liter (från 1 740 till 1 460 liter med baksätet fällt).
Kraftkällan är Volkswagens turboladdade 1,4 TSI-motor som omarbetats för gasdrift. Gången är märkbart jämnare i gasläget men en konsekvens av modifieringen av motorn är att toppen av effektkurvan förskjutits. Det finns gott om kraft men det händer inte mycket förrän varvtalet närmar sig 3 000 v/min.
Räckvidden blir Octavia G-TEC:s trumfkort, med båda systemens tankar fyllda är den hela 133 mil. Men tätare serviceintervaller och det ökade antalet möjliga felkällor hos det mer komplicerade bränslesystemet bör även finnas med i kalkylen.
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Octavia G-tec?
Skoda Octavia Combi G-tec
PRIS, FRÅN KR: 218 000.
MODELL: Femdörrars kombi.
SÄLJSTART: I år.
MÅTT, CM: L 466/B 181/H 147.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 412.
MOTOR: Rak tvärställd fyrcylindrig bensin/gas-turbo, volym 1 395 cm3, max effekt 110 hk (81 kW) vid 4 800 –6 000 v/min, max vridmoment 200 Nm vid 1 500–3 500 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell växellåda.
PRESTANDA: Toppfart 193 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: Bensin: 5,6 l/100 km. Gas: 3,5 kg/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 97 g/km.
KONKURRENTER: Mercedes B 200 NGD, Volkswagen Golf TGI, Ford Focus CNG, Volvo V60 AFV Bi-Fuel.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag kan fylla i lite egna erfarenheter om själva drivlinan då jag själv har en Leon TGI (5D halvkombi).
* Man kan inte välja bränsle manuellt, utan finns CNG i tankarna så används detta hela tiden (förutom när bilen startas.
* Det är ingen skillnad alls i prestanda mellan CNG och bensin.
* Motorn har en liten "råare" gång när man drar på jämfört med den vanliga 1,4;an, dock inte så det stör men det känns skillnad.
* Vill man få en känsla hur motorn känns och din lokala bilhandlare inte har en g-tech/TGI/G-tron hemma, så testa 1,2 TSI modellen, den är likvärdig i prestanda. Något snabbare till 100 strecket men sämre vridmoment/segdragningsförmåga.
Skönt att man slipper stålflaskorna, börjar bli trött i ryggen nu!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.