Nästa artikel
Nya Volvo V60 Cross Country – rapport från provkörningen
Provkörning

Nya Volvo V60 Cross Country – rapport från provkörningen

Publicerad 27 maj 2015 (uppdaterad 27 maj 2015)
Vi har kört nya Volvo V60 CC.
En höjd och lite mer fältmässig designkombi – kan det vara något att ha? Vi rapporterar från provkörningen av nya Volvo V60 Cross Country.
Vi Bilägares testchaufför Fredrik Diits Vikström befinner sig i Bohuslän för att provköra den nya versionen av Volvo V60.
 
Vad är det för bil?
– Det är i grund och botten en V60 men Volvo har höjt markfrigången med 65 millimeter, hämtat en del chassikomponenter från XC70, och pyntat karossen med lite skyddande plastdetaljer, säger Fredrik Diits Vikström.
 
Vad är första intrycket?
– Att Volvo med ganska enkla medel fått till en bil som skiljer sig tydligt från vanliga V60. Den går lite mjukare utan att vara gungig, föraren sitter högre och har bra överblick, och den tar sig fram på knöliga skogsvägar.
 
Någon överraskning?
– Det var i och för sig känt sedan tidigare men nog är det lite tråkigt att Volvo inte erbjuder sina nya fyrcylindriga motorer i kombination med fyrhjulsdrift. Om man vill ha drivning på alla hjul är man hänvisad till den äldre femcylindriga motorn.
 
Och vad kommer den att kosta?
– Baspriset är 320 000 kronor och det gäller D3 med 150 hästar. Lägg till 23 900 för fyrhjulsdrift, automatlåda och den gamla dieselfemman på 190 hästar.
 
Läs hela provkörningen av Volvo V60 Cross Country i Vi Bilägare nummer 9/2015 som utkommer den 9 juni. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägre pris. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.
 
Diskutera: Vad tycker du om nya Volvo V60 Cross Country?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-05-27 07:24
Hackenbush

Bra idé Anti, en suv borde alla ha.

#2 • Uppdaterat: 2015-05-27 07:35
månssons

Kommer Volvo över huvud taget erbjuda fyrhjulsdrift tillsammans med de nya fyrorna i de äldre modellerna?

#3 • Uppdaterat: 2015-05-27 10:38
ENTJ1

Designkombi,lycka till Volvo,vi behöver behålla jobb i sverige.

#4 • Uppdaterat: 2015-05-27 14:43
Styggavargen

Ni sitter här och skojar om SUV, jag tror att försäljningen av V60 går sämre för att allt fler vill ha en SUV och detta är ett enkelt och billigt sätt att sätta fart på försäljningen, höj bilen lite.. på med de där löjliga "plastskärmarna" och försäljningen ökar.

#5 • Uppdaterat: 2015-05-27 21:52
Tvärnit

Onekligen så slår bandytejp runt skärmkanterna högt här och i UK.
Har aldrig begripit vad ägare vill säga med en sådan bil, Polis och övrig uniform tjänst ja då är jag med.
En SUV är the real deal, i dem sitter man ståndsmässigt, med 4w så tar de sig fram på riktigt och bandytejp + älgfång o hasplåtar gör dem bara läckrare.

#6 • Uppdaterat: 2015-05-28 10:59
Styggavargen

Passat Alltrack nästan löjlig ut med sina plastskärmar och lågprofil däck. Vet inte vad som är vitsen med den bilen, man kan lika väl ta den vanliga framhjulsdrivna varianten och spara en slant på mindre förbrukning.

#7 • Uppdaterat: 2015-05-28 11:04
Hackenbush

Men Styggavargen det finns ju de som gillar extra plast på bilen, låt dem få ha sin plast så att de kan vara nöjda.

#8 • Uppdaterat: 2015-05-29 08:32
Swemba

@Styggavargen, du har fortfarande inte svarat på varför du köpte en Skoda Octavia? Det finns billigare och rymligare bilar - två faktorer som du verkar anse vara de enda man får styras av när man väljer bil.

#9 • Uppdaterat: 2015-05-30 10:25
Roy J

Swemba, tagga ner!
Bara för att Styggavargen inte gillar SUV:ar så måste han väl inte gå till ytterligheterna åt andra hållet.

Det här konceptet har jag alltid undrat lite över.
Man höjer bilen en bit från marken. Visst, man får lite bättre höjd under bilen så att man kan köra en bit till - och fastna riktigt ordentligt.
Möjligen får man ett lite bekvämare insteg eftersom sätet kommer lite högre från marken - men man har samma innerhöjd och sitter inte mer upprätt som man i bästa fall gör i en riktig SUV och definitivt gör i en MPV.
Inbyggda rostfällor i form av påhängda plastbitar gör ju knappast bilen bättre. En riktig hasplåt framtill skulle väl göra någon nytta, men plast? Jag har aldrig gillat wannabe- prylar.

Sen är ju detta fortfarande samma överdesignade kaross med uppdragna sidoplåtar och neddragen taklinje så att det blir inte mycket kvar till luftighet i det trånga baksätet. Föredrar sidofönster istället för glas-stripes.

Eftersom Volvo inte bara har de vanliga utrustningsdetaljerna, utan de verkligen också fungerar, så är det skönt att de nu börjat vända tillbaka till vettigare linjer.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.