Nya Suzuki Vitara är en robust karaktär med återvunnen teknik.
Nya Suzuki Vitara kommer till Sverige under våren, men det mesta med bilen känns bekant. Vi rapporterar från provkörningen.
Till trakterna kring Åre åkte Vi Bilägares reporter Fredrik Diits Vikström för att stifta bekantskap med nya generationen Suzuki Vitara.
Vad är första intrycket?
– En känsla av deja vu, säger Fredrik Diits Vikström.
Varför det?
– Därför att nya Vitara i grund och botten är samma bil som en annan Suzuki, som ingick i Vi Bilägares långteststall förra året, nämligen SX4 S-Cross. Stommen är samma, motorerna är samma, fyrhjulsdrivningen är samma. Det mesta är samma.
Se ett videoklipp på hur nya Suzuki Vitara klara en isig backe under provkörningen
Något måste väl skilja bilarna åt?
– Jo, det finns ett par skillnader. Vitara är lite kortare, karossen är ny, autobroms och adaptiv farthållare har tillkommit… Men sedan är det inte så mycket mer.
Förutom igenkänningen – vad är första intrycket?
– Att Vitara är en robust typ. Den kanske inte plockar flest glamourpoäng, men det är heller inte poängen. Sedan är ju framkomligheten lite bättre tack vare fyrhjulsdriften.
Klarar den terrängkörning?
– Nej, det skulle jag inte säga. Till skillnad från förra Vitara har den inga låsbara diffar och ingen lågväxel. Moddiga vintervägar och isiga uppförsbackar ska dock gå bra.
Och vad kommer den kosta?
– Inropspriset är 154 900 kronor, men vill man ha fyrhjulsdrift och lite mer utrustning blir det 189 900 kronor. Vill man sedan ha dieselmotor får man lägga till 30 000 kronor.
Läs hela provkörningen av nya Suzuki Vitara, med fler omdömen och intryck av bilen, i ett kommande nummer av Vi Bilägare. Prenumeranter får tidningen en vecka innan den kommer ut i butik och till lägst pris. Läs mer om prenumeration här.
Diskutera: Vad tycker du om nya Suzuki Vitara?
Vad är första intrycket?
– En känsla av deja vu, säger Fredrik Diits Vikström.
Varför det?
– Därför att nya Vitara i grund och botten är samma bil som en annan Suzuki, som ingick i Vi Bilägares långteststall förra året, nämligen SX4 S-Cross. Stommen är samma, motorerna är samma, fyrhjulsdrivningen är samma. Det mesta är samma.
Se ett videoklipp på hur nya Suzuki Vitara klara en isig backe under provkörningen
Något måste väl skilja bilarna åt?
– Jo, det finns ett par skillnader. Vitara är lite kortare, karossen är ny, autobroms och adaptiv farthållare har tillkommit… Men sedan är det inte så mycket mer.
Förutom igenkänningen – vad är första intrycket?
– Att Vitara är en robust typ. Den kanske inte plockar flest glamourpoäng, men det är heller inte poängen. Sedan är ju framkomligheten lite bättre tack vare fyrhjulsdriften.
Klarar den terrängkörning?
– Nej, det skulle jag inte säga. Till skillnad från förra Vitara har den inga låsbara diffar och ingen lågväxel. Moddiga vintervägar och isiga uppförsbackar ska dock gå bra.
Och vad kommer den kosta?
– Inropspriset är 154 900 kronor, men vill man ha fyrhjulsdrift och lite mer utrustning blir det 189 900 kronor. Vill man sedan ha dieselmotor får man lägga till 30 000 kronor.
Läs hela provkörningen av nya Suzuki Vitara, med fler omdömen och intryck av bilen, i ett kommande nummer av Vi Bilägare. Prenumeranter får tidningen en vecka innan den kommer ut i butik och till lägst pris. Läs mer om prenumeration här.
Diskutera: Vad tycker du om nya Suzuki Vitara?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag förstår inte riktigt idén med två snarlika bilar i storlek och med samma teknik och med närliggande prisnivåer. SX 4 S-Cross och Vitara, hur tänkte de här? Vitaran har nu en mer klassisk Suzuki-formgivning kan man tycka. ser ut som en mini-variant av gamla Vitara och Grand Vitara. Det är mer fyrkantiga och rakare linjer än kurvorna hos S-Cross, och taket kan fås i kontrasterande färg precis som Range Rover Evoque... Nog tycker jag fronten på Vitaran är snyggare än på S-Cross som ser underhängd ut, som glass som smält... Men för vem och varför två modeller inom samma segment? Ok att Vitara är lite lite mindre än S-Cross, men inte mycket...
Förstår inte varför vissa fabrikat inte har en bättre säljstatistik i Sverige och Suzuki är ett sådant exempel.
Det är ju förvisso inte så konstigt om man tittar på modellprogrammet idag men tidigare fanns det ju mer att välja på.
http://www.suzuki.se/modelloversikt
Jo - lite märkligt är det men personligen skulle jag antagligen välja Vitaran eftersom den har några funktioner som inte S-Cross har. Hade varit mera logiskt om Vitaran varit ett par dm längre än S-Cross men just nu är deras bilprogram bara förvirrande. Gillar S-Cross efter en provkörning i vintras så det skall bli intressant att få testa denna inom kort (april säger Suzuki-handlaren). Synd bara att Suzuki har en lite småtråkig bensinmotor.
Tidigare har ju Vitara varit en riktig rambyggd terrängbil.
Synd att den numera bara är en S-Cross med annan kaross.
...och lite högre frigångshöjd än S-Cross - samt autobroms och adaptiv farthållare. Och snyggare av det man sett på bilderna.
Sverigepremiär helgen 18--19/4 så man får nog säga att Suzuki varit rätt snabba att få ut denna modell på den svenska marknaden. Det är (tyvärr) bara de dyrare versionerna av den 4-hjulsdrivna varianten som får adaptiv farthållare och beträffande autobromsen så är det lite motsägelsefulla uppgifter i den svenska broschyren. Definitivt på de 4-hjulsdrivna varianterna men mera osäkert på övriga varianter.
Suzuki är kända för hårt strängad fjädring, känsla som trästolar fram och kyrkbänkar bak, och så har vi ju detta med bullret... Nu är ju motorn fin eftersom det är en Fiat diesel, men det räcker knappast för att kompensera för komfortmissarna. SX 4 Cross var ju ingen komfortbil precis och pressens provkörningar av den nya mindre Vitaran indikerar att inte heller denna är en stjärna på komfort. Jag avstår gärna.
...men för det första skall man inte ha förutfattade meningar och sen har vi ju lite olika preferenser så jag kommer definitivt att provköra denna - liksom jag gjort med S-Cross vilken jag tyckte var helt OK komfortmässigt - om man nu jämför med bilar i samma klass vilket man ju rimligen bör göra.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.