Nästa artikel
Nya Ford S-Max – rapport från provkörningen
Provkörning

Nya Ford S-Max – rapport från provkörningen

Publicerad 28 april 2015 (uppdaterad 29 april 2015)
Läs hela provkörningen i Vi Bilägare nr. 7.
Förra gången blev den Årets Bil – men hur är nya upplagan av Ford S-Max? Vi rapporterar från provkörningen.
En ny generation av Fords sjusitsiga familjebuss är på ingång. Vi Bilägares Fredrik Diits Vikström åkte till Mallorca för en första åktur.
 
– Det här är alltså uppföljaren till modellen som blev framröstad till Årets Bil 2007, säger Fredrik Diits Vikström.
 
Vad är första intrycket?
– Två saker. Att det är en stor bil. Och att det är en bil som är riktigt trevlig att köra. Ford har duktiga chassitekniker och de har gjort ett bra jobb med nya S-Max.
 
Något som är mindre bra?

– Jag kommer att ta upp det i provkörningsrapporten, men storleken är ju på gott och ont… Och Ford har fortfarande inte ordnat någonstans att lägga insynsskyddet när man använder alla sju sittplatser.
 
Och den kostar?
– Från 284 000 kronor. Då får man en manuellt växlad bil med bensinmotorn på 1,5 liter och 160 hästar. Men S-Max kan bli bra mycket dyrare än så. Med fyrhjulsdrift, automatlåda, den högre utrustningsnivån och tvålitersdieseln på 180 hästar landar priset på 355 000 kronor. Och då ingår inte den tredje sätesraden…
 
Inte?
– Nä. Kostar 10 500 kronor extra.
 
När kommer bilen då?
– Orderböckerna har öppnat men svensk lansering är inte förrän i september/oktober.
 
Läs hela provkörningen i Vi Bilägare nummer 7/2015 som utkommer i butik den 5 maj. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägst pris. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.
 
Diskutera: Vad tycker du om nya Ford S-Max?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-04-28 20:48
Peugo

Insynsskyddet är ju det första man slänger iväg när man köpt en bil! Denna bil tycks ha skärmen bra placerad, tillräckligt högt, tycker det borde vara en självklarhet i dagens läge men icke sa Nicke!? Såklart kan det vara svårare att använda skärmfunktioner men det är ju inget man gör när man kör (eller borde göra).

#2 • Uppdaterat: 2015-04-29 09:48
saabnisse

ck, det är ändå tolv år och 27000 mil sedan er Fokus var ny!
Något har kanske hänt sedan dess. Eller kanske inte?
Men avser man att ha en bil så länge ska man kanske kosta på en extra rostskyddsbehandling oavsett bilmärke.
Men många nya bilar är förstås tjänstebilar som leasas på tre år och på den tiden kommer knappast någon rost.
Varken företaget eller tjänstebilsåkaren är intresserad av att betala för extra rostskydd.

#3 • Uppdaterat: 2015-04-30 09:52
Skalman1

@ c k 2015-04-28 22:30
Ja, som redan påpekats. Din bil är 12 år och har gått 27000 mil.
Du får vara glad att det bara är rosten som varit och är irriterande. Förmodar dessutom att den inte rostat från dag 1?
Jag gillar Ford, äger dock ingen själv i nuläget, men min uppfattning är att Ford bättrade sig på det mesta i rostskydd, kvalitet, komfort och känsla någonstans kring 2007/2008.
De senaste bilarna de har levererat visar på hög kvalitetskänsla, ex nya Focus, nya Kuga, nya Mondeo och säkerligen nu denna nya S-Max.

#4 • Uppdaterat: 2015-05-01 20:08
ENTJ1

http://money.cnn.com/2015/04/30/autos/ford-fusion-recalls/
Ford rostar lika illa ännu,skräp är det.

#5 • Uppdaterat: 2015-05-01 20:22
saabnisse

ENTJ1 som jag skrev tidigare, för tjänstebilsköpare spelar det ingen roll.
Det är andrahandsköparen som får stå för det event. dåliga rostskyddet och avgöra om han vill kosta på en behandling.
Det ska bli intressant att få en nära koppling till det här eftersom en av sönerna nyss tagit ut en ny Mondeo.

#6 • Uppdaterat: 2015-05-04 17:16
Balloo

Bara att hoppas man får den ganska snart med full designpaket. Har i dag en 2013 mod i candy red med allt i. Härlig bil. Finns ett minus och det är lite för mycket vägljud, i alla fall med 18 tummarna. Men de har ju lovat det ska vara mycket bättre. Förövrig är det bara trams att sitta o skriva om 12 år gamla bilar som gått i städer som saltas som F och rost. Vilken bil från en storstad har inte rost efter 12 år. Detta än min andra s-max och imellan dem hade jag en Volvo xc60 med allt och en Saab 9-5 med allt. Katastrof i gämförelse faktiskt med Ford som mycket positivt i detta sammanhang.

#7 • Uppdaterat: 2015-05-05 10:36
Gäst (ej verifierad)

Inte fan rostar Ford mer än andra numer. Bara svammel.

Till årsmodell 07 eller möjligen 08 förbättrades skyddet markant. Före det däremot hade man ju vissa problem, inte som Mercedes kanske men ändå.

Har kört Ford några år nu utan några som helst problem och servicekostnaderna är låga så när det blir aktuellt med byte nästa gång är det fullt möjligt att jag blir märket trogen då bilen i övrigt är jättetrevlig. Isof första gången med samma märke efter varann.

S-Max är en kanonbil för den stora familjen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.