Motorjournalist Mikael Schultz märker inga större förändringar i körkänslan på uppdaterade Nissan Qashqai.
Vi Bilägares reporter Mikael Schultz tar uppdaterade crossovern Nissan Qashqai på en sväng runt Wien i Österrike.
Hej Micke, vad är nytt på Qashqai?
– Inte mycket, det är bara en ansiktslyftning. Omdesignad grill, ny form på lamporna och så säger Nissan att de förbättrat fjädringen litegrann, men det är ingenting jag märker någon skillnad på, i grunden är det samma bil som kom 2014. Däremot har de vässat lite på kvalitetskänslan inuti och det märks faktiskt. Nya materialval blir ett lyft.
Qashqai är ju väldigt populär och är bästsäljare i sin klass. Varför tror du att folk köper den?
– Jag tror den tilltalar på det sätt att man sitter lite högt och ser bra. Nissan var ju väldigt tidiga på Crossovertrenden, Qashqai kom redan för tio år sedan när den ersatte mellanklassbilen Primera. Så de har ju verkligen prickat rätt.
Hur är den att köra då?
– Drivlinorna är samma som förut så när det gäller körintryck har det inte hänt så mycket.
Något negativt?
– Det är dåligt att det inte finns några alternativa drivlinor, som el eller laddhybrid. Det finns bara diesel- och bensinmotorer. Och det avancerade, halvsjälvkörande Pro Pilot kommer först nästa år. Det är någonting med att de inte har utvecklat färdigt systemet för vänsterstyrda bilar. Med Pro Pilot kan bilen styra själv på motorväg och autobromsen kompletteras med fotgängarigenkänning.
När kommer nya Qashqai till Sverige och vad kommer den att kosta?
– I mitten av augusti. Priser har vi inte fått än, men enligt de svenska pressmänniskorna på plats här i Wien blir det inga stora prishöjningar mot förut. En 163 hästars bensinare är den bil vi provkört mest och också den som går bäst i Sverige, som framhjulsdriven med pris runt 212.900.
Hela provkörningen av Nissan Qashqai läser du i Vi Bilägare nummer 10/2017, som landar i butik den 4 juli. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.
Diskutera: Vad tycker du om Nissan Qashqai?
– Inte mycket, det är bara en ansiktslyftning. Omdesignad grill, ny form på lamporna och så säger Nissan att de förbättrat fjädringen litegrann, men det är ingenting jag märker någon skillnad på, i grunden är det samma bil som kom 2014. Däremot har de vässat lite på kvalitetskänslan inuti och det märks faktiskt. Nya materialval blir ett lyft.
Qashqai är ju väldigt populär och är bästsäljare i sin klass. Varför tror du att folk köper den?
– Jag tror den tilltalar på det sätt att man sitter lite högt och ser bra. Nissan var ju väldigt tidiga på Crossovertrenden, Qashqai kom redan för tio år sedan när den ersatte mellanklassbilen Primera. Så de har ju verkligen prickat rätt.
Hur är den att köra då?
– Drivlinorna är samma som förut så när det gäller körintryck har det inte hänt så mycket.
Något negativt?
– Det är dåligt att det inte finns några alternativa drivlinor, som el eller laddhybrid. Det finns bara diesel- och bensinmotorer. Och det avancerade, halvsjälvkörande Pro Pilot kommer först nästa år. Det är någonting med att de inte har utvecklat färdigt systemet för vänsterstyrda bilar. Med Pro Pilot kan bilen styra själv på motorväg och autobromsen kompletteras med fotgängarigenkänning.
När kommer nya Qashqai till Sverige och vad kommer den att kosta?
– I mitten av augusti. Priser har vi inte fått än, men enligt de svenska pressmänniskorna på plats här i Wien blir det inga stora prishöjningar mot förut. En 163 hästars bensinare är den bil vi provkört mest och också den som går bäst i Sverige, som framhjulsdriven med pris runt 212.900.
Hela provkörningen av Nissan Qashqai läser du i Vi Bilägare nummer 10/2017, som landar i butik den 4 juli. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.
Diskutera: Vad tycker du om Nissan Qashqai?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Att en Qashqai är det säkraste och förnuftigaste köpet i klassen, en "no brainer", tuta o kör!
En väldigt lättkörd bil med "allt" eller nästan i vart fall och att den ser bra ut sedan hur den känns kan det nog råda delade meningar om. Som så många asiater så tycker jag att denna saknar själ, man sitter i ett standard formulär med lite av allt och är sådär lagom nöjd, precis som med en del "utemat" och dryck att de gör sitt men inget mer.
Framhjulsdriven SUV. Förstår inte poängen med det.
Förstår inte poängen med SUV...mest onödigt.
Kallar någon den här bilen SUV? Till och med Nissan säger att det är en crossover. I själva verket väsentligen definierade första generationen av Qashqai begreppet crossover!
Okey, SUV:ar blir efter en tid crossover. Många modeller har blivit rejält mycket lägre. Mazda CX-3 kanske inte ens kan benämnas crossover, den är marginellt högre än en vanlig personbil. Så om nya generationer av dessa SUV's blir lägre och lägre, så vet jag inte vad jag skall säga. Kom de på lite sent att det inte är positivt med höga bilar?
Gränsen mellan SUV och crossover är förstås långt ifrån knivskarp, men när det gäller sådana här bilar med 2wd och måttlig markfrigång så tycker jag att crossover är rätt epitet. De är inte speciellt långa och väger inte våldsamt mycket heller. Qashqai är 160 cm hög, som är en trevlig höjd i tycker jag, utrymmesmässigt, även om Qashqai inte är min favorit i klassen.
Många modeller blir faktiskt litet lägre i nya generationer, t ex nya Tiguan och Yetis efterföljare Karoq.
Här i Australien är det Mazda CX-3 och Mitsubishi ASX som är klassledare med med Honda HR-V på tredje plats.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.