Mitsubishi Lancer Sportback har fått en ny design. Men det estetiska går till viss del ut över funktionen. Det anser Vi Bilägares Mikael Schultz - som är missnöjd med lastutrymmet efter sin provkörning.
"Trots rejäla yttermått, Lancer Sportback är nästan 460 cm lång, så har den en lastvolym på småbilsnivå. 288 liter ryms under den flackt sluttande bakluckan: det är ungefär som i en Opel Corsa.", tycker Mikael Schultz.
Nya Mitsubishi Lancer Sportback är lång som en Volvo S60, men har ändå ett bagageutrymme som en småbil. Det kan Vi Bilägares Mikael Schultz konstatera efter en provkörning av nykomlingen.
Lancer blir därmed inte mycket till laståsna. Men det finns andra positiva delar.
"Körmässigt fungerar annars det mesta helt okej. Fjädringen är behaglig och bilen är både smidig och följsam att hantera. Men motorn är trög i gensvaret och styrreaktionerna saknar en del av den kvickhet och skärpa som krävs för att bilen ska upplevas som kul och sportig. Lancern ser fräckare ut än vad den är att köra.", tycker Mikael Schultz.
Lancer Sportback kommer med två motorer. Men varken den provkörda bensinmotorn släpper ut 188 gram koldioxid per kilometer eller dieseln som släpper ut 165 g/km kan ses som några gröna alternativ.
"Priset är däremot attraktivt och bästa alternativet är att satsa 9 000 kronor extra på det innehållsrika Komfort-paketet. Då får man en tämligen komplett utrustad bil för 178 900 kronor och det är konkurrenskraftigt."
Utdragen är tagna ur Mikael Schultz provkörning som kommer i sin helhet i Vi Bilägare nummer 1. Missa inte detta!
Nya Mitsubishi Lancer Sportback är lång som en Volvo S60, men har ändå ett bagageutrymme som en småbil. Det kan Vi Bilägares Mikael Schultz konstatera efter en provkörning av nykomlingen.
Lancer blir därmed inte mycket till laståsna. Men det finns andra positiva delar.
"Körmässigt fungerar annars det mesta helt okej. Fjädringen är behaglig och bilen är både smidig och följsam att hantera. Men motorn är trög i gensvaret och styrreaktionerna saknar en del av den kvickhet och skärpa som krävs för att bilen ska upplevas som kul och sportig. Lancern ser fräckare ut än vad den är att köra.", tycker Mikael Schultz.
Lancer Sportback kommer med två motorer. Men varken den provkörda bensinmotorn släpper ut 188 gram koldioxid per kilometer eller dieseln som släpper ut 165 g/km kan ses som några gröna alternativ.
"Priset är däremot attraktivt och bästa alternativet är att satsa 9 000 kronor extra på det innehållsrika Komfort-paketet. Då får man en tämligen komplett utrustad bil för 178 900 kronor och det är konkurrenskraftigt."
Utdragen är tagna ur Mikael Schultz provkörning som kommer i sin helhet i Vi Bilägare nummer 1. Missa inte detta!
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.