Mercedes extra energisnåla versioner av mellanklassaren C-klass väcker mersmak. Och allra mest imponerar den bensindrivna C180. Sitter det verkligen bara en liten och snål kompressormatad fyra under huven? Det känns som en sexa! Tydligt är att det går att göra bilarna snålare utan stora nackdelar.
Miljöbilar drivna med alternativa bränslen eller elektricitet är inte den enda vägen att gå för att minska bilarnas klimatpåverkan. Mercedes koncept BlueEfficiency handlar om att genom smarta lösningar sänka förbrukningen för dagens bensin och dieselbilar. Företaget lanserar BlueEfficiencyvarianter av flera av sina modellserier, bland annat här provkörda mellanklassaren C-klass.
Den senaste generationens C-klass är väldigt lätt att tycka om. Förarmiljön tillhör marknadens bästa. Sätet är väldigt bekvämt med elektrisk justering av ryggstödsvinkel och höjd som standard. Dessutom går stolen att höja i framkant för den som önskar mer lårstöd. De flesta hittar snabbt en utmärkt körställning.
Instrument och reglage tillhör marknadens absolut bästa. Visserligen envisas Mercedes med att ha reglaget för vindrutetorkarna på blinkersspaken och handbromsen manövreras med pedal men gamla Mercedesförare känner sig hemma. Ã-vriga lär sig snabbt att hitta rätt.
Instrumenten är snygga och lättlästa. Mercedes utformning av färddatorn i mitten av hastighetsmätaren har bildat skola och dyker upp i allt fler bilar.
Tre i baksätet blir trångt men två passagerare åker hyfsat komfortabelt, håll i minnet att Mercedes C-klass måttmässigt är en mellanklassare, även om prislappen antyder något annat. Benutrymmet är begränsat. Bagageutrymmet är stort. Istället för reservhjul följer det med en däckreparationssats. Det medför att under golvet i bagageutrymmet döljer sig ytterligare utrymme. Längs kanterna finns fyra smarta krokar där man till exempel kan hänga upp matkassarna efter veckohandlingen.
Den sexväxlade växellådan är lättmanövrerad med tydliga lägen och lagom långa slag. Styrningen är lite sävlig på klassiskt mercedesvis. Köregenskaperna är förstklassiga och med hjälp av det elektroniska antisladdsystemet känns bilen trygg och stabil i halt väglag trots bakhjulsdriften.
Komforten är mycket hög. Fjädringen sväljer ojämnheter utan att bli gungig och varken vind, väg eller motorljud stör framfarten i den bensindrivna C180. Dieseln i C200 är tyvärr i knattrigaste laget. I högre farter försvinner visserligen både knatter och vibrationer men i stadstrafik och framförallt på tomgång, känns C200 CDI mest som en gammal taxi…
Måhända spelar BlueEfficiency-trimmet här ett spratt. För att sänka vikten och därmed förbrukningen, har bland annat vindrutan fått tunnare glas. Erfarenhetsmässigt vet vi att bilrutornas tjocklek har stor betydelse för bullerdämpningen.
Andra åtgärder för att sänka förbrukningen är förbättrad aerodynamik, högre utväxling och fintrimmad motorstyrning. Dessutom är bilarna försedda med en växlingsindikator som tydlig upplyser föraren om vilken växel som ger bäst ekonomi för stunden. I bensinmodellen C180 har Mercedes tagit ytterligare ett steg och ersatt den kompressorladdade 1,8-litersmotorn med en likaledes kompressorförsedd mindre 1,6-litersmotor.
Och visst ger ekonomitrimningen effekt. Bensinmodellen har sänkt sin förbrukning från 7,5 l/100 km för vanliga C 180 Kompressor till 6,7 för BlueEfficiency. För dieseln C200 CDI har förbrukningen sjunkit från 5,7 l/100 km till 5,1 l/100 km.
Av dessa två vill vi slå ett slag för den bensindrivna modellen. Den lilla kompressormotorn är charmerande i sin smidighet och styrka. Faktum är att den inte ligger långt efter dieseln i dragkraft. Förbrukningen är också välgörande låg. Räknar man ekonomiskt skiljer bränslekostnaden med dagens priser bara med en krona per mil till dieselns fördel. Det innebär att man måste köra 1 500 mil per år bara för att köra in dieselns högre fordonsskatt. Sedan återstår 13 000 kronor högre inköpspris att räkna hem.
Tidigare har vi ofta gnällt över Mercedes snåla grundutrustningar men nu är det slut med det! Som standard får man här klimatanläggning, lättmetallfälgar, regnsensor, kurvljus, elvärmda speglar, färddator och CD-radio. För den som vill är det emellertid fullt möjligt att utrusta sin C-klass för ytterligare 150 000 kronor. Listan över tillgänglig extrautrustning är lång som finanskrisen…
Säkerheten är hög. Mercedes C-klass fick fem stjärnor i krockprovet hos Euro-NCAP och det mesta i säkerhetsutrustningsväg är standard.
Den senaste generationens C-klass är väldigt lätt att tycka om. Förarmiljön tillhör marknadens bästa. Sätet är väldigt bekvämt med elektrisk justering av ryggstödsvinkel och höjd som standard. Dessutom går stolen att höja i framkant för den som önskar mer lårstöd. De flesta hittar snabbt en utmärkt körställning.
Instrument och reglage tillhör marknadens absolut bästa. Visserligen envisas Mercedes med att ha reglaget för vindrutetorkarna på blinkersspaken och handbromsen manövreras med pedal men gamla Mercedesförare känner sig hemma. Ã-vriga lär sig snabbt att hitta rätt.
Instrumenten är snygga och lättlästa. Mercedes utformning av färddatorn i mitten av hastighetsmätaren har bildat skola och dyker upp i allt fler bilar.
Tre i baksätet blir trångt men två passagerare åker hyfsat komfortabelt, håll i minnet att Mercedes C-klass måttmässigt är en mellanklassare, även om prislappen antyder något annat. Benutrymmet är begränsat. Bagageutrymmet är stort. Istället för reservhjul följer det med en däckreparationssats. Det medför att under golvet i bagageutrymmet döljer sig ytterligare utrymme. Längs kanterna finns fyra smarta krokar där man till exempel kan hänga upp matkassarna efter veckohandlingen.
Den sexväxlade växellådan är lättmanövrerad med tydliga lägen och lagom långa slag. Styrningen är lite sävlig på klassiskt mercedesvis. Köregenskaperna är förstklassiga och med hjälp av det elektroniska antisladdsystemet känns bilen trygg och stabil i halt väglag trots bakhjulsdriften.
Komforten är mycket hög. Fjädringen sväljer ojämnheter utan att bli gungig och varken vind, väg eller motorljud stör framfarten i den bensindrivna C180. Dieseln i C200 är tyvärr i knattrigaste laget. I högre farter försvinner visserligen både knatter och vibrationer men i stadstrafik och framförallt på tomgång, känns C200 CDI mest som en gammal taxi…
Måhända spelar BlueEfficiency-trimmet här ett spratt. För att sänka vikten och därmed förbrukningen, har bland annat vindrutan fått tunnare glas. Erfarenhetsmässigt vet vi att bilrutornas tjocklek har stor betydelse för bullerdämpningen.
Andra åtgärder för att sänka förbrukningen är förbättrad aerodynamik, högre utväxling och fintrimmad motorstyrning. Dessutom är bilarna försedda med en växlingsindikator som tydlig upplyser föraren om vilken växel som ger bäst ekonomi för stunden. I bensinmodellen C180 har Mercedes tagit ytterligare ett steg och ersatt den kompressorladdade 1,8-litersmotorn med en likaledes kompressorförsedd mindre 1,6-litersmotor.
Och visst ger ekonomitrimningen effekt. Bensinmodellen har sänkt sin förbrukning från 7,5 l/100 km för vanliga C 180 Kompressor till 6,7 för BlueEfficiency. För dieseln C200 CDI har förbrukningen sjunkit från 5,7 l/100 km till 5,1 l/100 km.
Av dessa två vill vi slå ett slag för den bensindrivna modellen. Den lilla kompressormotorn är charmerande i sin smidighet och styrka. Faktum är att den inte ligger långt efter dieseln i dragkraft. Förbrukningen är också välgörande låg. Räknar man ekonomiskt skiljer bränslekostnaden med dagens priser bara med en krona per mil till dieselns fördel. Det innebär att man måste köra 1 500 mil per år bara för att köra in dieselns högre fordonsskatt. Sedan återstår 13 000 kronor högre inköpspris att räkna hem.
Tidigare har vi ofta gnällt över Mercedes snåla grundutrustningar men nu är det slut med det! Som standard får man här klimatanläggning, lättmetallfälgar, regnsensor, kurvljus, elvärmda speglar, färddator och CD-radio. För den som vill är det emellertid fullt möjligt att utrusta sin C-klass för ytterligare 150 000 kronor. Listan över tillgänglig extrautrustning är lång som finanskrisen…
Säkerheten är hög. Mercedes C-klass fick fem stjärnor i krockprovet hos Euro-NCAP och det mesta i säkerhetsutrustningsväg är standard.
Relaterade bildspel
Mercedes C180/C200 CDI BlueEfficiency
Pris, kr från: 293 900/306 900
Modell: Femsitsig, fyrdörrars sedan.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 458/B 177 /H 145
Tjänstevikt, från: 1 465/1 505 kg.
Motor: 4-cyl bensin/dieselmotor med kompressor/turbo. Cylindervolym: 1 597/ 2 148 cm3. Max effekt: 156/136 hk vid 5 200/3 800 varv/min. Max vridmoment 230/270 Nm från 2 800 /1 600 varv/min.
Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim på 9,5/10,4 sek. Toppfart 230/220 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,7/5,1 l/100 km. CO2-utsläpp: 159/133 g/km.
Konkurrenter: BMW 3-serie, Audi A4, VW Passat BlueMotion
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nya Toyota Avensis 1.8 med steglös CVT kostar 100.000 kr mindre.Den är större men lika snål har ett bättre andrahandsvärde och erkänt god kvalitet.Min C 180 (gamla karossen) är jag nöjd med,men 100.000 mer?
Jag har inte kört nya Avensis ännu så jag har svårt att säga nåt om den. Men jag blev faktiskt väldigt positivt överraskad av C180 BF. Visst är den på tok för dyr men hade jag pengarna så....
Det finns dom som tycker det är värt 100 papp att slippa beblanda sig med Jotåtafolket. En Merca är en exklusiv signal, inte ett fortskaffningsmedel. Det är de oåtkomliga brudarna man helst vill kyssa.
Intressant! Tydligen är växellådan mkt bra. Förr var de ju slappa och oprecisa, man köpte helst en MB med automat. Hur är förarutrymmet? Långa bredaxlade svenskar har ju förr haft rätt svårt att krypa in i smala C-klass. BMW 3serien var bättre. Vore bra om ni började mäta upp detta. Tänk om man kunde gå ner en storlek. Fällbart baksäte? Rostskydd?
Du kommer nog aldrig att hitta en Merca med "klick-klick" låda... Även här snackar vi om rejäla slag och tydliga lägen men den är tajt och fin. Absolut inte slapp!
Jag tyckte absolut inte att det var nåt problem att ta sig i och ur. Jag är visserligen bara 180 cm lång men ganska osmidig... :)
Angående rost och annat får vi be att återkomma efter att vi testat den på riktigt (det här var en kortare provkörning).
Det är imponerade låg förbrukning för en bensinare. Mercedes har verkligen lärt sig att bygga snåla bilar. Jag skulle gärna se att denna bil blev en långtestvagn. Även om den låter mycket lovande och ger något extra för dem som har råd, så måste Mercedes bevisa att de bygger en bil som inte krånglar. Dels vill man ha bekymmersfritt under garantitiden, när man betalt för "Mercakvalité", och dels vill man inte ha högre (skyhöga) kostnader efter garantitiden gått ut. Jag har själv ägt en W203 (C-klass) och efter det en W 211 (E-klass) och haft helt oacceptabelt många problem. Värst var E-klassen. Trots att jag varit mycket nöjd med bilarna i övrigt så har dessa problemen fått mig att vända märket ryggen. Jag bör tillägga att båda modellerna har jag haft av första årsmodell. Så säkerligen är snittbilen bättre än mina.
Tycker denna bil verkar intressant. Det är tom tillräcklig utrustning standard. Nu har jag inte provat att köra modellen men Mercedes har den rätta känslan. Det saknar många nya bilar...
Verkar som tyskarna kan det här med efektiva motorer. Jmf även VW-koncernens motorer (TFSI) + BMW + kommande Ford-motorer (enl pressen).
Inte undra på att 'di svenske' hamnar på efterkälken i försäljningen. Snåla / miljövänliga bilar vill vi naturligtvis ha!
Hur är det med rosten? Är den galvad i plåten? Har kört en c- klass i många år som jag trivs med, men får alltid fylla i rostfläckar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.