Nu har det blivit dags för en uppfräschning av crossover-coupén Nissan Juke. Bak- och varselljus är numera av LED-typ och bilen har fått backspeglar med inbyggd blinker. Utöver det vilar Nissanemblemet nu på en grövre kromad båge i grillen, större förändringar än så har egentligen inte skett på utsidan.
Nyheterna hittar vi istället under huven. Två motoralternativ har tillkommit, det ena är bensinmotorn 1,6 DIG-T med 190 hästkrafter. Bilen som jag fick tillfälle att provköra på Lissabons slingriga gator var utrustad med det andra: 1,2 liters turboladdade bensinmotorn DIG-T med 115 hästkrafter och stopp/start-funktion.
Downsize är melodin som bilindustrin nu unisont nynnar på, i nya Juke klingar den faktiskt riktigt bra. Den lilla motorn är klart alertare än de äldre bensinarna på 1,6 liter. De 115 hästkrafterna jobbar glatt på lite högre varv tillsammans med den sexstegade manuella växellådan. Hög sittställning, fast stötdämpning och känslan av att ha ett hjul i varje hörn gör Juke lika lekfull som den ser ut. Att den inte går att få som automat sörjs kanske av vissa, men personligen saknar jag inte Nissans lika själ- som steglösa CVT-automat.
Nissan Juke 1,2 DIG-T 115 stöter på patrull först när vi lämnar stadstrafiken för färd på större vägar. Här gör sig vidbrus och vägljud påmint. Bilen finner sig i – men jublar inte över – transporter i motorvägsfart. Orken i den annars pigga motorn går åt till att knuffa en mur av luft framför bilen som skapats av den högbyggda karossen.
Den inte helt rationella bilen har ändå blivit mer praktisk. 1,2 DIG-T-motorn är det enda bensinalternativet med stopp/start-system och även den snålaste som erbjuds. När föraren lägger i friläge och kopplingen släpps upp slås tändningen av. Enligt Nissan får det Juke att dra 5,6 l/100 km vid blandad körning.
Ytterligare en praktisk nyhet är 40 procent större bagageutrymme, nu ryms där 354 liter. Detta genom att golvet sänkts i alla bilar förutom dem med fyrhjulsdrift. Att xenonljus nu finns som tillval känns inte jättehett när nya kraftfulla LED-strålkastare gjort intåg på marknaden. Den udda lilla bilen lever vidare med nya motorn som främsta behållning, men visst blir man spänd på att se vad Nissan hittar på med nästa generation Juke.
Diskutera: Vad tycker du om nya Nissan Juke?
PRIS, FRÅN KR: 151 490.
MODELL: 4-dörrars coupé-crossover.
SÄLJSTART: Juli 2014.
MÅTT, CM: L 414/B 177/H 157.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 710.
MOTOR: 4-cyl, tvärställd rak turboladdad bensinmotor, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Volym 1 197 cm3. Max effekt 115 hk (85 kW) vid 4 500 v/min. Max vridmoment 190 Nm vid 2 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell låda.
PRESTANDA: Toppfart 178 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,8 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING:
5,6 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 129 g/km.
KONKURRENTER: Mini Countryman, Renault Capture, Peugeot 2008.
Vad nytt?
Nya motorer och större bagageutrymme.
PLUS: Pigg motor, kul och praktisk i stadstrafik.
MINUS: Bullrig, inget för längre landsvägstransporter.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är en lekfull bil, men ser vi till praktisk nytta och komfort så tycker jag det finns bättre alternativ i minsta SUV- klassen. Som syskonet Renault Captur, eller Peugeot 2008. Snart presenteras nya Fiat 500X också, som kan vara en intressant utmanare.
Så inte ens det höga vägljudet kan överrösta vindljudet?! Men å andra sidan gick den ändå bort på designen.
Körde en Renault Captur häromdagen som lånebil när min Scenic var på service.
Underbar bil att sitta i och köra den var också bra, Men så klen motor i att den inte ens orkade upp för backen på motorvägen från Ingelsta Norrköping där jag bor. Synd med en i övrigt fin bil. Skulle kanske haft en 150hk diesel i den istället, Men Renault nuförtiden erbjuder inget motoralternativ för alla kunders smak utan bara miljövänligt och hksnålt.
Juke har en kul design tycker jag, kul både framifrån och bakifrån. Ser ut som en insekt haha. :) Men från sidan fungerar det inte riktigt. Det väldigt bakåtlutade taket inskränker på takutrymmet bak och gör bilen onödigt opraktisk. Bagageutrymmet är mitt-emellan småbil och Golf-klassen, får väl anses godkänt, men det lutar väldigt mycket bak. En nackdel är ingen längdjusterbar ratt. Motormässigt så finns den faktiskt med diesel, Renaults pigga 1,5 enhet på 110 hästar. 6-växlad manuell låda. Helt okej och snål. Synd på vindbrus. En kul och udda bil! Tyvärr ligger efter med moderna säkhertsfunktioner, ingen autobroms t ex.
CJ77, då var det väl 95 hästarn du provade antar jag? Captur finns med 120 hästars automat också, 120 hästarn räcker till tycker jag. Utomlands finns den med diesel, men tas inte in till Sverige för svenska Renault har tappat tron på diesel här, iaf för mindre bilar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.