Vi Bilägares Erik Rönnblom har klafsat runt i dypölar i Danmark. Eller ja, det är ju snarare nya Land Rover Discovery som har gjort det.
Hej Erik, du har visst badat i vattenpölar?
– Jovisst, men snarare i lerpölar. Slirigt och över stövelhöjd, så det var bra att sitta i nya Land Rover Discovery.
Höll den löftet om drygt en meters vadningsdjup?
– A piece of cake för Discovery. Den klarar som bäst att köra i 90 cm djupt vatten. Är det djupare så börjar bakvagnen flyta och då tappar den drivförmågan. Men inte en droppe vatten kom in i bilen, så fötterna är torra efter vårens första bad.
Men har man nån nytta av det?
– Inte jag. Men det finns nog andra som har eller prövar för att bilen kan vada.
Hur är den annars att köra då?
– Den är förstås otroligt kompetent vid sidan av vägen och i besvärlig terräng, bland annat tack vare den justerbara luftfjädringen. Men det gör den också aningen mjuk i aktionen på vanlig väg.
Vad är nytt från förra modellen?
– Kaross och chassi är helt nytt – dessutom till 85 % tillverkat i aluminium, en halv procent magnesium, en annan halv procent i composit och 14 % i stål. Det spar vikt och gör bilen motståndskraftig mot rost!
– Terrängkörningsprogrammen har utvecklats med ett automatläge och inredningen är grymt flexibel och finurlig. Det är en stor och mycket rymlig bil. Till och med 189 cm Erik kunde klämma sig in i den extra sätesraden med hyfsad komfort och utrymme,
Det låter ju lovande, men vad kommer den att kosta och när kommer den till Sverige?
– Mja, S-modellen börjar på 523.900 kronor och lyxigaste HSE Luxury startar på 690.900. Men det går förstås att bygga på. Men det är ju billigt! I Danmark kostade HSE Luxury med lite extra 1.584.100 – danska kronor! I Sverige introduceras den i slutet av april.
Hela provkörningen av Land Rover Discovery läser du i Vi Bilägare nr 07/2017, i butik den 9 maj. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration.
Diskutera: Vad tycker du om Land Rover Discovery?
– Jovisst, men snarare i lerpölar. Slirigt och över stövelhöjd, så det var bra att sitta i nya Land Rover Discovery.
Höll den löftet om drygt en meters vadningsdjup?
– A piece of cake för Discovery. Den klarar som bäst att köra i 90 cm djupt vatten. Är det djupare så börjar bakvagnen flyta och då tappar den drivförmågan. Men inte en droppe vatten kom in i bilen, så fötterna är torra efter vårens första bad.
Men har man nån nytta av det?
– Inte jag. Men det finns nog andra som har eller prövar för att bilen kan vada.
Hur är den annars att köra då?
– Den är förstås otroligt kompetent vid sidan av vägen och i besvärlig terräng, bland annat tack vare den justerbara luftfjädringen. Men det gör den också aningen mjuk i aktionen på vanlig väg.
Vad är nytt från förra modellen?
– Kaross och chassi är helt nytt – dessutom till 85 % tillverkat i aluminium, en halv procent magnesium, en annan halv procent i composit och 14 % i stål. Det spar vikt och gör bilen motståndskraftig mot rost!
– Terrängkörningsprogrammen har utvecklats med ett automatläge och inredningen är grymt flexibel och finurlig. Det är en stor och mycket rymlig bil. Till och med 189 cm Erik kunde klämma sig in i den extra sätesraden med hyfsad komfort och utrymme,
Det låter ju lovande, men vad kommer den att kosta och när kommer den till Sverige?
– Mja, S-modellen börjar på 523.900 kronor och lyxigaste HSE Luxury startar på 690.900. Men det går förstås att bygga på. Men det är ju billigt! I Danmark kostade HSE Luxury med lite extra 1.584.100 – danska kronor! I Sverige introduceras den i slutet av april.
Hela provkörningen av Land Rover Discovery läser du i Vi Bilägare nr 07/2017, i butik den 9 maj. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration.
Diskutera: Vad tycker du om Land Rover Discovery?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.