I nya Kia Sportage åker man bekvämt, både i framsäte och baksäte.
Den delar mycket med koncernsyskonet Tucson och tar ett rejält kliv framåt. Men sportig? Nja.
Vi Bilägares Mikael Schultz har varit nere i Spanien och kört nya Kia Sportage.
Vad är nytt?
– Hela bilen är sprillans ny för Kias del. Men det mesta, förutom inre och yttre design, känns igen från koncernsyskonet Hyundai Tucson som lanserades redan i somras. Förklaringen är att bilarna är byggda på samma tekniska plattform och de delar även en hel interiöra detaljer, typ knappar och reglage.
Vad är första intrycken?
– Övervägande goda. Nya Sportage är enligt min åsikt ett ganska rejält kliv framåt jämfört med den tidigare modellen. Men särskilt sportig är den inte, trots namnet och att Kia gör sitt bästa för att marknadsföra bilen som en kompakt sport-suv. Däremot är den förhållandevis rymlig och väldigt bekväm att åka i, både bak och fram. Dessutom är den vettigt komfortutrustad och ett extra plus får Kia för att alla modellversioner är försedda med moderna säkerhetsdetaljer, typ autobroms som fungerar både mot andra bilar och fotgängare.
När kommer Kia Sportage till Sverige och vad kommer den att kosta?
– De första bilarna dyker upp hos handlarna redan i mitten av februari. Men då handlar det enbart om den dyraste varianten med 2-litersdiesel på 185 hk, fyrhjulsdrivning och det nya fullmatade utrustningspaketet GT-Line. Riktpriset med manuell 6-växlad låda ligger på 337 900 kronor och med 6-stegad automat går bilen loss på 355 900 kronor. De enklare modellversionerna 1.6 GDi/135 hk (bensin) och 1.7 CRDi/115 hk (diesel) börjar säljas i mitten av mars och kommer från start bara att finnas med framhjulsdrivning och manuell växellåda. Några priser på de bilarna är ännu inte fastställda.
Läs hela provkörningen i Vi Bilägare nr 02/2016, i butik den 9 februari. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.
Diskutera: Vad tycker du om Kia Sportage?
Vad är nytt?
– Hela bilen är sprillans ny för Kias del. Men det mesta, förutom inre och yttre design, känns igen från koncernsyskonet Hyundai Tucson som lanserades redan i somras. Förklaringen är att bilarna är byggda på samma tekniska plattform och de delar även en hel interiöra detaljer, typ knappar och reglage.
Vad är första intrycken?
– Övervägande goda. Nya Sportage är enligt min åsikt ett ganska rejält kliv framåt jämfört med den tidigare modellen. Men särskilt sportig är den inte, trots namnet och att Kia gör sitt bästa för att marknadsföra bilen som en kompakt sport-suv. Däremot är den förhållandevis rymlig och väldigt bekväm att åka i, både bak och fram. Dessutom är den vettigt komfortutrustad och ett extra plus får Kia för att alla modellversioner är försedda med moderna säkerhetsdetaljer, typ autobroms som fungerar både mot andra bilar och fotgängare.
När kommer Kia Sportage till Sverige och vad kommer den att kosta?
– De första bilarna dyker upp hos handlarna redan i mitten av februari. Men då handlar det enbart om den dyraste varianten med 2-litersdiesel på 185 hk, fyrhjulsdrivning och det nya fullmatade utrustningspaketet GT-Line. Riktpriset med manuell 6-växlad låda ligger på 337 900 kronor och med 6-stegad automat går bilen loss på 355 900 kronor. De enklare modellversionerna 1.6 GDi/135 hk (bensin) och 1.7 CRDi/115 hk (diesel) börjar säljas i mitten av mars och kommer från start bara att finnas med framhjulsdrivning och manuell växellåda. Några priser på de bilarna är ännu inte fastställda.
Läs hela provkörningen i Vi Bilägare nr 02/2016, i butik den 9 februari. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.
Diskutera: Vad tycker du om Kia Sportage?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
För dom pengarna kan man åka Rav4 hybrid, och då åker man billigare
Håller med Shogun svårt att göra en SUV "sportig" men det är ett bra försök :)
Lexus Nx jämförbara modell kostar 460 000:- och den har mindre utrustning, så du kan köpa denna Sportage och få en Kia Rio på köpet för mindre pengar en just nämnda Lexus.........
Nyllet blev inte vackrare precic, hur tänkte dom där?! Och så det höga priset på det, nää den går bort.
Klart att det går att få till en sportig SUV men vad jag vet så har de asiatiska tillverkarna aldrig lyckats med en riktigt riktig sportig bil och möjligen finns inte den viljan heller då de kan dekaltrimma fordon och ta betalt som om det vore "the reel deal".
Att kalla en Suv för sport är lika rätt som att kalla en Lada för premium.
Nu är vi snart tillbaka till en vanlig personbils kaross igen, tycker mig se att varje ny version av SUV's blir allt lägre och allt mer lik en vanlig personbil förutom att de är en aningen högre och "bulligare". Men speciellt praktiskt blir det inte. När kommer gränsen för höjden invändigt bli ett problem? Sportage är lika stor som min Ocativa, men jag lovar att min drar mindre, är mer praktisk på alla sätt.
Varför köpa en kort hög bil, varför denna ständiga jämförelse med Lexus ?
Är man 190 cm lång är obekvämt att sitta på marknivå och köra. SUV är standard för oss. Att bilar ska vara låga är bara en gammal standard som bör ifrågasättas. Designen på nya Kia kräver lite tillvänjning. Snart ser den gamla mossig ut, garanterat.
Ja tycker varken gamla eller nya ser bra ut, den där höjden hade bilarna första 40 åren på 1900 talet också så de är ju inget nytt precis då körde dom med hatten på. Jag är bara 184 cm lång och har då inga problem att få plats på marknivån, va körde du för bil innan dom högbyggda bilarna kom då ?
Klintan, jag vet inte om du reflekterade över det jag skrev. En bil som denna som har lite högre markfrigång (läs SUV) som de sedan bakar ihop på höjden borde innebära mindre höjd invändigt än en vanlig personbil som är lite lägre. De SUV's jag tittat på och provat är väldigt trånga invändigt om jag jämför med en vanlig personbil med samma yttermått. Detta beror på stor del av dess design.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.