Nästa artikel
Kia Optima Sportwagon Plug-in Hybrid (2017)
Provkörning

Kia Optima Sportwagon Plug-in Hybrid (2017)

Publicerad 9 september 2017
Kias nya laddhybrid Optima SW Plug-in Hybrid har alla chanser att lyckas, inte minst på tjänstebilsmarknaden. Förmånsvärdet ligger på blygsamma 1 304 kr/mån.
Kias nya laddhybrid kommer precis i rätt tid. En stor, bekväm kombi som går 62 km på el är hårdvaluta på dagens bilmarknad.
På utsidan märks nästan ingenting. Vid ett snabbt ögonkast ser den nya laddhybriden ut som vilken Optima-kombi som helst. Men tittar man noga så upptäcker man att karossen är kryddad med en antal lister i turkos metallic. De finns både i fronten, baktill och längs sidorna. Dessutom är både grillen, med aktiva luftspjäll, och fälgarna aerodynamiskt specialdesignade för hybriden. 
 
Drivlinan består av en 2-liters direktinsprutad bensinmotor, en elmotor och en sexstegad automatlåda som tillsammans fungerar alldeles utmärkt. Systemets maxeffekt (205 hk) och vridmoment (375 Nm) räcker för att ge den stora och ganska tunga bilen – hybriddetaljerna väger 130 kg extra – fullt godkända prestanda. Även i övrigt håller köregenskaperna måttet. Kian rullar klippstabilt på snabba landsvägsetapper samtidigt som den är bekvämt lättkörd i stadstrafik. Den tål även lite hårdare tag på kurviga vägar när så krävs.
 
Enda körmässiga funderingen är hur bilen med sin extra tyngd i bakvagnen, där batterierna ligger, beter sig i en undanmanöver. Det får vi återkomma till när vi senare under året utsätter den nya Kia-kombin för ett regelrätt test.  Även fjädringskomforten får tummen upp. Däremot är däckbullret på grov asfalt lite mer påträngande än i många av storlekskonkurrenterna.

"122 liter extra stuvutrymmen har försvunnit. I övrigt är bagagekapaciteten likvärdig med vanliga Optima-kombi. Även släpvikten, 1 500 kg, är densamma."

Med fulladdat batteri anger Kia räckvidden på el till 62 kilometer, men den uppgiften bör tas med en nypa salt. Laboratoriesiffror för eldrift brukar sällan hålla i verklig trafik, särskilt inte i lite kyligare väderlek. Drygt fem mil bör dock inte vara någon svårighet att nå under normala klimatförhållanden. Det räcker för de flesta pendlare, både till och från jobbet. Snittresan för landets tätortsbilister är enligt statliga Trafikanalys 17 km/dag och för glesbygdsbor 30 km/dag.
 
Kias hybridsystem är förinställt på att starta med eldrift, utom i låga temperaturer, och bilen går att köra på el i farter upp till 120 km/tim. Med hybridläget inkopplat bestämmer bilen själv hur el- och bensinmotorn ska samarbeta för bästa möjliga energieffektivitet och systemets maximala räckvidd är, enligt tillverkaren, 112 mil. Föraren kan välja ett körläge med prioriterad eldrift. Men även då kan bensinmotorn tillfälligt kicka i gång, exempelvis vid omkörningar eller låg yttertemperatur.
 
Batteripacket på 11,3 kWh har gömts under lastgolvet bak och därmed har 122 liter extra stuvutrymmen försvunnit. I övrigt är bagagekapaciteten likvärdig med vanliga Optima-kombi. Även släpvikten, 1 500 kg, är densamma.
 
Den angivna förbrukningen är däremot klart lägre, närmare bestämt 1,4 l/100 km. Inte så dumt för dieselförare som vill byta till något annat...
 
Diskutera: Vad tycker du om Kia Optima SW PHEV?
Kia Optima SW Plug-in hybrid

Pris, från kr: 404 900 (minus miljöpremie på 20 000 kr).

Säljstart: Säljs nu.

Mått, cm: L 486/B 186/H 147.

Bagagevolym, l: 440–1 574.

Tjänstevikt, kg: 1 740.

Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor på 1 999 cm3 i kombination med en elmotor på 67 hk. Total systemeffekt 205 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 375 Nm vid 2 330 v/min.

Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, sexstegad automatlåda. 

Prestanda: Toppfart 192 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,7 s.

Deklarerad förbrukning: 1,4 l/100 km. CO2-utsläpp: 33 g/km.

Konkurrenter: VW Passat GTE, Mitsubishi Outlander.

 

Plus: El-räckvidd, utrustningsnivå, utrymmen, garantier, miljöpremie.

Minus: Däckbuller, inga extrafack.



Vad nytt? Drivlinan som, enligt Kia, klarar 62 km på enbart el.

För vem? Tjänstebilsförare som vill ha lågt förmånsvärde. 

 

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.