Drivlinan består av en 2-liters direktinsprutad bensinmotor, en elmotor och en sexstegad automatlåda som tillsammans fungerar alldeles utmärkt. Systemets maxeffekt (205 hk) och vridmoment (375 Nm) räcker för att ge den stora och ganska tunga bilen – hybriddetaljerna väger 130 kg extra – fullt godkända prestanda. Även i övrigt håller köregenskaperna måttet. Kian rullar klippstabilt på snabba landsvägsetapper samtidigt som den är bekvämt lättkörd i stadstrafik. Den tål även lite hårdare tag på kurviga vägar när så krävs.
Enda körmässiga funderingen är hur bilen med sin extra tyngd i bakvagnen, där batterierna ligger, beter sig i en undanmanöver. Det får vi återkomma till när vi senare under året utsätter den nya Kia-kombin för ett regelrätt test. Även fjädringskomforten får tummen upp. Däremot är däckbullret på grov asfalt lite mer påträngande än i många av storlekskonkurrenterna.
"122 liter extra stuvutrymmen har försvunnit. I övrigt är bagagekapaciteten likvärdig med vanliga Optima-kombi. Även släpvikten, 1 500 kg, är densamma."
Kias hybridsystem är förinställt på att starta med eldrift, utom i låga temperaturer, och bilen går att köra på el i farter upp till 120 km/tim. Med hybridläget inkopplat bestämmer bilen själv hur el- och bensinmotorn ska samarbeta för bästa möjliga energieffektivitet och systemets maximala räckvidd är, enligt tillverkaren, 112 mil. Föraren kan välja ett körläge med prioriterad eldrift. Men även då kan bensinmotorn tillfälligt kicka i gång, exempelvis vid omkörningar eller låg yttertemperatur.
Batteripacket på 11,3 kWh har gömts under lastgolvet bak och därmed har 122 liter extra stuvutrymmen försvunnit. I övrigt är bagagekapaciteten likvärdig med vanliga Optima-kombi. Även släpvikten, 1 500 kg, är densamma.
Den angivna förbrukningen är däremot klart lägre, närmare bestämt 1,4 l/100 km. Inte så dumt för dieselförare som vill byta till något annat...
Diskutera: Vad tycker du om Kia Optima SW PHEV?
Pris, från kr: 404 900 (minus miljöpremie på 20 000 kr).
Säljstart: Säljs nu.
Mått, cm: L 486/B 186/H 147.
Bagagevolym, l: 440–1 574.
Tjänstevikt, kg: 1 740.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor på 1 999 cm3 i kombination med en elmotor på 67 hk. Total systemeffekt 205 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 375 Nm vid 2 330 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, sexstegad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 192 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,7 s.
Deklarerad förbrukning: 1,4 l/100 km. CO2-utsläpp: 33 g/km.
Konkurrenter: VW Passat GTE, Mitsubishi Outlander.
Plus: El-räckvidd, utrustningsnivå, utrymmen, garantier, miljöpremie.
Minus: Däckbuller, inga extrafack.
Vad nytt? Drivlinan som, enligt Kia, klarar 62 km på enbart el.
För vem? Tjänstebilsförare som vill ha lågt förmånsvärde.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.