Att, som på bilden, fylla batteriet på en laddstation tar cirka tre timmar. Tas strömmen från en vanlig väggkontakt ökar den tiden till ungefär fem timmar.
Vi Bilägares Mikael Schultz har provkört Kia Niro som laddhybrid, en bil som tack vare attraktiv prislapp mycket väl kan locka till sig vanligt folk och inte bara tjänstebilister.
Hej Micke, var har du varit och vad har du provkört?
– Jag har provat landets för närvarande billigaste laddhybrid, Kia Niro Plug-in Hybrid, och vi höll till i trakterna kring Stockholm. Testslingan innehöll både tät innerstadstrafik och lite snabbare förortsvägar och vi körde på elmotor i stort sett hela tiden. Kia uppger el-räckvidden till 58 km och det är näst längst av dagens laddhybrider. Bara det större märkessyskonet Optima är värre med 62 km.
Vad är nytt med bilen?
– Att den är laddbar och har en starkare elmotor och ett större batteripack – 8,9 kWh mot 1,6 kWh – än vanliga Niro Hybrid. I övriga avseenden, såväl tekniska som utseendemässiga, är bilarna i stort sett identiska.
Hur är den att köra? Funkar eldriften bra?
– Niro är väldigt enkel och smidig att hantera i de flesta situationer. Extra plus blir det för den förhållandevis långa el-räckvidden. Den borde räcka för de flesta storstadspendlare, även om 58 km inte är riktigt realistiskt i verklig trafik. Men någonstans mellan 40 och 50 km lär man i alla fall komma utan problem. Och det går att köra på el även i ganska höga hastigheter, ända upp tlll 120 km/tim. Fast töms förstås batteriet ganska snabbt.
Vad kommer bilen att kosta och när börjar den säljas?
– Den säljs nu och grundpriset ligger på 298.900 kronor. Men i praktiken sjunker den kostnaden till 278.900 kronor, eftersom bilen är berättigad till den statliga miljöbilspremien på 20.000 kronor. Det gör att nya Kia Niro Plug-in Hybrid, till skillnad från de flesta andra laddhybrider, blir överkomlig för många privatköpare och inte bara kommer att rulla som tjänstebil.
Diskutera: Vad tycker du om Kia Niro?
Läs hela provkörningen av Kia Niro som laddhybrid i Vi Bilägare 13/2017 som landar i butikerna den 19 september. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.
– Jag har provat landets för närvarande billigaste laddhybrid, Kia Niro Plug-in Hybrid, och vi höll till i trakterna kring Stockholm. Testslingan innehöll både tät innerstadstrafik och lite snabbare förortsvägar och vi körde på elmotor i stort sett hela tiden. Kia uppger el-räckvidden till 58 km och det är näst längst av dagens laddhybrider. Bara det större märkessyskonet Optima är värre med 62 km.
Vad är nytt med bilen?
– Att den är laddbar och har en starkare elmotor och ett större batteripack – 8,9 kWh mot 1,6 kWh – än vanliga Niro Hybrid. I övriga avseenden, såväl tekniska som utseendemässiga, är bilarna i stort sett identiska.
Hur är den att köra? Funkar eldriften bra?
– Niro är väldigt enkel och smidig att hantera i de flesta situationer. Extra plus blir det för den förhållandevis långa el-räckvidden. Den borde räcka för de flesta storstadspendlare, även om 58 km inte är riktigt realistiskt i verklig trafik. Men någonstans mellan 40 och 50 km lär man i alla fall komma utan problem. Och det går att köra på el även i ganska höga hastigheter, ända upp tlll 120 km/tim. Fast töms förstås batteriet ganska snabbt.
Vad kommer bilen att kosta och när börjar den säljas?
– Den säljs nu och grundpriset ligger på 298.900 kronor. Men i praktiken sjunker den kostnaden till 278.900 kronor, eftersom bilen är berättigad till den statliga miljöbilspremien på 20.000 kronor. Det gör att nya Kia Niro Plug-in Hybrid, till skillnad från de flesta andra laddhybrider, blir överkomlig för många privatköpare och inte bara kommer att rulla som tjänstebil.
Diskutera: Vad tycker du om Kia Niro?
Läs hela provkörningen av Kia Niro som laddhybrid i Vi Bilägare 13/2017 som landar i butikerna den 19 september. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.