Som en av de första biltidningarna i världen har Vi Bilägare provkört Kia Borrego FCEV, Kias senaste vätgasbil. En bil som för vätgasen en bra bit framåt.
Kia Borrego FCEV är en bränslecellbil som saknar många av de nackdelar dessa fordon tidigare tampats med. Vätgasbilar brukar ha mediokra prestanda, kort räckvidd samt vara extremt känsliga för minusgrader. Kias tekniker har lyckats med konststycket att runda dessa hinder.
Dagens vätgasbilar har kunnat starta ned till dryga fem minusgrader. Kia har emellertid lyckats bygga ett system som startar i temperaturer under minus 25 grader C. Borrego FCEV klarar att gå från 24 timmars stillastående i minus 15 grader till att starta och accelerera upp till 60 km/timmen på 12,5 sekunder.
Längre räckvidd
Ett annat hinder för att göra bränslecellbilen praktiskt funktionell, har varit den korta räckvidden. Vätgas har extremt låg energitäthet, vilket betyder att det krävs stora mängder gas för att tillfredsställa användarnas krav på lång räckvidd. De vätgasbilar vi hittills sett, har varit utrustade med tankar som rymt cirka 100 liter vätgas, komprimerat till 350 bars tryck. Det har gett en maximal räckvidd om cirka 30 mil.
Kia har tagit hjälp av tre rejäla vätgastankar som man fyllt med dubbelt så högt tryck som tidigare använts. Borrego bär 201 liter vätgas komprimerat till 700 bar i tre gigantiska trycktankar i aluminium och kompositmaterial, som ger en räckvidd på 758 km.
Kias tekniker följer med
Jag släpps inte iväg med denna dyrgrip ensam. I passagerarstolen bredvid sitter en tekniker från Kia. Jag vrider om startnyckeln och instrumentpanelen tänds upp och mätarnålarna börjar röra på sig. Det surrar svagt från elektroniken. Jag håller foten på bromsen, för växelföraren till Drive, släpper sedan bromsarna och ger gas.
Efter några meter passerar vi en vägskarv och känner omedelbart vilken tung klump Borrego är. Det dunsar hårt från hjulställen när vi passerar. Kombinationen av 2,25 tons tjänstevikt och amerikanskt mjuk fjädring gör att det knappast känns som en miljöbil jag kör, snarare en gammal god amerikanare. Men det är tack vare att man utgått från en stor suv som Kia överhuvudtaget lyckats bygga in de rekordstora gastankarna.
I en brant uppförsbacke trampar jag gasen i botten och överraskas av gensvaret. Bara 147 hästar i en så här tung bil borde göra den väldigt trött men elmotorn levererar all tillgänglig kraft redan från början. Vridet gör att motorn känns minns dubbelt så stark som den är.
Prototypen lovar gott
Kia Borrego FCEV är en prototyp. Kia räknar med att till år 2012 ha tagit fram en version som ska sättas i begränsad serieproduktion om cirka 1 000 exemplar per år. Dessa ska sedan kunna hyras ut till företag, institutioner och kanske privatpersoner världen över. Produktionen ska sedan accelerera för att år 2015 vara uppe i 10 000 vätgasbilar per år.
Den korta provturen är snart slut men vi är redan övertygade. Kia har tagit ett stort kliv framåt när det gäller att utveckla de vätgasdrivna bränslecellbilarna till något som närmar sig praktisk användbarhet.
Detta är en förkortad version av Tommy Wahlströms provkörning. Hela provkörningen kommer i Vi Bilägare #6. Missa inte detta!
Dagens vätgasbilar har kunnat starta ned till dryga fem minusgrader. Kia har emellertid lyckats bygga ett system som startar i temperaturer under minus 25 grader C. Borrego FCEV klarar att gå från 24 timmars stillastående i minus 15 grader till att starta och accelerera upp till 60 km/timmen på 12,5 sekunder.
Längre räckvidd
Ett annat hinder för att göra bränslecellbilen praktiskt funktionell, har varit den korta räckvidden. Vätgas har extremt låg energitäthet, vilket betyder att det krävs stora mängder gas för att tillfredsställa användarnas krav på lång räckvidd. De vätgasbilar vi hittills sett, har varit utrustade med tankar som rymt cirka 100 liter vätgas, komprimerat till 350 bars tryck. Det har gett en maximal räckvidd om cirka 30 mil.
Kia har tagit hjälp av tre rejäla vätgastankar som man fyllt med dubbelt så högt tryck som tidigare använts. Borrego bär 201 liter vätgas komprimerat till 700 bar i tre gigantiska trycktankar i aluminium och kompositmaterial, som ger en räckvidd på 758 km.
Kias tekniker följer med
Jag släpps inte iväg med denna dyrgrip ensam. I passagerarstolen bredvid sitter en tekniker från Kia. Jag vrider om startnyckeln och instrumentpanelen tänds upp och mätarnålarna börjar röra på sig. Det surrar svagt från elektroniken. Jag håller foten på bromsen, för växelföraren till Drive, släpper sedan bromsarna och ger gas.
Efter några meter passerar vi en vägskarv och känner omedelbart vilken tung klump Borrego är. Det dunsar hårt från hjulställen när vi passerar. Kombinationen av 2,25 tons tjänstevikt och amerikanskt mjuk fjädring gör att det knappast känns som en miljöbil jag kör, snarare en gammal god amerikanare. Men det är tack vare att man utgått från en stor suv som Kia överhuvudtaget lyckats bygga in de rekordstora gastankarna.
I en brant uppförsbacke trampar jag gasen i botten och överraskas av gensvaret. Bara 147 hästar i en så här tung bil borde göra den väldigt trött men elmotorn levererar all tillgänglig kraft redan från början. Vridet gör att motorn känns minns dubbelt så stark som den är.
Prototypen lovar gott
Kia Borrego FCEV är en prototyp. Kia räknar med att till år 2012 ha tagit fram en version som ska sättas i begränsad serieproduktion om cirka 1 000 exemplar per år. Dessa ska sedan kunna hyras ut till företag, institutioner och kanske privatpersoner världen över. Produktionen ska sedan accelerera för att år 2015 vara uppe i 10 000 vätgasbilar per år.
Den korta provturen är snart slut men vi är redan övertygade. Kia har tagit ett stort kliv framåt när det gäller att utveckla de vätgasdrivna bränslecellbilarna till något som närmar sig praktisk användbarhet.
Detta är en förkortad version av Tommy Wahlströms provkörning. Hela provkörningen kommer i Vi Bilägare #6. Missa inte detta!
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag kommer förvisso att läsa hela rapporten. (Men det gör jag alltid med en viss liten irritation eftersom det känns som att man läser en repris, om än utökad.)
Vätgas är ju egentligen det optimala bränslet - om det inte vore för just den låga energitätheten och att det ju också måste framställas på något sätt.
Bra gjort Kia! Verkar som om ni är på rätt väg. Låter man tekniken utvecklas lite till så är vi nog framme vid en fullt duglig ersättare till petroleumbilarna.
Jag tror faktiskt inte på det här!! möjligtvis i länder som inte har strömnät utbyggt....men de lär ju ändå inte ha råd.
Varför i allsin dar ska bilen ha en räckvidd på 78 mil? bor vi i ödemarken eller?
En massa teknik som bara krånglar, och 2,25 ton ....vansinnigt!
Bättre är att ha bränslecellen i sitt hus och ladda sin elbil!
Det absolut bästa och billigaste lösningen för konsumenter (alltså inte biltillverkare reservdels säljare , reparatörer osv..) är elbilar som snabbladdas efter vägen, när man kört 20 mil vill man ju ändå ha en paus. Då kan man snabbladda med starkare laddning än hemma och köra vidare efter 30 min.
Jag tror att både Roy och Sven har rätt.
Det här är säkert en återvändsgränd så länge man inte hittar på ett sätt att göra vätgasen energirikare.
Att komprimera till allt högre tryck tror jag är en dålig lösning och liksom framställningen av gasen väldigt energikrävande.
Det som jag tror på är elbilar med standardiserade batterikassetter som snabbt kan bytas vid speciella laddstationer.
Då skulle det också lösa problemet med livslängden på batterierna.
Men dit är det nog lång väg att färdas, man kan ju jämföra med hur lång tid det tog innan man enades om en kassettstandard inom t.ex. video.
Ganska snygg och framför allt miljövänlig. 7/10
Uppgifterna i artikeln stämmer ej:
Vätgasen H2 innehåller 39.000 Wh/kg och Li-jon batteriet 150 Wh/kg (200 Wh/l). 39.000/150=260 kg.
En vätgastank rymmer normalt 8kg H2. Det behövs alltså 8 x 260 kg Li-jon batteri = 2080 kg emot 8 kg + bränslecellen på ca 300 kg =308 kg.
Av den anledninge kommer aldrig plug-in elbilar att konkurrera med vätgas-bränslecells bilar.
Toyota klarar idag 160 km per kg H2, 8 kg x 160 km = 128 mil.
http://xtronics.com/reference/energy_density.htm
http://hypertextbook.com/
http://www.ior.com.au/ecflist.html
http://www.batteryuniversity.com
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.