I högre farter visar sig den 1,4 liter stora bensinmotorn i testbilen vara riktigt surrig. Trots sexväxlad växellåda ligger motorvarvet högt redan i normal landsvägsfart och på motorväg blir sången rent tröttsam att lyssna till. Dessutom är motorn törstig. En deklarerad förbrukning på 5,5 l/100 km är inte imponerande i dagens läge och med fyrstegad automat blir det ännu värre. Då uppges i20 dra 6,7 l/100 km vid blandad körning. Det är lika mycket som 245 hk starka Volvo XC60 T5!
Flera motoralternativ är dock på gång, i20 kommer att erbjudas med en snål trecylindrig dieselmotor som drar 3,6 l/100 km och under 2015 kommer även en ny, trecylindrig, bensindriven turbomotor som hugade spekulanter kanske gör klokt i att vänta på.
Hyundai i20 byggs i Turkiet och ska man döma av provbilen är det inga problem med sammansättningskvaliteten. Inredningen känns solid och Hyundai har kostat på sig riktigt fina material i paneler och knappar, i alla fall i toppmodellen Pre-miumplus som vi provkör. Värme i ratten är standard och som tillval finns klassens största öppningsbara glastak.
Men Hyundai har snålat på säkerhetsutrustningen och i20 går inte att få med autobroms. En miss som kan kosta i konkurrensen med bilar som Skoda Fabia och Ford Fiesta. Priset börjar från cirka 130 000 kr för instegsmodellen Select vilket är i nivå med konkurrenterna.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai i20?
PRIS, FRÅN KR: Cirka 130 000.
MODELL: 5-d femsitsig halvkombi.
SÄLJSTART: Januari 2015.
MÅTT, CM: L 404/B 173/H 147.
TJÄNSTEVIKT, KG: Från 1 135.
MOTOR: Fyrcylindrig bensinmotor 4 vent/cyl. Cylindervolym 1 368 cm3. Max effekt 100 hk vid 6 000 v/min. Max vrid. 134 Nm från 3 500 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Sexväxlad manuell låda (alternativt fyrastegs automat). Framhjulsdrift.
PRESTANDA: Toppfart 184 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,6 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,5 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 127 g/km.
KONKURRENTER: Skoda Fabia, Opel Corsa, VW Polo, Ford Fiesta.
Vad nytt?
Helt ny bil.
För vem?
Småbilskunden med krav på utrymmen.
Plus:
Fina utrymmen, ratt med värme.
Minus:
Surrig motor, hög förbrukning.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den är riktigt snygg inuti. Utanpå är Hyundai inget vidare men denna är mindre sämre.
Tyvärr kommer den inte till Australien. Enligt Hyundai Australia är den europeiska i20 på tok för dyr för att vara säljbar i Australien. Den Indiska i20 håller för låg säkerhet och kavlitet för att vara aktuell. Synd låter annars som en perfekt bil för dottern som vill ersätta vår gamla Accent 2002.
fyrstegad automat känns som ett steg tillbaka i utvecklingen
Rymlig?
Om jag inte får in mina fyra hjul i bagageutrymmet vid hjulbyte två gånger per år, är det inte rymlig i min värld.
Frågan är om det ens går med fällda baksäten i den här bilen.
Ja inte vill man lägga hjulen i baksätet eller hyra släp för det.
Har man 20" däck så går de kanske inte in men annars är det inga problem.
http://www.netcarshow.com/hyundai/2015-i20/1280x960/wallpaper_14.htm
Bilen största säljkraft är kvalitén som genomsyrar Hyundai.
En 1.4 bensinmotor på 100 hk som drar 0,55 liter/10 mil, är det något att gnälla för?
Precis som i10 kommer denna att slå undan benen på konkurrenterna, kanske inte ankdammen men i världen.
Synd att man inte lyckas få in bättre motor och växellåda så att bilen blir körbar och snål, hur tänkte Hyundai där? En motor med 110-125 Hkr och en växellåda med 6 växlar hade varit optimalt på denna bilen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.