Hondas listiga småbil Jazz har blivit helt och hållet förnyad, fast det märks inte så mycket. Den ser ut ungefär som förut, men är i bättre form.
Ändra inte på en vinnare! Efter den regeln har Honda gjort en ny Jazz. Den kluriga lilla bilen såg dagens ljus 2001 och har sedan dess sålts i ett par miljoner exemplar i hela 115 länder. Efterträdaren kommer till Europa nu men har redan hunnit få titeln "Årets Bil" hemma i Japan.
På en del marknader, USA och Japan bland andra, kallas bilen för Fit. Det är kanske inte så särskilt lyckat i Sverige men på engelska betyder ordet "fit" dels "i bra form" men även "anpassa". Båda betydelserna passar bra på den lilla Hondan.
Den kan anpassas för en massa olika uppgifter.
Med alla säten på plats går det att köra fem (ganska) vuxna och nästan 400 liter bagage, trots att karossen inte ens är fyra meter lång. Baksätet är delbart och kan vikas ned till ett plant lastgolv som i många andra bilar. Men i Jazz kan sittdynorna bak dessutom fällas upp som på en biografstol. Då bildas ett högt, stort lastutrymme bakom framstolarna.
Lite större
Nya Jazz har precis samma kloka lösningar som företrädaren. Den ser ungefär likadan ut. Honda har bara jobbat på att förfina detaljerna.
- Man kan inte tro det, men 90 procent är faktiskt nytt, säger Christoph Rust, informationschef för Honda i Europa.
Nya Jazz har vuxit lite - 5,5 cm på längden och 20 cm på bredden - och den har fått större sidofönster mellan ytterbackspeglarna och vindruteramen. Det ger fin sikt nära bilen och den kompakta karossen är lättmanövrerad i stadstrafik.
Både benutrymme och axelbredd har ökat, men Honda Jazz är ändå en bil som bäst passar små och medelstora människor. Personer runt 190 centimeters längd och däröver tycker att framstolarna är alldeles för korta.
Nya motorer
Den listiga lösningen med ett baksäte som kan fällas både upp och ned har behållits men proceduren har gjorts enklare. Tidigare måste framstolarna skjutas fram för att baksätet skulle kunna fällas platt. I nya Jazz faller sätet ihop med ett enkelt handgrepp även om stolarna står i bakersta läget. När baksätet ligger platt får det plats stora mängder prylar - exempelvis tre mountainbikes lovar Honda. Vi har inte provat, men det verkar troligt.
Andra Jazzgenerationen får två nya motorer, båda bensindrivna. Den minsta maskinen är på 1,2 liter och utvecklar 90 hk. Man kunde befara att en så liten motor skulle vara surrig, men den arbetar oväntat tyst. Det skiljer bara tio hästkrafter till den större motorn på 1,4 liter men den har ett starkare vridmoment och orkar lite bättre.
Båda motorerna är snåla, men inte tillräckligt för att de ska passera under svenska miljöbilsgränsen. De släpper ut fem gram för mycket koldioxid per kilometer.
Om ett par år kommer dock Jazz att erövra titeln "miljöbil". Då ut-ökas motorprogrammet med en hybrid där bensinmotorn får draghjälp av en liten elmotor.
Vek fjädring
Inte ens med den starkaste motorn är Honda Jazz någon särskilt kvick bil, men den rullar mjukt och komfortabelt. Fjädringen är lite väl vek för tuffare tag. I hårda paniksvängar - som runt ett hinder - svajar karossen betänkligt och antisladdsystemet måste gå in tidigt för att hindra bilen från att kasa rakt fram.
Gamla Jazz hade bara fyra stjärnor i Euro NCAP. Den nya är starkare byggd och med hjälp av krockkuddar och -gardiner ska en femte stjärna säkras, lovar Honda. Även rostskyddet har graderats upp. Nya Jazz får tolv års rostskyddsgaranti vilket är dubbla tiden jämfört med förra modellen.
På en del marknader, USA och Japan bland andra, kallas bilen för Fit. Det är kanske inte så särskilt lyckat i Sverige men på engelska betyder ordet "fit" dels "i bra form" men även "anpassa". Båda betydelserna passar bra på den lilla Hondan.
Den kan anpassas för en massa olika uppgifter.
Med alla säten på plats går det att köra fem (ganska) vuxna och nästan 400 liter bagage, trots att karossen inte ens är fyra meter lång. Baksätet är delbart och kan vikas ned till ett plant lastgolv som i många andra bilar. Men i Jazz kan sittdynorna bak dessutom fällas upp som på en biografstol. Då bildas ett högt, stort lastutrymme bakom framstolarna.
Lite större
Nya Jazz har precis samma kloka lösningar som företrädaren. Den ser ungefär likadan ut. Honda har bara jobbat på att förfina detaljerna.
- Man kan inte tro det, men 90 procent är faktiskt nytt, säger Christoph Rust, informationschef för Honda i Europa.
Nya Jazz har vuxit lite - 5,5 cm på längden och 20 cm på bredden - och den har fått större sidofönster mellan ytterbackspeglarna och vindruteramen. Det ger fin sikt nära bilen och den kompakta karossen är lättmanövrerad i stadstrafik.
Både benutrymme och axelbredd har ökat, men Honda Jazz är ändå en bil som bäst passar små och medelstora människor. Personer runt 190 centimeters längd och däröver tycker att framstolarna är alldeles för korta.
Nya motorer
Den listiga lösningen med ett baksäte som kan fällas både upp och ned har behållits men proceduren har gjorts enklare. Tidigare måste framstolarna skjutas fram för att baksätet skulle kunna fällas platt. I nya Jazz faller sätet ihop med ett enkelt handgrepp även om stolarna står i bakersta läget. När baksätet ligger platt får det plats stora mängder prylar - exempelvis tre mountainbikes lovar Honda. Vi har inte provat, men det verkar troligt.
Andra Jazzgenerationen får två nya motorer, båda bensindrivna. Den minsta maskinen är på 1,2 liter och utvecklar 90 hk. Man kunde befara att en så liten motor skulle vara surrig, men den arbetar oväntat tyst. Det skiljer bara tio hästkrafter till den större motorn på 1,4 liter men den har ett starkare vridmoment och orkar lite bättre.
Båda motorerna är snåla, men inte tillräckligt för att de ska passera under svenska miljöbilsgränsen. De släpper ut fem gram för mycket koldioxid per kilometer.
Om ett par år kommer dock Jazz att erövra titeln "miljöbil". Då ut-ökas motorprogrammet med en hybrid där bensinmotorn får draghjälp av en liten elmotor.
Vek fjädring
Inte ens med den starkaste motorn är Honda Jazz någon särskilt kvick bil, men den rullar mjukt och komfortabelt. Fjädringen är lite väl vek för tuffare tag. I hårda paniksvängar - som runt ett hinder - svajar karossen betänkligt och antisladdsystemet måste gå in tidigt för att hindra bilen från att kasa rakt fram.
Gamla Jazz hade bara fyra stjärnor i Euro NCAP. Den nya är starkare byggd och med hjälp av krockkuddar och -gardiner ska en femte stjärna säkras, lovar Honda. Även rostskyddet har graderats upp. Nya Jazz får tolv års rostskyddsgaranti vilket är dubbla tiden jämfört med förra modellen.
Relaterade bildspel
Honda Jazz
Pris: Ej fastställt.
Modell: Hög kombi med fem dörrar.
Säljstart: Efter årsskiftet.
Mått, cm: L 390/B 170/H 153.
Motorer: 1,2 l med 90 hk/6 000 v/min, vridmom 114 Nm vid 4 900 v/min. 1,4 l med 100 hk vid 6 000 v/min, vridmom 127 Nm vid 4 800 v/min.
Prestanda: 0-100 km/tim på 12,6 s (1,2) resp 11,4 s (1,4).
Bränsleförbrukning, bl körning: 1,2 l - 5,3 l/100 km. 1,4 l - 5,4 l/100 km (5,3 med automatväxling).
CO2-utsläpp: 1,2 l - 125 g/km. 1,4 automat - 125 g/km.
Konkurrenter: Ford Fusion, Nissan Note, Opel Meriva, Renault Modus, Skoda Roomster med flera.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jeg er en meget fornøyd eier av en Jazz i 3og 1/2 år og ser fram til den nye med 100hk og automat. Bensinforbruk på min nåværende ligger på 4,5 l/100km på landevei, og 6l/100km ved blandet kjøring. Meget bra.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.