Hej kollega, du är inte på tjänsterummet idag. Var i världen befinner du dig?
– Hallå! Idag är det stekigt värre, Lissabon. 20 grader, sol och vårstämmning plus! Men du är väl som jag mer intresserad av vad som körs?
Ja naturligtvis, är det en Honda?
– Ja, precis. Hondas kompaktsuv HR-V har redan fyllt fyra och det är dags för mellantidsmassage. Den fick faktiskt den exteriöra uppdateringen redan hösten 2018, men det är först nu den kraftigare motorn från Civic har hittat till HR-V. Effekten ur den fyrcylindriga bensinmotorn är 182 hästkrafter, krafttillskottet har förvandlat den i mitt tycke tidigare pensionärströtta HR-V till en riktigt rask och glad bil. Noll till 100 km/tim går på strax under åtta sekunder. Beroende på växellådsval, manuell sexväxlad eller steglös CVT, är toppfarten 215 eller 200 km/tim. För att fira prestandaboosten har modellen fått tilläggsnamnet ”Sport”.
Ny motor alltså, något mer?
– I linje med effektökningen har man sett över chassit, gjort det lite stramare med hjälp av något Honda kallar ”Preformance damper”. Det är förstyvningsstag i fram och bakvagn som ska minska vridkrafterna i karossen något som ska gynna körkänslan utan att det behöver gå ut över komforten. Honda har tuffat till karossen med repkänsliga karossdetaljer i pianosvart. De vill att bilen ska uppfattas som något av ”Type R-light”, ungefär som Type-S bilarna var för något decennium sedan.
Vad gillar du bäst med bilen?
– Hondas nu mera klassiska biostolslösning där baksätets sittdyna går att vika upp för bättre lastmöjlighet i kupén går jag fortfarande helt i spinn på. Så smart, coolt och läckert! Sedan gillar jag skarp färgvalet på klädseln. Svart textil och mörkrött läder. Det kanske låter som en väl djärv kombination men i praktiken är det precis så mycket japanskt 80-tals kitsch att det – i mina ögon – blir oemotståndligt snyggt. Men tvingas jag välja en sak; biostolen.
Läs hela provkörningen av Honda HR-V i Vi Bilägare 06/2019, i butik den 16/4. Prenumeranter får tidningen en vecka innan. Läs mer om prenumeration här: vibilagare.se/prenumeration
Diskutera: Vad tycker du om Honda HR-V?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Schysst liten SUV som blivit betydligt roligare med vettig motor. Jag valde bort HRV:n mot Ateca på grund av dåliga stolar och trångt fram, annars en för mig `lagom´stor bil. Skall provsitta när den blir tillgänglig.
Honda är ett sånt där fabrikat som stör mig.
En del av deras motorer och växellådor är fantastiska, andra inte. De är pålitliga, men har taskigt rostskydd.
Och varför detta vansinne med högblank, svart ytor överallt? En gång i tiden var krom mossigt och mattsvarta lister det som gällde. Man till och med körde med mattsvarta motorhuvar för att undvika reflexer. Nu är det åter bling-bling.
De gör som Toyota, och hindrar barn att öppna bakdörrarna själva. Inte lätt att räcka så högt. (dock troligen lägre än på CH-R). Dumt mode.
Lär hamna norr om 300.000 kr och då blir man kanske lite tveksam även om det finns biostolar.
Har kört en HR-V (diesel 120hk) manuell i dryga ett år. Det som slår mig hela tiden är att en sån liten bil kan ha så mycket utrymme. De s.k magic seats, kan fälla upp sittdynorna(som en biostol) ger otroligt mycket mer utrymme än man tror. På vintern är dieselmotorn högljud och lite trög men vid plusgrader och varmt faktiskt pigg, mer pigg än vad jag förväntade mig av 120hk. Snittar runt 0,5l/mil, helt ok. Men sen är väl inte utseendet det mest sexiga, lite omodern instrumentbräda och totalt misslyckad infotainment system. Faktiskt helt omöjligt att förstå sig på, kräver hela tillgång till manualen. Total miss av Honda. Kommer provköra denna bensinmotor, säkert bra drag. Förstår bara inte hur Honda resonerar när man inte erbjuder en vettig automatlåda. Sätter in en CVT-låda. Fattar bara inte hur de tänker, när bilen skall andas lite "sport" med 182hk. Nej Honda, gör om och gör rätt.
Finns inte med fyrhjulsdrift i Europa? Varför ska man då köpa en sådan här liten kluns?
Inga problem för barn att öppna dörrar med sådana handtag. Är de så små att de inte når så högt är det kanske en fördel att de inte självständigt kan flänga upp dörren?
Tycker att Honda behöver komma på banan när det gäller design, infotainment och drivlinor (fossildrivna bilar med CVT känns inte så lockande). Har haft två Honda, men skulle inte välja Honda idag om jag skulle byta bil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.