Nästa artikel
Förfinad folkvagn
Provkörning

Förfinad folkvagn

Publicerad 19 november 2014 (uppdaterad 19 november 2014)
Ny formgivning i varje detalj, men nog ser alla att detta är en Passat?
Mer evolution än revolution när VW visar nya Passat. Allt har blivit ett snäpp bättre, men man känner tydligt igen sig.

Volkswagen följer samma recept som när Golf förnyades för två år sedan. På utsidan är skillnaderna minimala men under skalet är allt nytt. Och nya Passat har fler likheter med Golf. Även här har koncernens nya Mekanolåda, plattformen MQB, fått komma till användning med goda resultat som följd.

Vikten har minskat med cirka 85 kg. Innerutrymmet har ökat för såväl bagage som passagerare, trots att yttermåtten krympt. Motorerna är nya med upp till 20 procent lägre förbrukning än tidigare. Dessutom har nya infotainment- och säkerhetssystem tillkommit.

Lastutrymmet har blivit 47 liter större och rymmer nu upp till 650 liter med ryggstödet uppfällt (1 780 liter nedfällt). Det är smart inrett med golv som går att justera i höjdled, rejäla öglor för lastsäkring samt två fasta och två utfällbara krokar för exempelvis matkassar.

På vägen imponerar nya Passat stort. Med reservation för att asfalten på vägarna på Nordjylland, där provkörningen äger rum, är tystare än den i Sverige, är ljudnivån föredömligt låg. Testbilen har det aktiva chassit DCC som bland annat styr stötdämparnas hårdhet. Grundinställningen är tämligen fast och även i det mjukaste läget ”Comfort” är kontakten med vägen tydlig. Även stolarnas stoppning är fast, vilket jag personligen uppskattar.

Nya Passat kommer med en rad drivlinor, varav den enklaste med 1,4-litersmotor och manuell låda går att få från 293 000 kr. Då ingår autobroms som standard. Vill man ha hela säkerhetspaketet med fotgängarskydd, filhållningsassistent med mera kostar det 11 000 kr extra. Den allra intressantaste drivlinan dröjer till efter nästa sommar då Passat kommer till Sverige som laddhybrid.

Diskutera: Vad tycker du om nya Volkswagen Passat?
VW Passat Sportscombi GTS

PRIS, FRÅN KR: 388 000.

MODELL: Femsitsig 5-d kombi.

SÄLJSTART: Nu.

MÅTT, CM: L 477/B 183 /H 148.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 735.

MOTOR: Fyrcylindrig bi-turbo diesel. Direktinsprutning. Max effekt 240 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 500 Nm från 1 750 v/min. Uppfyller Euro 6.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift. 7-stegs dubbelkopplingslåda.

PRESTANDA: Toppfart 238 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,3 s.

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,4 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 140 g/km.

KONKURRENTER: Volvo V70, Ford Mondeo, Opel Insignia, Peugeot 508, Toyota Avensis.



Vad nytt?

En helt ny generation Passat.

För vem?

Sveriges alla tjänstebilsförare.   



Plus:

Rymlig, bekväm, hög säkerhetsnivå.

Minus:

Pris, dyra tillval, miljöalternativ dröjer.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-11-19 17:16
Hackenbush

Elegant, rymlig, snygg, premium helt enkelt.

#2 • Uppdaterat: 2014-11-19 23:35
Roger Skagerström

Det här "matta" trät är ruskigt snyggt :p

#3 • Uppdaterat: 2014-11-20 08:25
Styrbjörn

Tråkig, plastig och lagom. En slit&släng-tjänstebil för rimlig peng.

#4 • Uppdaterat: 2014-11-20 09:47
Diesel

Nu har konkurrenterna något att bita i

#5 • Uppdaterat: 2014-11-23 16:23
LC4ever

@brut33, Nu var det Passat och inte Volvo vi diskuterar här ;)
Är inne på min andra VW med DSG och har aldrig haft så problemfria bilar.
Tror detta kommer bli en storsäljare som tjänstebil.
Själv beställt en, får den i mars. Självklart med DSG.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.