Nästa artikel
Ford Ka+ rapport från provkörningen
Provkörning

Ford Ka+ rapport från provkörningen

Publicerad 19 oktober 2016
Trots plusset i namnet innebär inte Ford Ka+ extra allt.
Nils Svärd på Vi Bilägare har provkört bilen som Ford tänkt utmana Dacia med: Nya Ka+.
Hej Nils, vad är Ka+ för bil?
– Ford Ka+ är en oväntad produkt. Vi kan börja med vad det INTE är: trots namnet är detta ingen plusmeny i form av en lyxigare eller mer påkostad Ford Ka. Tvärt om. Det här Fords lågprissatsning med Dacia Sandero som närmaste konkurrent. Plusset står möjligtvis för storleken. Medan gamla Ka var en liten småbil i minsta A-segmentet, är Ka+ rymlig som en B-segmentsbil - alltså klasskamrat med systermodellen Fiesta. Rent tekniskt är den faktiskt 40 mm kortare Fiesta. Fast utvecklad i Brasilien och byggs i Indien.
 
Så Ford får alltså två modeller i samma klass?
– Ja, tydligen. Men de vänder sig till helt olika kunder. Ka+ är Fords svar på Dacias stora framgångar. En billig bil för köpare som tittar mest på prislappen. Fiesta är mer påkostad. I vår kommer dessutom en helt ny Fiesta så då blir nog produktåtskillnaden ännu större.
 
Vad får Ka+ för motorer?
– Tyvärr erbjuds bara ett enda motoralternativ - en fyrcylindrig 1,2-litersmotor på 70 eller 85 hk. Här har Dacia en fördel med en modernare och mer vridstark turbotrea från Renault.
 
Du låter besviken?
– Hm, det finns ändå något sympatiskt med Ka+. Detta är en bil med lägsta möjliga kvadratmeterpris. Här finns goda utrymmen utan att köpare betalar extra för finesser som den inte efterfrågar. Globalt sett är den en viktig bil, men jag har lite svårt att se vad den kan tillföra svenska kunder. I alla fall på papperet. Autobromsen är bortrationaliserad och med 114 gram/km är den gamla bensinmotorn inte speciellt snål.
 
Finns det inget positivt att säga?
– Jodå, Ka+ bjuder faktiskt på flera positiva överraskningar! Men dessa, samt en djupare analys av Ka+, presenterar jag i ett kommande nummer av Vi Bilägare.
 
Till sist, när kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Ka+ lanseras i januari och kommer att kosta från 105 800 kr. Alltså Toyota Aygo-pengar för en snäppet större bil.

Diskutera: Vad tycker du om Ford Ka+?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-10-19 21:51
Mistro

Specificera dig gärna "E30".....

#2 • Uppdaterat: 2016-10-19 22:08
Grosser

Jämfört med nya C3:an i bakgrunden på bilden är det natt och dag... Från noll till full karisma.

#3 • Uppdaterat: 2016-10-20 00:20
Tvärnit

Ford har gått vilse i pannkakan och tillverkar en mängd modeller som ingen vill ha då de är produkter som det hela tiden saknas något med men som andra i samma klass har och tar för givet att folk så önskar.

Denna är väl kronan på verket.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.