Nya Ford Ka ser ut att vara en kavat och robust liten bil. Men Fords spariver gör den onödigt klen.
Det blev inga fem stjärnor för nya Ford Ka i Euro NCAP:s krocktest.
- Fyra stjärnor har varit vårt mål från början, säger projektledaren Jocken Tueting.
Lite konstigt, med tanke på att nya Ka till 80 procent är samma bil som Fiat 500 och byggs i samma polska fabrik. Lilla 500 fick fem stjärnor när den krocktestades i fjol.
- Fiat 500 är en dyr bil, men de som köper Ka är extra priskänsliga, säger projektledaren. Därför är varken sidokrockkuddar, gardiner eller antisladdsystem standard på alla marknader.
Ka krocktestades utan sidoskydd - och visade sig väl vek. I det skicket kommer den nya lilla Forden emellertid inte att säljas i Sverige. Den svenske importören tryfferar bilarna med alla tänkbara kuddar och stabiliseringsprogram men lyckas ändå starta priserna på 97 000 kronor. Från summan får köparna dra 10 000 kronor i miljöbilspremie fram till halvårsskiftet för Ka säljs enbart med motorer som går under gränsen 120 gram koldioxid per kilometer.
Fords minsting Ka lanserades för tolv år sedan och har tillverkats i nästan 1,5 miljoner exemplar. Den fick många pris, inte minst för sin lustiga design. Ka nummer två är lika lång men bredare och högre. Att den är släkt med Fiat 500 går att se, men Ka ser stöddigare ut. Ford har jobbat hårt med både chassi och styrning för att göra bilen till en go-ka.
Köregenskaperna är det sannerligen inget fel på. Ka lyder ratten glatt och kvickt och slinker stadigt runt svängarna. Den skulle vara väldigt rolig att köra - om den inte hade ett så segt humör. Motorerna må vara miljövänliga, men inte är de pigga. Provkörningen gick i ett backigt landskap och det innebar ett idogt nedväxlande i de flesta motlut.
Klokt konstruerad
Svagast är bensinmotorn på 69 hästar; en gammal konstruktion med två ventiler per cylinder. Den drar visserligen snällt och tåligt från låga varv men är temperamentslös. Förbrukningen ska enligt pappren vara 0,51 liter bensin per mil men på de ansträngande provvägarna drack motorn uppåt 0,7 l/mil.
Ka säljs också med Fiats lilla turbodiesel på 75 hk, vilken matchar köregenskaperna lite bättre men kostar över 20 000 kronor mer.
Flera motorer finns inte. Tyvärr. Fiat har också en toppmodern 1,3-liters turbomotor på 100 hk, men den kanske blir för dyr för Ka. Lilla Forden får
istället hottas upp med ett antal glada karossfärger och roliga inredningar. Det räcker nog för att hjälpa Ka att knuffa sig fram bland konkurrenterna, för den är inte bara tuff utan också klokt konstruerad - även om Fords spariver har berövat den en stjärna.
- Fyra stjärnor har varit vårt mål från början, säger projektledaren Jocken Tueting.
Lite konstigt, med tanke på att nya Ka till 80 procent är samma bil som Fiat 500 och byggs i samma polska fabrik. Lilla 500 fick fem stjärnor när den krocktestades i fjol.
- Fiat 500 är en dyr bil, men de som köper Ka är extra priskänsliga, säger projektledaren. Därför är varken sidokrockkuddar, gardiner eller antisladdsystem standard på alla marknader.
Ka krocktestades utan sidoskydd - och visade sig väl vek. I det skicket kommer den nya lilla Forden emellertid inte att säljas i Sverige. Den svenske importören tryfferar bilarna med alla tänkbara kuddar och stabiliseringsprogram men lyckas ändå starta priserna på 97 000 kronor. Från summan får köparna dra 10 000 kronor i miljöbilspremie fram till halvårsskiftet för Ka säljs enbart med motorer som går under gränsen 120 gram koldioxid per kilometer.
Fords minsting Ka lanserades för tolv år sedan och har tillverkats i nästan 1,5 miljoner exemplar. Den fick många pris, inte minst för sin lustiga design. Ka nummer två är lika lång men bredare och högre. Att den är släkt med Fiat 500 går att se, men Ka ser stöddigare ut. Ford har jobbat hårt med både chassi och styrning för att göra bilen till en go-ka.
Köregenskaperna är det sannerligen inget fel på. Ka lyder ratten glatt och kvickt och slinker stadigt runt svängarna. Den skulle vara väldigt rolig att köra - om den inte hade ett så segt humör. Motorerna må vara miljövänliga, men inte är de pigga. Provkörningen gick i ett backigt landskap och det innebar ett idogt nedväxlande i de flesta motlut.
Klokt konstruerad
Svagast är bensinmotorn på 69 hästar; en gammal konstruktion med två ventiler per cylinder. Den drar visserligen snällt och tåligt från låga varv men är temperamentslös. Förbrukningen ska enligt pappren vara 0,51 liter bensin per mil men på de ansträngande provvägarna drack motorn uppåt 0,7 l/mil.
Ka säljs också med Fiats lilla turbodiesel på 75 hk, vilken matchar köregenskaperna lite bättre men kostar över 20 000 kronor mer.
Flera motorer finns inte. Tyvärr. Fiat har också en toppmodern 1,3-liters turbomotor på 100 hk, men den kanske blir för dyr för Ka. Lilla Forden får
istället hottas upp med ett antal glada karossfärger och roliga inredningar. Det räcker nog för att hjälpa Ka att knuffa sig fram bland konkurrenterna, för den är inte bara tuff utan också klokt konstruerad - även om Fords spariver har berövat den en stjärna.
Relaterade bildspel
Ford Ka
Pris, från kr: 97 000. Diesel 117 400.
Modell: Halvkombi med två dörrar.
Säljstart: Mitten av januari 2009.
Mått, cm: L 362/B 166/H 151 cm. Axelavstånd 230 cm.
Motor: 1,2 l bensin med åtta ventiler och enkel överliggande kamaxel. Effekt 69 hk och vridmoment 102 Nm. 1,3 l diesel med 75 hk och 145 Nm.
Prestanda: 0-100 km/tim på 13,1 s (TDCi 13,1 s). Toppfart 159 (161) km/tim.
Bränsleförbrukning, bl körning: 5,1 (TDCi 4,2) l/100 km.
CO2-utsläpp: 119 (112) g/km.
Konkurrenter: Fiat Panda, Citroen C1, Peugeot 107, Toyota Aygo, Kia Picanto, Renault Twingo.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.