Nya Ford Fiesta börjar säljas i Sverige efter semesterperioden. Utseendet är snarlikt den nuvarande modellen, men ”Aston Martin-looken” i fronten har tonats ned.
Vi Bilägares motorjournalist Mikael Schultz begav sig till Spanien för en festlig provkörning.
Hej Micke, var har du varit och vad har du kört?
– Jag har tillbringat ett par dagar på fantastiska vägar i trakterna kring spanska Valladolid. Där premiärvisade Ford en ny generation av sin småbil Fiesta, som är en extremt viktig modell för Ford. Den är sedan länge en av Europas absolut mest sålda bilar i sin klass, jämte VW Polo och Renault Clio. Men särskilt liten är Fiestan förstås inte längre. Den har vuxit med nästan en decimeter på längden jämfört med nuvarande modell och mäter en bit över fyra meter mellan stötfångarna. Det är något som framförallt gynnat utrymmet i baksätet där två vuxna numera får plats, förutsatt att de inte är alltför långa.
Vad annat är nytt med bilen?
– I stort sett allt. Ett undantag är dock drivlinorna, som till stor del flyttats över från gamla Fiesta. Designen är däremot totalt omgjord. Fast det syns ärligt talat inte särskilt mycket, i alla fall inte vid ett snabbt ögonkast. Ford har gjort som många andra tillverkare numera och förändrat försiktigt för att inte riskera att skrämma bort några kunder.
Men en bra nyhet är att alla nya Fiesta-versioner, även de billigaste, får ett radar-/kamerabaserat autobromssystem som standard. Det både ”ser” i mörker och reagerar för såväl andra bilar som fotgängare. Fords chassitekniker har dessutom lagt ned mycket möda för att försöka komma tillrätta med det höga däcksbullret, som är ett gissel i den nuvarande modellen.
Och hur är den att köra?
– Kanonbra! Ford är sedan länge mästare på att göra körtrevliga vardagsbilar och nya Fiesta är inget undantag från den regeln. Chassiet är sällsynt bra avstämt i balansen mellan fin fjädringskomfort och stabila och snärtiga köregenskaper. På den punkten vågar jag nästan påstå att Fiesta är klassledande. Enda tvivlet är oljudet från däck/hjulställ. Provkörningen gjordes på extremt slät spansk asfalt, så hur Fords bullerdämpande fungerar på grovt svenskt underlag vet vi först när vi har testat nya Fiesta här hemma. Och det ska vi förstås göra så snart som tillfälle ges.
När kommer bilen till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Säljstarten är satt till augusti-september och riktpriset för den förväntat mest sålda versionen, trecylindriga 1.0T/100 hk Titanium, ligger på 173.300 kronor. Men Ford ger synnerligen frikostiga rabatter för att snabbt få sprutt på försäljningen och introduktionspriset är nästan 30 000 kronor lägre, närmare bestämt 143.900 kronor. Och vill man ha bilen med en sexstegad automatlåda så ökar kostnaden med 12.000 kronor.
Hela provkörningen läser du i Vi Bilägare nummer 11/2017, som finns i butik den 22 augusti. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.
Diskutera: Vad tycker du om Ford Fiesta?
– Jag har tillbringat ett par dagar på fantastiska vägar i trakterna kring spanska Valladolid. Där premiärvisade Ford en ny generation av sin småbil Fiesta, som är en extremt viktig modell för Ford. Den är sedan länge en av Europas absolut mest sålda bilar i sin klass, jämte VW Polo och Renault Clio. Men särskilt liten är Fiestan förstås inte längre. Den har vuxit med nästan en decimeter på längden jämfört med nuvarande modell och mäter en bit över fyra meter mellan stötfångarna. Det är något som framförallt gynnat utrymmet i baksätet där två vuxna numera får plats, förutsatt att de inte är alltför långa.
Vad annat är nytt med bilen?
– I stort sett allt. Ett undantag är dock drivlinorna, som till stor del flyttats över från gamla Fiesta. Designen är däremot totalt omgjord. Fast det syns ärligt talat inte särskilt mycket, i alla fall inte vid ett snabbt ögonkast. Ford har gjort som många andra tillverkare numera och förändrat försiktigt för att inte riskera att skrämma bort några kunder.
Men en bra nyhet är att alla nya Fiesta-versioner, även de billigaste, får ett radar-/kamerabaserat autobromssystem som standard. Det både ”ser” i mörker och reagerar för såväl andra bilar som fotgängare. Fords chassitekniker har dessutom lagt ned mycket möda för att försöka komma tillrätta med det höga däcksbullret, som är ett gissel i den nuvarande modellen.
Och hur är den att köra?
– Kanonbra! Ford är sedan länge mästare på att göra körtrevliga vardagsbilar och nya Fiesta är inget undantag från den regeln. Chassiet är sällsynt bra avstämt i balansen mellan fin fjädringskomfort och stabila och snärtiga köregenskaper. På den punkten vågar jag nästan påstå att Fiesta är klassledande. Enda tvivlet är oljudet från däck/hjulställ. Provkörningen gjordes på extremt slät spansk asfalt, så hur Fords bullerdämpande fungerar på grovt svenskt underlag vet vi först när vi har testat nya Fiesta här hemma. Och det ska vi förstås göra så snart som tillfälle ges.
När kommer bilen till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Säljstarten är satt till augusti-september och riktpriset för den förväntat mest sålda versionen, trecylindriga 1.0T/100 hk Titanium, ligger på 173.300 kronor. Men Ford ger synnerligen frikostiga rabatter för att snabbt få sprutt på försäljningen och introduktionspriset är nästan 30 000 kronor lägre, närmare bestämt 143.900 kronor. Och vill man ha bilen med en sexstegad automatlåda så ökar kostnaden med 12.000 kronor.
Hela provkörningen läser du i Vi Bilägare nummer 11/2017, som finns i butik den 22 augusti. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.
Diskutera: Vad tycker du om Ford Fiesta?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ser kanske lite tråkigare och mera slätstruken ut än den tidigare modellen.. Dock mera moget utseende, tror nog att det går hem globalt.. När det gäller Fords inredning, börjar det bli ett ganska så uttjatat tugg från kritikerhåll.. Det finns helt klart bilar med mera påkostad inredning, men då är ju prisnivån en helt annan. Framförallt blir det ganska löjligt när man inte ännu har sett bilen i verkligheten, men ändå ska kritisera interiören..
Men om man måste blunda medan man kör för att slipp se hur simpelt allt ser ut och ansträngningen för att använda mediokra knappar och reglage är betydande, så blir det väl mycket smolk i bägaren.
Annars gillar jag ändå nuvarande Focus rätt bra, trotts en dåligt genomtänkt inredning.
Förhoppningsvis har dom nedgraderat knapp hysterin och tänkt om med design knapparna på ratten så att inte tummen går ur led vid tryckningar .
Den gamla varianten må varit kul att köra för Max två och en väska men den nya måste vara bättre tycker jag och det är den nog.
Tidigare var gamla Fabian 4ggr mer bil på alla sätt men ful som stryk jämförelsevis.
Förutom vägbuller har tidigare Fordar haft högljudda men ack så ineffektiva klimatanläggningar.
Annars är det ju trevliga bilar om man bortser från några modellers aluminiumblaffor.
Lär nog inte bli en storsäljare här i Sverige, för liten och dyr gör den nog ganska oaktraktiv.
Med en längd över 4 meter är den större än lilla mellanklassen var för 15 år sedan. Småbilsklassen är inga småbilar längre.
Jag blev positivt överraskad av det mesta! Körde titanium med 16" och upplevde den som "tyst" inget man störde sig nämnvärt på, och jäklar så rolig den var att köra! Suveränt med adaptiva farthållaren, skylt avläsning och autobroms som standard i denna klass
Ford har alltid haft skitkul bilar att köra. De är pigga och vardagstrevliga i chassit. Mitt beef med Ford är typ allt annat... :P
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.