Ford Flesta finns i många varianter, bland annat sportversionen ST.
Anders Helgesson åkte till Frankrike för att köra två nya versioner av Ford Fiesta: Terrängvarianten Active och sportiga ST.
Hej Anders! Vad är nytt med bilarna?
– Med risk för att låta som en bilförsäljare; det är inte bara en sak som är nytt, det är två. Ford Fiesta med sufixet ”Active” har dragit på sig vandringskängorna. 18 millimeter högre markfrigång, plastskoningar runt hjulhusen, ”hasplåtar” i plast och takreling ska signalera för omvärlden att föraren har en aktiv inställning till livet. Den andra nyheten är den 200 hästkrafter starka GTI-versionen, Fiesta ST. En helt ny version av den trecylindrig Ecoboost-motor och en unik konstruktion av bilens bakaxel är huvudnumren.
Hur är de att köra?
– Jag har hittills bara fått köra Fiesta Active och den fungerar precis som vilken Fiesta som helst. Trevligt lättkörd och rask på kurviga vägar. Att bilen har en högre tyngdpunkt jämfört med de mindre aktiva versionerna är inget som märks. Fjädring, krängningshämmare och stötdämpare har anpassats för den högre höjden. Nu på morgonen väntar Fiesta ST.
– Med risk för att låta som en bilförsäljare; det är inte bara en sak som är nytt, det är två. Ford Fiesta med sufixet ”Active” har dragit på sig vandringskängorna. 18 millimeter högre markfrigång, plastskoningar runt hjulhusen, ”hasplåtar” i plast och takreling ska signalera för omvärlden att föraren har en aktiv inställning till livet. Den andra nyheten är den 200 hästkrafter starka GTI-versionen, Fiesta ST. En helt ny version av den trecylindrig Ecoboost-motor och en unik konstruktion av bilens bakaxel är huvudnumren.
Hur är de att köra?
– Jag har hittills bara fått köra Fiesta Active och den fungerar precis som vilken Fiesta som helst. Trevligt lättkörd och rask på kurviga vägar. Att bilen har en högre tyngdpunkt jämfört med de mindre aktiva versionerna är inget som märks. Fjädring, krängningshämmare och stötdämpare har anpassats för den högre höjden. Nu på morgonen väntar Fiesta ST.
Finns fyrhjulsdrift?
– Nej, det gör det inte. I Active-versionen kan antispinnsystemet justeras för körning på slirigt underlag vilket ska förbättra framkomligheten något. Även Fiesta ST är framhjulsdriven men en differentialbroms finns som tillval.
När kommer de till Sverige och vad kommer det att kosta?
– Orderböckerna har öppnat för Active-versionen och de första bilarna kommer i maj-juni. ST dröjer ytterligare någon månad. Priserna för Active med 100 hästkrafters bensinmotor börjar på 184 300 kronor. ST startar på 213 800 kronor. Båda bilarna kommer att lanseras med kampanjpriser som ligger något under ordinariepris.
Läs hela provkörningarna i Vi Bilägare 08/2018 (Active) och 09/2018 (ST), som kommer ut den 29 maj, respektive12 juni. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!
Diskutera: Vad tycker du om Ford Fiesta Active och ST?
– Nej, det gör det inte. I Active-versionen kan antispinnsystemet justeras för körning på slirigt underlag vilket ska förbättra framkomligheten något. Även Fiesta ST är framhjulsdriven men en differentialbroms finns som tillval.
När kommer de till Sverige och vad kommer det att kosta?
– Orderböckerna har öppnat för Active-versionen och de första bilarna kommer i maj-juni. ST dröjer ytterligare någon månad. Priserna för Active med 100 hästkrafters bensinmotor börjar på 184 300 kronor. ST startar på 213 800 kronor. Båda bilarna kommer att lanseras med kampanjpriser som ligger något under ordinariepris.
Läs hela provkörningarna i Vi Bilägare 08/2018 (Active) och 09/2018 (ST), som kommer ut den 29 maj, respektive12 juni. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!
Diskutera: Vad tycker du om Ford Fiesta Active och ST?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.