Nästa artikel
Ford Edge – rapport från provkörningen
Provkörning

Ford Edge – rapport från provkörningen

Publicerad 4 december 2018 (uppdaterad 4 december 2018)
Anders Helgesson färdas i trakterna kring Åre för att utvärdera uppdaterade suven. Se video från provkörningen!

Ford Edge har hängt med sedan 2014 och nu kommer ett litet ansiktslyft för att kunna hänga med ett tag till.
– Det är en måttlig facelift, berättar Anders Helgesson under provkörningen, som du kan se i videoklippet här ovanför. Han fortsätter:
– Edge har fått en ny dieselmotor på 238 hästkrafter med dubbelturbo. Man har även sett över formgivningen på den här bilen. Den här fått en ny front och så lite småputs. Den klassiska växelväljaren med spak är borta och istället har vi fått en liten rotor, precis som i Focus, Fiesta och den stora pickupen F-150. 

Anders upplever bilen som behaglig att köra, men med vissa anmärkningar.
– De små vintertypiska snöbulorna filtreras inte så jättebra.
 
Priset på uppdaterade Ford Edge är inte satt än.
– Jag gissar på att det kommer ligga någonstans där det gör idag på runt 420.000 kronor, avslutar Anders Helgesson.

Du läser hela provkörningen av Ford Edge i Vi Bilägare 01/2019, som finns i butik den 8 januari. Prenumeranter får alltid tidningen några dagar innan. Läs mer om prenumeration här.

Diskutera: Vad tycker du om Ford Edge?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-12-04 12:40
N-iklas

“vibilägare I morgon tisdag vankas det provkörning av uppdaterade Ford Edge. Nytt ansikte, justerat motorutbud och lite småplock i interiören är nyheter. Även den främre ”ljussignaturen” är ny, men känns den inte fasligt lik de vi ser hos Opel?”

#2 • Uppdaterat: 2018-12-04 13:31
Apex

1l/ milen utan att den ligger en sexa under huven låter sådär.

#3 • Uppdaterat: 2018-12-04 14:28
Styggavargen

Det är diesel, vilket hade varit ca 1,3-1,5 liter per mil med bensinmotor. Hahaha, att de orkar ta fram dessa otidsenliga "monster" bilar!? Sjukt...

#4 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Men Vargen, nu hade ju bilen testats på terrängbana och en yster biljournalists högerfot hade tryckt på gasen.
Tror nog din Octavia hade tagit minst lika mycket bensin om inte betydligt mer om du tagit dig förbi terrängbanan.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.