Den säljs redan i USA och nu är det Europas tur. Vi Bilägares Tommy Wahlström befinner sig i ett regnigt München för att provköra suven Edge.
Hej Tommy, hur är läget i München?
– Bara bra, tack! Vädret är visserligen förskräckligt med 6 grader och ösregn men jag får ju köra bil!
Vad är det du kör?
– Tja, det är väl kort sagt en Ford Mondeo i suv-utförande. Edge har sålts i USA sedan tidigt 2015 och ett och ett halvt år senare hittar den också till oss.
Hur är den att köra då?
– Den som kört Mondeo kommer att känna igen sig. Samma lite klumpiga känsla i stadstrafik men den lunkar på väldigt bekvämt på landsväg. Och den aktiva bullerdämpningen funkar kusligt bra i alla fall här i Tyskland. Ska bli väldigt spännande att se vad den kan åstadkomma på vår gruvliga asfalt hemma i Sverige.
När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Den kommer strax efter sommaren och den blir inte billig! Grundpriset är från 386 300 kr å ska man ha automat är räkneverket nästan uppe på 450 000 spänn!
Diskutera: Vad tycker du om Ford Edge?
– Bara bra, tack! Vädret är visserligen förskräckligt med 6 grader och ösregn men jag får ju köra bil!
Vad är det du kör?
– Tja, det är väl kort sagt en Ford Mondeo i suv-utförande. Edge har sålts i USA sedan tidigt 2015 och ett och ett halvt år senare hittar den också till oss.
Hur är den att köra då?
– Den som kört Mondeo kommer att känna igen sig. Samma lite klumpiga känsla i stadstrafik men den lunkar på väldigt bekvämt på landsväg. Och den aktiva bullerdämpningen funkar kusligt bra i alla fall här i Tyskland. Ska bli väldigt spännande att se vad den kan åstadkomma på vår gruvliga asfalt hemma i Sverige.
När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Den kommer strax efter sommaren och den blir inte billig! Grundpriset är från 386 300 kr å ska man ha automat är räkneverket nästan uppe på 450 000 spänn!
Diskutera: Vad tycker du om Ford Edge?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ytterligare en onödig låtsasterrängbil för dem som inte bryr sig om miljön och andra trafikanter( vid en eventuell krock eller påkörning av gångtrafikant) som kommer att sitta som en flugskit i den höga fronten istället för att landa avsevärt mjukare på en sluttande motorhuv hos en vanlig personbil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.