Vad kan en uppdatering göra för lilla suven Ford Ecosport? Vi rapporterar från första provkörningen.
Vi Bilägares reporter Fredrik Diits Vikström åkte till Portugal för att provköra uppdaterade Ford Ecosport i trakterna kring Lissabon.
Vad är det för bil, Fredrik?
– Det är en liten suv. Fyra och tio lång. Ungefär samma storlek som Renault Kadjar, Seat Arona, Kia Stonic och allt vad modellerna heter i den här klassen som bara växer och växer, säger Fredrik Diits Vikström och fortsätter:
– Ecosport började säljas i Sverige under 2016 men det är långt ifrån en ny bil. Den är utvecklad i Brasilien och bygger på samma teknik som Fiesta. Inte nya Fiesta utan förra. Om sanningen ska fram så var väl modellen inte den vassaste kniven i lådan, men nu Ford gjort en uppdatering som ska göra saker och ting lite bättre.
Vad är det som är nytt?
– Det är ju samma bil i grunden men Ford har faktiskt gjort ganska många förbättringar. Framför allt är förarkomforten mycket bättre än tidigare. Ratten går nu att ställa på båda ledderna. Förarstolen ger bättre stöd.
– Designen är försiktigt omgjord. Inredningsmaterialen känns lite bättre än tidigare. Chassi och styrning har kalibrerats om. Sedan finns också en ny dieselmotor på 1,5 liter och 125 hk. Nytt är också att bilen finns med fyrhjulsdrift, men bara i kombination med dieselmotor och, mycket märkligt, så blir markfrigången tre centimeter lägre på den fyrhjulsdrivna varianten. 16 cm i stället för 19. Det luktar efterhandskonstruktion på lång väg…
Hur är den att köra?
– Bättre än tidigare. Det säger kanske inte så mycket eftersom Ecosport var ganska tafflig på vägen tidigare. Sedan känns det ju att det är en bil som både är ganska enkelt byggd och har ganska många år på nacken. Jag berättar mer om det i provkörningsrapporten i tidningen.
Något annat som sticker ut?
– Tja, det är väl att bakdörren är likadan som tidigare, det vill säga upphängd i vänsterkant. Sedan är det ju högst tveksamt att 2017 lansera en uppdaterad bil som inte har autobroms…
Och vad kostar den?
– Listpriserna börjar från 171 800 kr. Då får man den trecylindriga bensinmotorn på 100 hk. Samma motor fast med 125 hk, automatlåda och mellannivån på utrustning, Trend Plus, kostar 203 550 kr. Det är lite billigare än till exempel Kia Stonic och ungefär lika mycket som man får betala för en Seat Arona.
Läs hela provkörningen av Ford Ecosport i ett kommande nummer av Vi Bilägare. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.
Diskutera: Vad tycker du om Ford Ecosport?
Vad är det för bil, Fredrik?
– Det är en liten suv. Fyra och tio lång. Ungefär samma storlek som Renault Kadjar, Seat Arona, Kia Stonic och allt vad modellerna heter i den här klassen som bara växer och växer, säger Fredrik Diits Vikström och fortsätter:
– Ecosport började säljas i Sverige under 2016 men det är långt ifrån en ny bil. Den är utvecklad i Brasilien och bygger på samma teknik som Fiesta. Inte nya Fiesta utan förra. Om sanningen ska fram så var väl modellen inte den vassaste kniven i lådan, men nu Ford gjort en uppdatering som ska göra saker och ting lite bättre.
Vad är det som är nytt?
– Det är ju samma bil i grunden men Ford har faktiskt gjort ganska många förbättringar. Framför allt är förarkomforten mycket bättre än tidigare. Ratten går nu att ställa på båda ledderna. Förarstolen ger bättre stöd.
– Designen är försiktigt omgjord. Inredningsmaterialen känns lite bättre än tidigare. Chassi och styrning har kalibrerats om. Sedan finns också en ny dieselmotor på 1,5 liter och 125 hk. Nytt är också att bilen finns med fyrhjulsdrift, men bara i kombination med dieselmotor och, mycket märkligt, så blir markfrigången tre centimeter lägre på den fyrhjulsdrivna varianten. 16 cm i stället för 19. Det luktar efterhandskonstruktion på lång väg…
Hur är den att köra?
– Bättre än tidigare. Det säger kanske inte så mycket eftersom Ecosport var ganska tafflig på vägen tidigare. Sedan känns det ju att det är en bil som både är ganska enkelt byggd och har ganska många år på nacken. Jag berättar mer om det i provkörningsrapporten i tidningen.
Något annat som sticker ut?
– Tja, det är väl att bakdörren är likadan som tidigare, det vill säga upphängd i vänsterkant. Sedan är det ju högst tveksamt att 2017 lansera en uppdaterad bil som inte har autobroms…
Och vad kostar den?
– Listpriserna börjar från 171 800 kr. Då får man den trecylindriga bensinmotorn på 100 hk. Samma motor fast med 125 hk, automatlåda och mellannivån på utrustning, Trend Plus, kostar 203 550 kr. Det är lite billigare än till exempel Kia Stonic och ungefär lika mycket som man får betala för en Seat Arona.
Läs hela provkörningen av Ford Ecosport i ett kommande nummer av Vi Bilägare. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.
Diskutera: Vad tycker du om Ford Ecosport?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Drygt 70.000 kr dyrare än Duster, och fortfarande ingen autobroms. Det var illa, illa.
Fattar inte hur man kan lägga dom pengarna på en sån liten bil och för att sitta 4cm högre.
En större och smidigare och komfortablare fabia för 135 med autobtoms och säkerhet.
kring 200 tusen finns mycket bil att köpa med modernaste säkerhets tänket och storlek.
Ford tar ut ett pris som om de vore något men att det var ju länge sedan.
Känns som att Eu-Ford sakta halkar nedåt och bort likt vad GM Opel har gjort för när inte priset längre står som morot till att köpa en bastard så kan man likväl och hellre köpa en KIA eller Hyundai vilka är genuina märken..
Det bara ploppar ut den ena efter andra SUV:en på marknaden istället för att satsa på bilar som är bättre för miljön. Dessutom är oftast priset högt, eller i alla fall högre än en vanlig bil i samma storlek. Denna bil är antagligen inte större än en vanlig Golf på insidan, kanske till och med mindre än en Golf. Undrar om en Fiesta är större?
Jag har två bakdörrar. En har gångjärnen till vänster å den den andra har dem till höger. :-)
Vilken jubelidiot kom på att den skulle döpas till Ecosport? Suck....
För att den är sportig och miljövänlig?
Billig brasilianare som blivit för dyr i Europa. Inget att ha.
Idag heter nästan alla bilar något på "Sport" oavsett hur de ser ut och hur klumpiga de är.
Och ändå är det få som lever upp till "Sport"!
Jag tycker det vore bättre om de kunde heta "Komfort" och verkligen leva upp till det också!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.