Vi Bilägares Tommy Wahlström är i Paris och provkör DS7 Crossback. Här är första intrycken från provturen.
Hej Tommy, hur är läget i Paris?
– Tack, förträffligt! Vädret är inget att skryta med men jag får i alla fall köra en intressant bil, DS7 Crossback!
Just ja, Citroëns lyxbilsmärke!
– Nja, Citroëndelen talar vi inte så mycket om. DS ska stå på egna hjul. Och just den här bilen har mer gemensamt med Peugeot 3008 än sina syskon i DS-familjen!
Hur går den då?
Riktigt bra! Vi har främst kört den med 180 hk dieselmotor som är väldigt trevlig. Sedan har den finesser som stötdämpare som anpassar sig till underlaget med hjälp av en kamera och lite annat.
Ja, och bra bromsar såg jag!
– Ja, på Facebook kan man se en film på när ett vildsvin springer ut framför bilen. Det var nära att jag fick med mig lite extra julskinka hem...
Läs provkörningen av DS7 i nr 1 av Vi Bilägare som kommer den 16/1.
– Tack, förträffligt! Vädret är inget att skryta med men jag får i alla fall köra en intressant bil, DS7 Crossback!
Just ja, Citroëns lyxbilsmärke!
– Nja, Citroëndelen talar vi inte så mycket om. DS ska stå på egna hjul. Och just den här bilen har mer gemensamt med Peugeot 3008 än sina syskon i DS-familjen!
Hur går den då?
Riktigt bra! Vi har främst kört den med 180 hk dieselmotor som är väldigt trevlig. Sedan har den finesser som stötdämpare som anpassar sig till underlaget med hjälp av en kamera och lite annat.
Ja, och bra bromsar såg jag!
– Ja, på Facebook kan man se en film på när ett vildsvin springer ut framför bilen. Det var nära att jag fick med mig lite extra julskinka hem...
Läs provkörningen av DS7 i nr 1 av Vi Bilägare som kommer den 16/1.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Och jag gick bara på ögat...aha, en Audi och DSG.
Sådant där är förbehållet Kina...Usch.
Men hur bra är strålkastarna?
Stort nummer av att de snurrar runt när man startar, men lyser det också?
Totalt ointressant med diesel, kom med något nytt!
DS7 Crossback kommer med bensin-el hybrid som 2019 års modell. 300hk och fyrhjulsdrift med elmotor på bakaxeln istället för mekaniskt länkage. Systemet liknar Teslas.
N-iklas, strålkastarna är givetvis för syns skull, särskilt i mörkret.
Ja man börjar så smått ana att PSA främst satsar på saker som syns...
Utseende är grejen, vore det inte för några tekniska Citroen detaljer skulle det se magert ut för hela företaget.
Jag skulle bra gärna vilja se någon ta en provkörning på en riktigt hålig grusväg för att testa effektiviteten hos kamera fjädringen, så långt har alla kört på perfekt motorväg och där gör den knappast någon nytta eller kan bli testad.
Strålkastarna har förresten LED för att föraren ska se bra ut. Och man köper också en DS7 för att se bra ut. Den är laddad med teknik, och appropå laddad - plug-in hybriden kommer som sagt som årsmodell 2019.
Den borde ha kommit i år.
Vad som ser bra ut råder det som bekant väldigt delade meningar om.
Och laddad med teknik?
Nja det beror nog på hur bortskämd man är med antalet tekniska detaljer, är man van vid den tekniska nivån på PSA så kanske man svimmar av hänförelse över DS7 men med anda mått mätt är det väl inget sensationellt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.