Vad är nytt?
– Hela bilen egentligen. Även om Mercedes lånat en del komponenter från C- och S-klass. Designen påminner också om de bilarna. Sedan finns massor av ny teknik. Bland annat en autopilot som gör att nya E-klass i stort sett kan köra av sig självt. På motorsidan finns en ny fyrcylindrig dieselmotor två liter som delvis är byggd i aluminium. Lättare än tidigare ska den vara och den deklarerade förbrukningen är endast 0,39 liter per mil.
Drar den så lite i verkligheten?
– Det får väl ett kommande test i Vi Bilägare utvisa men första indikationen är att det blir svårt. 0,61 liter per mil visade färddatorn efter några mils väldigt lugn stads- och motorvägskörning. Men som sagt: vi får väl se när vi kör bilen på hemmaplan och mäter förbrukningen själva.
Hur är den att köra?
– En E-klass ska ju vara väldigt bekväm och den nya generationen gör verkligen inte bort sig när det gäller fjädringskomfort. Tvärtom. Men det ska sägas att jag bara provkört bilen med luftfjädring, vilket är tillval för 21 900 kronor. Annars är det också intressant att prova den nya dieselmotorn. Hur den är berättar jag mer om i provkörningsrapporten i tidningen.
Hur är bilen på förarplats?
– Utförandet är ju väldigt bra. Det är snyggt och prydligt och allt har en solid känsla. Mest iögonfallande på förarplatsen är väl den stora skärmen eller rättare sagt skärmarna. Framför föraren sitter två skärmar som breder ut sig över mer än halva instrumentbrädan. Där visas alla instrument och all annan information. Snyggt och lättanvänt men det kostar extra. Skärmarna ingår i ”Teknikpaketet” som går på 35 200 kronor.
Okej, så vad kostar den?
– Från 389 900 kronor för bensinaren E 200 eller dieseln E 220 D. Sedan finns det också en så kallad Fleet Edition riktad till tjänstebilsåkare. Den versionen hamnar på åtta basbelopp. Det här är frånpriser. E-klass kan bli nästan hur dyr som helst om man går loss i tillvalslistan.
Läs hela provkörningsrapporten om Mercedes E-klass i Vi Bilägare 5/2016. Läs mer om prenumeration här.
Diskutera: Vad tycker du om nya Mercedes E-klass?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ser ut som Mercedes distanserar sig igen från de övriga konkurrenterna prismässigt från att ha varit om inte billig så i alla fall prisvärd.
Alltid ett sätt att öka på premiumstämpeln...
Antagligen för tung så därför blir det markant högre förbrukning än deklarerat.
Ser ut som vilken mellanklassare som helst frånsett det 3-ekrade "hjulet" mitt i trynet.
Hur man än vänder och vrider på det är väl 6,1 för motoväg och stadskörning helt OK. Sen kan de lova vad de vill.
Roger Skagerström, kör du bara tät stadstrafik så torde den bli törstigare än 6,1. Där tycker jag man kan kritisera bilen och tycka att Mercedes borde ha kommit länge. Nån form av hybridteknik skulle behövas, inte minst med tanke på priset på bilen, även om den nya dieselmotorn imponerar på många sätt.
Den får bra med skryt her. http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/nye-biler/proevekjoert-mercedes-e-klasse-ingen-er-i-naerheten-av-aa-matche-denne-naa/a/23639356/
Mycket möjligt att den har högre bränsleförbrukning än utlovat. Dock, en ny diesel har en avsevärt högre förbrukning innan den är inkörd - dvs rättvisande förbrukning fås efter ca 500 mils körning.
Nya E-klass känns som en mini S-Klass. E-klass är förmodligen den komfortablaste bilen i sin klass. Nu har BMW och Audi något att bita i.
Det blir nog trångt i baksätet för långa med den sluttande taklinjen på "gubbracern". Skrönan om inkörning av dieslar lever fortfarande kvar. Var i alla fall inget vi märkte på firmans bilar.
Jag har svårt för den här hala designen. Likadant för ett par generationer sedan då C/E/S-klass såg väldigt lika ut, bara storleken skilde dem åt. Och sen gillar jag inte platta displayer. visst, det kan vara effektivt och ball för all sorts information men det ser "billigt" ut, oavsett vem som designar dom. lite mer påkostade och klassiska instrument är min melodi. den nuvarande 4-cylinder dieseln är lite rå men är hyfsat snål, 0.48 på långturer i rimlig fart, 0.58 blandat. Ok för stor tung bil med automat. Men gillar att den är så varvvillig och att den drar hårt upp till max! kör man på euro-super diesel så är det nästan lite alfa över den!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.