Nästa artikel
Direktrapport: Kia Sorento 2015
Provkörning

Direktrapport: Kia Sorento 2015

Publicerad 20 januari 2015 (uppdaterad 21 januari 2015)
Kia Sorento är inte längre någon terrängbil – men nya generationen är desto mer bekväm och ombonad. Vi Bilägare rapporterar från första provkörningen.
Under våren kommer en ny Kia Sorento. Det är anledningen till att Vi Bilägares Fredrik Diits Vikström befinner sig strax utanför Barcelona.
 
– Jo, jag är här för att provköra nya Sorento och kan ju lugnt konstatera att det hänt ett och annat sedan första modellen kom 2002, säger Fredrik Diits Vikström.
 
Den har blivit större?
– Jo, det har den blivit, men själva konceptet har också förändrats. Första Sorento var ju ett rambygge som grejade körning i terräng, med lågväxel och ganska rejäl frigång. Sedan kom uppföljaren 2009 och den var mer personbilslik och inte alls lika terrängduglig.
           
Och den nya?
– Utvecklingen har fortsatt i samma riktning kan man säga. Den nya modellen är fyrhjulsdriven, men frigångshöjden har sänkts och Kia fokuserar i stället på andra områden: komfort, utrustning och kvalitetskänsla när det gäller interiören.
 
Vad är första intrycket?
– Att det är en väldigt bekväm bil. Och att det är en riktigt stor bil – på gott och ont. Men mer om det i provkörningsrapporten i papperstidningen.
 
Vad kommer den att kosta?
– Med utrustningspaketet Business och dieselmotor på 200 hästar landar priset på ungefär 400 000 kronor. En rejäl slant, men inte så mycket om man jämför med nya XC90, för att ta ett exempel. Och de flesta bilarna kommer ju att gå som tjänstebilar.
 
Läs hela provkörningen av nya Kia Sorento i Vi Bilägare nummer 2/2015 som utkommer i butik den 10 februari. Prenumeranter får tidningen veckan innan.
 
Diskutera: Vad tycker du om ny Kia Sorento?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (5)
#6 • Uppdaterat: 2015-01-21 11:31
Mistro

Sen kanske man kan diskutera det här med andrahandsvärde också "Hackenbush",..för vilket bilmärke har egentligen ett bra andrahandsvärde? Enligt mina värderingar innebär ett bra andrahandsvärde att en bil sjunker så lite som möjligt i kronor. ( inte % )
En dyr bil sjunker alltid mer i värde men om detta är det ingen som nämner. Ingen lägger heller till det faktum att en dyr bil även kostar mer att äga så att totalkostnaden blir väldigt mycket högre än för en mindre och billigare bil.
Detta hänger troligen ihop med att många fortfarande tror att en bil har en livslängd på +25år och att den dyrare bilen kommer att bli billigare på sikt.
Med en brytpunkt på låt oss säga tio år då det inte längre är lönt att reparera bilen så kommer dagens bilar bli väldigt mycket dyrare per mil/år att äga.

Att köpa en dyr bil för låt oss säga 350.000kr eller mer har därför aldrig varit mer fel än just nu sett ur ett ekonomiskt perspektiv. Över 300.000kr är bortkastade efter ca 8 år men trots detta är det ingen bra deal att komma som nästa köpare.

Bilarna kommer också att kosta ännu mer att äga i form av olika avgifter,dyrare verkstäder och reservdelar och biltillverkarna tar allt mindre ansvar för sina produkter.
Innan man köper en sådan bil så kan man i alla fall tänka tanken att det kommer att kosta typ 50kr/milen att köra till jobbet de närmaste 3 åren,så KANSKE man tänker om. ( de flesta måste ju ändå tänka lite på ekonomin )

En Kia är helt klart en bättre affär för 400.000kr än en Volvo för samma pengar tack vare sina garantier men som jag ser det så är det väldigt få som MÅSTE ha en sådan stor och dyr bil privat för att klara tillvaron och som sagt så gynnar det varken miljön eller trafiksäkerheten att vi får fler utav dessa "monster" i trafiken.

#7 • Uppdaterat: 2015-01-27 17:38
Olus

Raphael// Carens är ingen kombi. Ceed är ingen packåsna men Kia Optima kombi kommer lanseras det här året i Sverige. Den liknar i40 i månt och mycket.

#8 • Uppdaterat: 2015-02-02 23:01
Roger Skagerström

Anledingen till att de inte gör en stor kombi är att i länder utanför Sverige - i marknader som faktiskt betyder något - är kombibilar totalt ointressanta. Däribland ett litet land som heter USA där de troligen kommer kränga lite fler bilar än här. Svenska behov är sanlöst ointressanta för de flesta tillverkare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.