Jaguar XE är en helt ny bilmodell.
Vi Bilägares Calle Carlquist är nyligen tillbaka från provkörningen av en helt ny bilmodell. Här är en första rapport av intrycken bakom ratten på Jaguar XE.
Vi Bilägares Calle Carlquist är tillbaka från Spanien och provkörningen av en helt ny bilmodell. Här är första rapporten från intrycken bakom ratten på Jaguars utmanare till BMW:s 3-serie och Mercedes C-klass.
Hej Calle, vad är det för bil Jaguar nu släppt ut på vägarna?
– Nya XE är en bil riktad direkt mot BMW 3-serie, Mercedes-Benz C-klass och den kommande Audi A4. Eller varför inte Volvo S60. En kompakt sedanmodell av hög klass, byggd i ny fabrik, på helt ny arkitektur och med ett program nya diesel- och bensinmotorer. Jaguar hoppas förstås att XE blir ett betydande genombrott för märket.
Hur är bilen att köra?
– Jag har provkört bilen både på bana och på varierande vägar i norra Spanien och menar att köregenskaperna är snudd på fullträff. Bakhjulsdriften gör också sitt till för att XE är så kul att ratta. Mer om detta i tidningen.
Några plus och minus?
– Köregenskaperna är bilens trumfkort. Inredningen är snygg men ganska lågmäld, det gillar jag. Bensinmotorerna på 240 och 340 hk, den senare med kompressor, är härliga medan jag är lite mer reserverad mot den nya dieseln.
Hur mycket kostar Jaguar XE när den kommer till Sverige?
– Billigaste versionen med diesel på 163 hk, manuell låda och Pure-utförande kostar från 329 900 kronor. Det är konkurrenskraftigt.
Läs hela provkörningen i Vi Bilägare nummer 8/2015 som utkommer i butik den26 maj. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägst pris. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.
Diskutera: Vad tycker du om Jaguar XE?
Hej Calle, vad är det för bil Jaguar nu släppt ut på vägarna?
– Nya XE är en bil riktad direkt mot BMW 3-serie, Mercedes-Benz C-klass och den kommande Audi A4. Eller varför inte Volvo S60. En kompakt sedanmodell av hög klass, byggd i ny fabrik, på helt ny arkitektur och med ett program nya diesel- och bensinmotorer. Jaguar hoppas förstås att XE blir ett betydande genombrott för märket.
Hur är bilen att köra?
– Jag har provkört bilen både på bana och på varierande vägar i norra Spanien och menar att köregenskaperna är snudd på fullträff. Bakhjulsdriften gör också sitt till för att XE är så kul att ratta. Mer om detta i tidningen.
Några plus och minus?
– Köregenskaperna är bilens trumfkort. Inredningen är snygg men ganska lågmäld, det gillar jag. Bensinmotorerna på 240 och 340 hk, den senare med kompressor, är härliga medan jag är lite mer reserverad mot den nya dieseln.
Hur mycket kostar Jaguar XE när den kommer till Sverige?
– Billigaste versionen med diesel på 163 hk, manuell låda och Pure-utförande kostar från 329 900 kronor. Det är konkurrenskraftigt.
Läs hela provkörningen i Vi Bilägare nummer 8/2015 som utkommer i butik den26 maj. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägst pris. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.
Diskutera: Vad tycker du om Jaguar XE?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Såg bilen på Arlanda, väldigt snygg! Dock, har jag lite svårt för de där strålkastarna, även om de ansluter till XF och XJ i formspråket.
Förmodligen är samtliga tyska premiumbilar ett bättre köp. Men Jaguaren har i alla fall lite själ om än inte så mycket som tidigare. Hade det inte varit för att jag vill ha kombi med fyrhjulsdrift vore en XE ett spännande alternativ.
Indiska biltillverkare kan ju som väl är göra konkurrenskraftiga bilar, åtminstone till utseendet.
Jag hoppas att det även gäller det övriga!
Och så kan vi ju hoppas att det andra större indiska märket tar hand om vårt en gång svenska märke och låter det bli premium!
En Jagga är ändå en Jagga.
Snygg är den! Kan kanske hålla med om att baklamporna var en rätt trött design. Men villhafaktorn är stor!
Såg dock, som nämnts på annat ställe, att den i England kommer med HALOGENLJUS som standard!! Man måste välja till Xenon!! Undrar hur tankegångarna gick där...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.