Ford Focus i prestandaversionen RS får ett förhållandevis attraktivt pris.
Med ett tilltalande motorljud och förstklassiga köregenskaper behöver den inte skämmas för sig ens i sällskap av Ferrari eller Porsche.
Vi Bilägares Calle Carlquist är just nu i Valencia och provkör Focus RS på vanliga landsvägar och på bana.
Vad är Focus RS för bil?
– En fyrhjulsdriven, riktig högprestandabil med 2,3-liters fyra på 350 hk. Samtidigt är den i stort sett lika rymlig och praktisk som vilken Focus som helst. Förutom exceptionella kör- och fartegenskaper har den dessutom ett förhållandevis attraktivt pris, under 400 000 kronor.
Vad är första intrycken?
– Fords RS-modeller har ju en lång, lång historia ända tillbaka till slutet av 1960-talet när 17M och 20M härjade i RS-utförande men jag kan med handen på hjärtat säga att det här är den fräsigaste av dem alla, möjligen med undantag för extremmodellen RS200. Framför allt är köregenskaperna i absolut topp, Focus RS behöver inte skämmas för sig ens i sällskap av Porsche eller Ferrari. Motorljudet är dessutom väldigt tilltalande! Ett av körlägena medger att man kan ”drifta” med bilen, alltså köra på långa och kontrollerade sladdar. Det är programmerat så att vem som helst kan göra det. Visst, det kanske är lite barnsligt men det är också väldigt, väldigt kul! Man bör förstås hålla sig till en bana eller ett flygfält för att utnyttja finessen och mitt tips är att Focus RS kommer att bli väldigt het bland dem som brukar delta i track days och klubbtävlingar av olika slag.
När kommer Focus RS till Sverige?
– Den kommer i månadsskiftet april-maj och får ett grundpris på knappt 395 000 kronor. Bland extrautrustningen finns bland annat den väldigt blå metallicfärgen ”Nitrious Blue” för ca 10 000 kronor och ett RS-paket med läderklädda skalstolar, 19-tumsfälgar, navigationssystem och extratåliga bromsar, pris 21 600 kronor.
Läs hela provkörningen i Vi Bilägare nr 03/2016, i butik den 23 februari. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.
Diskutera: Vad tycker du om Ford Focus RS?
Vad är Focus RS för bil?
– En fyrhjulsdriven, riktig högprestandabil med 2,3-liters fyra på 350 hk. Samtidigt är den i stort sett lika rymlig och praktisk som vilken Focus som helst. Förutom exceptionella kör- och fartegenskaper har den dessutom ett förhållandevis attraktivt pris, under 400 000 kronor.
Vad är första intrycken?
– Fords RS-modeller har ju en lång, lång historia ända tillbaka till slutet av 1960-talet när 17M och 20M härjade i RS-utförande men jag kan med handen på hjärtat säga att det här är den fräsigaste av dem alla, möjligen med undantag för extremmodellen RS200. Framför allt är köregenskaperna i absolut topp, Focus RS behöver inte skämmas för sig ens i sällskap av Porsche eller Ferrari. Motorljudet är dessutom väldigt tilltalande! Ett av körlägena medger att man kan ”drifta” med bilen, alltså köra på långa och kontrollerade sladdar. Det är programmerat så att vem som helst kan göra det. Visst, det kanske är lite barnsligt men det är också väldigt, väldigt kul! Man bör förstås hålla sig till en bana eller ett flygfält för att utnyttja finessen och mitt tips är att Focus RS kommer att bli väldigt het bland dem som brukar delta i track days och klubbtävlingar av olika slag.
När kommer Focus RS till Sverige?
– Den kommer i månadsskiftet april-maj och får ett grundpris på knappt 395 000 kronor. Bland extrautrustningen finns bland annat den väldigt blå metallicfärgen ”Nitrious Blue” för ca 10 000 kronor och ett RS-paket med läderklädda skalstolar, 19-tumsfälgar, navigationssystem och extratåliga bromsar, pris 21 600 kronor.
Läs hela provkörningen i Vi Bilägare nr 03/2016, i butik den 23 februari. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.
Diskutera: Vad tycker du om Ford Focus RS?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ful front men skoj bil.
Jag är själv ett ST fan, så RS är ju allt lite av en Boner-car. ;)
Äntligen har de fattat att det ska vara 4WD också. Wiiiieee!! :D
Tycker RS passar Fett bra i den här färgen. :D
Alfa var ju populära förr med en sån där babyblå färg. Och Volvo Polestar kör ju nåt liknande.
Kul, hur står den sig mot golfens "värsting"? Intressant att det finns valmöjligheter. Personligen tycker jag att den kommanden Golfen tilltalar mig mera.
Måste säga att senaste Focus och designen framtill är riktigt snygg.
Men på bilderna ser interiören rätt trist och rörig ut.
Men är detta en helt ny motorfamilj vi pratar om?
2,3 liter är väl inte något vi sett förut i en focus RS, har för mig det varit 2,5 liters 5cyl motorer som man lånade från Volvohyllan tidigare?
Någon som har koll på ÅF och hur det ser ut i Sverige? Verkar inte helt tydligt vem som kommer sälja Ford efter Bilia sagt upp avtal.
Känns som just bra ÅF är något som Ford borde fokusera på, dom har ju bra bilar och säljer som smör utomlands.
nu får vw golf se upp , här är en värdig motståndare.
Benny - motorn kommer från Mustang. http://teknikensvarld.se/nya-ford-focus-rs-snart-har-med-fyrhjulsdrift-och-mustang-motor-157929/
395 tusen för denna Focus RS är det med moms eller som på Ford Mustang exklusive moms det är ju samma motor.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.