Rundare former och en mer diskret framtoning än föregångaren. Foto: Tobias Petersson
Att balansera mellan lyx och sport är en konst. Nya Mercedes-AMG C63 S gör det med hedern i behåll, även om det vinglar till vid några tillfällen.
Man kan ana att det i perioder gick hett till på utvecklingsavdelningen i tyska Affalterbach. Överdådig lyx går sällan bra ihop med knivskarp prestanda och är det något som nitiska tiodelsjägare hatar är det tungt, onödigt lull. Jag är inte avundsjuk på männen bakom nya C63 S. Att para samman ytterligheter är ingen lek.
Modellbeteckningen C63 gjorde sin debut 2008 då den efterträdde den kortlivade C55. Modellen blev snabbt en succé och i jämförande tester mellan huvudkonkurrenterna BMW M3 och Audi RS4 prisades Mercedesen för sin fantastiska motor och köttiga karaktär. Många beskrev bilen som en modern version av det sena 60-talets muskelbilar. Mer avslappnad än konkurrenterna, men med en aldrig sinande ström av kraft. Hjärtat i skapelsen var en 6,2 liter stor V8. Ett rivjärn med låg vilopuls och auktoritär stämma, omsluten av ett skal med raka distinkta former.
Nykomlingen smälter in bättre – säljs några bilar från Mercedes utan AMG-paket nuförtiden? – och de svullna skärmarna liksom försvinner i den övrigt mjukrunda karossen. Att kalla den för sleeper är lite att ta i, men det frestar.
Inredningen följer tillverkarens senaste ideal. Runda luftutblås, centralt placerad skärm och en hel del halvblank aluminium. Bortsett från den kolfiberdraperade mittsektionen, prydd av en klocka signerad IWC, och skalstolarna är det lätt att förväxla C63 med versioner längre ner i hierarkin. En mer AMG-unik interiör hade varit önskvärd, men att klaga känns väl snobbigt. Allt sitter där det skall och hanteras med en befriande logik, förutom knappen till de elmanövrerade nackstöden, vilken saknar funktion då provbilen är utrustad med skalstolar. Kvalitetskänslan och funktionaliteten är dock mycket hög.
Den tidigare 6,2 liter stora sugmotoråttan är numer ersatt av motsvarande 4-litersmaskin med biturbo. Likt övriga modeller med samma kraftkälla är den upphängd i motorkuddar med variabel hårdhet. Kraftleveransen till bakhjulen sker via en sjustegad MCT-7-låda, vilken manövreras med rattföljande paddlar. Växlingarna sker snabbt, snabbare än i föregångaren, och karaktären kan ställas i tre lägen där Comfort erbjuder just det och Sport+ en härlig råhet som matchar bilens överlag bryska karaktär. Mellanläget Sport är en vettig kompromiss för underhållande vardagslunk.
Likt föregångaren spelar motorn en central roll. Få bilar i klassen erbjuder samma känsla av brutal urkraft som C63 S. Accelerationen är våldsam – bilen fullkomligen skenar genom naturen – och överstyrningen ligger hela tiden och lurar i bakgrunden. Att som dator få uppdraget att ta hand om fästet i en C63 S måste vara ett drömjobb – man kan bara ana mängden information som rusar genom kablarna. Mellan avgassmällar och avgrundsvrål skymtas dock stundtals en annan natur. I stadens trånga prång visar sig C 63 S vara en smidig bekantskap, bjudandes bra runtomsikt och mjuk gång.
Styrningen är precis, som sig bör i en bil av denna kaliber. Tre lägen finns, vilka ändras i samband med fjädringen. Enkelt och bra, även om det finns konkurrenter som erbjuder utökad individuell justering.
Någon långresevagn kan man inte kalla C63 S för. Sittkomforten, både bak och fram är dock hög med tilltagna utrymmen för de resande. Skalstolarnas tunna ryggstöd bidrar till ett acceptabelt benutrymme bak och huvudet får plats även för de lite längre passagerarna. Med fjädring, drivlina och styrning i ledigaste läget och avgasspjällen på halvglänt står det dock klart att fajten i Affalterbach vanns av de gasglada. Däckljudet är påtagligt och på risig svensk motorväg vill du inget hellre än att svänga av och åter strama upp tyglarna.
Mercedes C63 S är trots sina långfärdsbrister en av de som bäst klarar hanteringen av vardagen bland de riktigt vassa modellerna i D-segmentet. Balansgången görs med hedern i behåll, även om det vinglar till en aning vid ett par tillfällen.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes C63 S?
Modellbeteckningen C63 gjorde sin debut 2008 då den efterträdde den kortlivade C55. Modellen blev snabbt en succé och i jämförande tester mellan huvudkonkurrenterna BMW M3 och Audi RS4 prisades Mercedesen för sin fantastiska motor och köttiga karaktär. Många beskrev bilen som en modern version av det sena 60-talets muskelbilar. Mer avslappnad än konkurrenterna, men med en aldrig sinande ström av kraft. Hjärtat i skapelsen var en 6,2 liter stor V8. Ett rivjärn med låg vilopuls och auktoritär stämma, omsluten av ett skal med raka distinkta former.
Nykomlingen smälter in bättre – säljs några bilar från Mercedes utan AMG-paket nuförtiden? – och de svullna skärmarna liksom försvinner i den övrigt mjukrunda karossen. Att kalla den för sleeper är lite att ta i, men det frestar.
Inredningen följer tillverkarens senaste ideal. Runda luftutblås, centralt placerad skärm och en hel del halvblank aluminium. Bortsett från den kolfiberdraperade mittsektionen, prydd av en klocka signerad IWC, och skalstolarna är det lätt att förväxla C63 med versioner längre ner i hierarkin. En mer AMG-unik interiör hade varit önskvärd, men att klaga känns väl snobbigt. Allt sitter där det skall och hanteras med en befriande logik, förutom knappen till de elmanövrerade nackstöden, vilken saknar funktion då provbilen är utrustad med skalstolar. Kvalitetskänslan och funktionaliteten är dock mycket hög.
Den tidigare 6,2 liter stora sugmotoråttan är numer ersatt av motsvarande 4-litersmaskin med biturbo. Likt övriga modeller med samma kraftkälla är den upphängd i motorkuddar med variabel hårdhet. Kraftleveransen till bakhjulen sker via en sjustegad MCT-7-låda, vilken manövreras med rattföljande paddlar. Växlingarna sker snabbt, snabbare än i föregångaren, och karaktären kan ställas i tre lägen där Comfort erbjuder just det och Sport+ en härlig råhet som matchar bilens överlag bryska karaktär. Mellanläget Sport är en vettig kompromiss för underhållande vardagslunk.
Likt föregångaren spelar motorn en central roll. Få bilar i klassen erbjuder samma känsla av brutal urkraft som C63 S. Accelerationen är våldsam – bilen fullkomligen skenar genom naturen – och överstyrningen ligger hela tiden och lurar i bakgrunden. Att som dator få uppdraget att ta hand om fästet i en C63 S måste vara ett drömjobb – man kan bara ana mängden information som rusar genom kablarna. Mellan avgassmällar och avgrundsvrål skymtas dock stundtals en annan natur. I stadens trånga prång visar sig C 63 S vara en smidig bekantskap, bjudandes bra runtomsikt och mjuk gång.
Styrningen är precis, som sig bör i en bil av denna kaliber. Tre lägen finns, vilka ändras i samband med fjädringen. Enkelt och bra, även om det finns konkurrenter som erbjuder utökad individuell justering.
Någon långresevagn kan man inte kalla C63 S för. Sittkomforten, både bak och fram är dock hög med tilltagna utrymmen för de resande. Skalstolarnas tunna ryggstöd bidrar till ett acceptabelt benutrymme bak och huvudet får plats även för de lite längre passagerarna. Med fjädring, drivlina och styrning i ledigaste läget och avgasspjällen på halvglänt står det dock klart att fajten i Affalterbach vanns av de gasglada. Däckljudet är påtagligt och på risig svensk motorväg vill du inget hellre än att svänga av och åter strama upp tyglarna.
Mercedes C63 S är trots sina långfärdsbrister en av de som bäst klarar hanteringen av vardagen bland de riktigt vassa modellerna i D-segmentet. Balansgången görs med hedern i behåll, även om det vinglar till en aning vid ett par tillfällen.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes C63 S?
Relaterade bildspel
Mercedes-AMG C63 S
PRIS, FRÅN KR: 772 900.
MODELL: Fyrdörrars sedan.
SÄLJSTART: Säljs nu.
MÅTT, CM: L 469/B 202/H 144.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 720.
MOTOR: Längsmonterad V8 med direktinsprutning, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder och biturbo. Slagvolym 4,0 liter.
KRAFTÖVERFÖRING: Bakhjulsdrift med 7-stegad automatlåda (MCT-7).
PRESTANDA: Toppfart 290 km/tim, Acceleration 0–100 km/tim på 4,1 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 8,4 l/100 km (blandad körning).
CO2-UTSLÄPP: 195 g/km.
KONKURRENTER: BMW M3 och Audi RS4, Maserati Quattroporte.
PLUS: Detaljkvalitet, motor, växellåda och vettiga utrymmen.
MINUS: Bränsleförbrukning och kupébuller.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag är en sån där tråkmåns som inte riktigt förstår mig på dessa bilar. Sportigheten förloras till stor del av hög vikt, komforten blir betydligt sämre än basmodellerna pga hög ljudnivå och stötig fjädring. Jag köper hellre en bekvämare bil för vardagskörningen, och för helgnöje ha en riktig sportbil istället, t.ex. en Ferrari eller Porsche, två märken som dessutom är mycket mer premium än Mercedes :)
Bilen är ju tung och den vinglar en aning enligt artikeln så det måste vara ändan din fru kallar Mercedes JvD.
Ge en till mig. Jag är nöjd sen. :-)
Suck. Dessa ständiga provkörningar av tämligen ointressanta muskelbilar (ofta MB). " säljs några bilar från Mercedes utan AMG-paket nuförtiden? " Va f:n lever journalisterna i för värld?
När får vi en riktig provkörning av laddhybriden C350? Kostar nästan exakt lika med en Volvo v60-hybrid. När ska ni journalister och gaspedalskramare begripa att de allra flesta Mercedes är BRUKSBILAR. Varför tror ni så många taxi kör Mercedes trots priset? Statusjakt?? Hjälp.
Vi bilägares tidigare s k "test" av C350 modellen var för övrigt ett skämt. ("För mjuk i fjädringen..."). Jämför i stället t ex räckvidden på ett antal laddhybrider i praktiskt körning! DET skulle vara av verkligt intresse!
Jag blir så less på dessa ständiga provkörningar av modeller som är fullständigt ointressanta för de flesta frånsett fjuniga drömmare...
Rolig i några timmar. Sedan kommer vardagen och då vill man ha en bil som presterar annat. T om bilförsäljarna på Mercedes säger att den är rolig ett tag men inget att åka till jobbet i. Det är stötigt och bullrigt. Därför drömmer inte jag om en sådan här bil. Jag föredrar hellre en Mercedes som är Designo utrustad. Där fina äkta material dominerar med snygg design.
Då blir det Dansk på slak lina!=)
För mig lockar C-klass 450 AMG 4matic betydligt mer. Mer än tillräckligt med krut under huven, 4-hjulsdrift, bättre komfort och 200.000:- över att göra annat för...
http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-mercedes-benz-c-450-amg-4matic-2015
Med en AMG V8 får man ett härligt motorljud och en bil som retar gallfeber på miljöpartister. En bil som jag helt klart vill ha.
Snygg! Då får man bara hoppas att den snart kommer som en kombi så jag kan lasta in både motorklippare och röjsåg. Eller ska jag bli tvungen att montera på en dragkrok?
Cheers...
Bocken Bruse
www.bockenbruse.com
Farmor Anka stuk i profil och bakifrån. Mercedes har tappat helt vad gäller formgivning, designen spretar åt alla håll och det blir en katastrof.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.