Det kan verka vara dålig tajming att lansera en ny lyxbil mitt i finanskrisen, men med en snålgående dieselmotor kan tvärtom nya BMW 730d vinna viktiga imagepoäng. Och fyrhjulsstyrningen gör sitt återinträde på scenen.
Vi plågar inte livet ur bilen, men tempot är relativt högt både på bergsvägarna och framför allt under tjurrusningarna längs de oväntat tomma autobahn-sträckorna i östra Tyskland. Ändå stiger aldrig förbrukningen enligt bilens färddator över 8,4 liter/100 km.
En snålt motoriserad mellan-klassbil? Inte precis, bilen vi färdas i är drygt fem meter lång, väger cirka två ton, har en motor på 245 hästkrafter och påstås kunna accelerera 0-100 km/tim på 7,2 sekunder.
Enligt BMW ska nya 730d ändå klara sig med 7,2 liter diesel per 100 km vid blandad körning. Några referenser kan vara på sin plats: Volkswagen Passat med tvålitersdiesel på 170 hk och DSG-växellåda (dubbelkoppling) drar 6,5 l/100 km, en automatväxlad Volvo S80 D5 drar 7,3 l/100 km.
7-serien är BMW:s prestigemodell, en stor limousine med uppgift att utmana exempelvis Mercedes S-klass och Lexus LS. Det här är femte generationen sedan 1977 och för första gången är det en dieselmodell som står i centrum redan vid introduktionen. För ungefär tio år sedan började dieselmotorer intressera även lyxbilsköpare och år 2008 hamnar bensinversionerna i total slagskugga.
Åtminstone för oss europeiska journalister, de sydamerikanska reportrar som deltar i samma pressvisning håller sig till bensindrivna 750i med 4,4-liters V8-motor på 407 hästkrafter.
Njurarna större än någonsin
Inte ens på autobahn kan man påstå att sexcylindriga, dieseldrivna 730d känns slö. Tvärtom är motorn ett under av såväl råstyrka som toppeffekt. Sexcylindriga radmotorer är dessutom naturligt balanserade, vilket bidrar till få och små vibrationer.
Samspelet med den sexväxlade automatlådan fungerar också mycket bra med normalt sett mjuka skiften och kvick respons när föraren så anbefaller.
Förra 7-serien (lanserad 2001) var först ut i BMW:s då nya designlinje och fick utstå hård kritik för sitt utseende. Interiören hade klara drag av barockmöbel och omdefinierade på många sätt hur en bil kan och bör se ut inuti. Uppfriskande tyckte somliga, men sannerligen inte alla.
Därför har målet för nya "sjuan" uppenbart varit att normalisera. BMW-njurarna i fronten är visserligen större än någonsin, men för övrigt lär ingen kunna reta sig på karosslinjerna. Invändigt är ordningen helt återställd: växelväljaren har återvänt till mittkonsolen efter sin tillfälliga utflykt till rattstången, instrumentrundlarna är åter av klassiskt BMW-snitt och det så kallade iDrive-systemet har storstädats.
iDrive är BMW:s system för menystyrning av bilens funktioner (navigering, stereo, klimat etc) och var i sin första version krångligt och svåröverskådligt. Numera finns flera snabbvalstangenter för menyvalen, och själva menyerna har fått helt nytt upplägg och grafik. Tröskeln har filats ned och nu är iDrive smidigt att använda.
Även om nya 7-serien kan te sig aningen konservativ vad gäller utseende och inredningsstil, är tekniken i framkant. Exempelvis har fyrhjulsstyrningen gjort sitt återintåg i bilvärlden, efter att ha legat i träda sedan de japanska försöken på 1980- och 1990-talen. Under vår provkörning märker vi aldrig att bakhjulen styr mot (i låg hastighet) eller med (i högre hastigheter) framhjulen, men kanske bidrar funktionen till att 730d, sin storlek och vikt till trots, känns mycket spänstig att köra.
Bekvämligheten är också på topp, även om luftfjädrade Mercedes S-klass är snäppet fluffigare på bekostnad av körglädjen. Vilket man föredrar är en smaksak, och i BMW kan föraren själv välja fyra lägen för stötdämparna, gasresponsen och automatlådans kynne (Comfort, Normal, Sport samt Sport plus). Det är påfallande stor skillnad mellan de olika lägena.
Ljudnivån i 730d är, åtminstone på den finkalibriga tyska asfalten, mycket låg. På tomgång röjer sig motorn som en diesel, men väl på rull hörs den aldrig. Först i närmare 200 km/tim blir vindbruset runt A-stolpar och backspeglar påtagligt.
Grundpriset för 730d är 750 000 kronor och innefattar mer än väl livets nödtorft (fyrzons klimatanläggning, justerbara stötdämpare, eljusterbara framstolar med mera), men den köpare som kryssar flitigt i tillvalslistan kan enkelt spränga miljongränsen.
En snålt motoriserad mellan-klassbil? Inte precis, bilen vi färdas i är drygt fem meter lång, väger cirka två ton, har en motor på 245 hästkrafter och påstås kunna accelerera 0-100 km/tim på 7,2 sekunder.
Enligt BMW ska nya 730d ändå klara sig med 7,2 liter diesel per 100 km vid blandad körning. Några referenser kan vara på sin plats: Volkswagen Passat med tvålitersdiesel på 170 hk och DSG-växellåda (dubbelkoppling) drar 6,5 l/100 km, en automatväxlad Volvo S80 D5 drar 7,3 l/100 km.
7-serien är BMW:s prestigemodell, en stor limousine med uppgift att utmana exempelvis Mercedes S-klass och Lexus LS. Det här är femte generationen sedan 1977 och för första gången är det en dieselmodell som står i centrum redan vid introduktionen. För ungefär tio år sedan började dieselmotorer intressera även lyxbilsköpare och år 2008 hamnar bensinversionerna i total slagskugga.
Åtminstone för oss europeiska journalister, de sydamerikanska reportrar som deltar i samma pressvisning håller sig till bensindrivna 750i med 4,4-liters V8-motor på 407 hästkrafter.
Njurarna större än någonsin
Inte ens på autobahn kan man påstå att sexcylindriga, dieseldrivna 730d känns slö. Tvärtom är motorn ett under av såväl råstyrka som toppeffekt. Sexcylindriga radmotorer är dessutom naturligt balanserade, vilket bidrar till få och små vibrationer.
Samspelet med den sexväxlade automatlådan fungerar också mycket bra med normalt sett mjuka skiften och kvick respons när föraren så anbefaller.
Förra 7-serien (lanserad 2001) var först ut i BMW:s då nya designlinje och fick utstå hård kritik för sitt utseende. Interiören hade klara drag av barockmöbel och omdefinierade på många sätt hur en bil kan och bör se ut inuti. Uppfriskande tyckte somliga, men sannerligen inte alla.
Därför har målet för nya "sjuan" uppenbart varit att normalisera. BMW-njurarna i fronten är visserligen större än någonsin, men för övrigt lär ingen kunna reta sig på karosslinjerna. Invändigt är ordningen helt återställd: växelväljaren har återvänt till mittkonsolen efter sin tillfälliga utflykt till rattstången, instrumentrundlarna är åter av klassiskt BMW-snitt och det så kallade iDrive-systemet har storstädats.
iDrive är BMW:s system för menystyrning av bilens funktioner (navigering, stereo, klimat etc) och var i sin första version krångligt och svåröverskådligt. Numera finns flera snabbvalstangenter för menyvalen, och själva menyerna har fått helt nytt upplägg och grafik. Tröskeln har filats ned och nu är iDrive smidigt att använda.
Även om nya 7-serien kan te sig aningen konservativ vad gäller utseende och inredningsstil, är tekniken i framkant. Exempelvis har fyrhjulsstyrningen gjort sitt återintåg i bilvärlden, efter att ha legat i träda sedan de japanska försöken på 1980- och 1990-talen. Under vår provkörning märker vi aldrig att bakhjulen styr mot (i låg hastighet) eller med (i högre hastigheter) framhjulen, men kanske bidrar funktionen till att 730d, sin storlek och vikt till trots, känns mycket spänstig att köra.
Bekvämligheten är också på topp, även om luftfjädrade Mercedes S-klass är snäppet fluffigare på bekostnad av körglädjen. Vilket man föredrar är en smaksak, och i BMW kan föraren själv välja fyra lägen för stötdämparna, gasresponsen och automatlådans kynne (Comfort, Normal, Sport samt Sport plus). Det är påfallande stor skillnad mellan de olika lägena.
Ljudnivån i 730d är, åtminstone på den finkalibriga tyska asfalten, mycket låg. På tomgång röjer sig motorn som en diesel, men väl på rull hörs den aldrig. Först i närmare 200 km/tim blir vindbruset runt A-stolpar och backspeglar påtagligt.
Grundpriset för 730d är 750 000 kronor och innefattar mer än väl livets nödtorft (fyrzons klimatanläggning, justerbara stötdämpare, eljusterbara framstolar med mera), men den köpare som kryssar flitigt i tillvalslistan kan enkelt spränga miljongränsen.
Relaterade bildspel
BMW 730d
Pris, kr från: 750 000.
Modell: Fyrdörrars sedan.
Säljstart: 15 november.
Mått, cm: L 507/B 190/H 148.
Tjänstevikt: ca 2 010 kg.
Släpvagnsvikt: 2 100 kg.
Motor: Sexcylindrig radmotor, diesel, turbo, 2 993 cm3. Max effekt 245 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 540 Nm vid 1 750-3 000 v/min.
Prestanda: 0-100 km/tim 7,2 s. Toppfart 245 km/tim.
Bränsleförbrukning: Stad 9,5 l/100 km, landsväg 5,9, blandad 7,2.
CO2-utsläpp: 192 g/km.
Konkurrenter: Audi A8, Jaguar XJ, Lexus LS, Mercedes S-klass med flera.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.