Öppningsbar bakruta är en klassisk BMW-finess som även finns på nya 5-serie Touring.
Vi Bilägares Mikael Schultz åkte till ett regnigt och småkallt München för att provköra BMW 5-serie som kombi.
Hej Micke, vad är nytt med bilen?
– Det handlar om helt ny upplaga av BMW:s stora kombi, 5-serie Touring. Jämfört med den tidigare modellen har den vuxit lite på alla ledder och är rymligare inuti, något som framförallt märks i baksäte och lastutrymme. Dessutom har mycket krut lagts på att ytterligare förfina och förbättra de elektroniska förarhjälp- och infotainmentsystemen. ”Det har kostat mer än utvecklingen av både motorer och chassi”, sa projektledaren Claus-Otto Griebel vid presentationen av den nya BMW-kombin.
Hur är den att köra?
– Finfin, måste jag erkänna. Bilen förenar behaglig åkkomfort med spänstiga och smidiga köregenskaper på ett sätt som man inte kan undgå att bli imponerad av. Vi fick prova två modellversioner; 520d med fyrcylindrig 190 hk-diesel och 530d med en dieselsexa på 265 hk. Sexan är en råstark sak som sätter ordentlig sprätt på den stora, tunga kombin. Men även den fyrcylindriga motorn levererar tillräckligt med kraft för att bilens ska kännas pigg och alert i de flesta situationer – och dessutom sparar man nästan 100 000 kronor i inköpspris.
– Det handlar om helt ny upplaga av BMW:s stora kombi, 5-serie Touring. Jämfört med den tidigare modellen har den vuxit lite på alla ledder och är rymligare inuti, något som framförallt märks i baksäte och lastutrymme. Dessutom har mycket krut lagts på att ytterligare förfina och förbättra de elektroniska förarhjälp- och infotainmentsystemen. ”Det har kostat mer än utvecklingen av både motorer och chassi”, sa projektledaren Claus-Otto Griebel vid presentationen av den nya BMW-kombin.
Hur är den att köra?
– Finfin, måste jag erkänna. Bilen förenar behaglig åkkomfort med spänstiga och smidiga köregenskaper på ett sätt som man inte kan undgå att bli imponerad av. Vi fick prova två modellversioner; 520d med fyrcylindrig 190 hk-diesel och 530d med en dieselsexa på 265 hk. Sexan är en råstark sak som sätter ordentlig sprätt på den stora, tunga kombin. Men även den fyrcylindriga motorn levererar tillräckligt med kraft för att bilens ska kännas pigg och alert i de flesta situationer – och dessutom sparar man nästan 100 000 kronor i inköpspris.
Något negativt?
– Lite trist är att den är så lik sin föregångare – vid ett snabbt ögonkast ser man knappt någon skillnad. Det skulle inte skada med något mer djärvhet i karosslinjerna, men BMW vågar uppenbarligen inte ändra alltför mycket på ett vinnande koncept. En annan liten miss är att ett kritiskt kombimått – det mellan hjulhusen – är ganska snålt tilltaget. I övrigt är lastutrymmet både väldisponerat, flexibelt och smart utformat.
När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Den börjar säljas nu i maj och grundpriserna på de fem modellversioner som finns från start är: 520d: 417.900 kr, 530i: 470.900 kr, 530d: 513.900 kr, 540i xDrive: 552.900 kr och 530d XDrive: 536.900 kr. Gör man sedan några tillval blir priserna snabbt betydligt högre…
Hela provkörningen av bilen läser du i Vi Bilägare nr 08/2017, i butik den 30 maj. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration.
Diskutera: Vad tycker du om BMW 5-serie Touring?
– Lite trist är att den är så lik sin föregångare – vid ett snabbt ögonkast ser man knappt någon skillnad. Det skulle inte skada med något mer djärvhet i karosslinjerna, men BMW vågar uppenbarligen inte ändra alltför mycket på ett vinnande koncept. En annan liten miss är att ett kritiskt kombimått – det mellan hjulhusen – är ganska snålt tilltaget. I övrigt är lastutrymmet både väldisponerat, flexibelt och smart utformat.
När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Den börjar säljas nu i maj och grundpriserna på de fem modellversioner som finns från start är: 520d: 417.900 kr, 530i: 470.900 kr, 530d: 513.900 kr, 540i xDrive: 552.900 kr och 530d XDrive: 536.900 kr. Gör man sedan några tillval blir priserna snabbt betydligt högre…
Hela provkörningen av bilen läser du i Vi Bilägare nr 08/2017, i butik den 30 maj. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration.
Diskutera: Vad tycker du om BMW 5-serie Touring?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.