Renaults nya högbyggda småbil är medvetet formgiven för att se snäll och vänlig ut. Men det är den inte, i alla fall inte när den kommer i närkontakt med oskyddade trafikanter. Då är den, trots sin oskyldiga uppsyn, riktigt elak. Följden blev ett bottenbetyg för fotgängarskyddet när bilen i höstas krocktestades av Euro NCAP (se faktaruta på sidan 41).
Däremot är Modus väldigt duktig på att skydda de personer som sitter inne i kupén och belönades med maximala fem stjärnor när den smälldes i barriären av Euro NCAP:s säkerhetsexperter. En prestation som Renaulten var först med i småbilsklassen och som sedan dess bara upprepats av Peugeots nya 1007-modell.
Just den höga krocksäkerheten är ett av starkaste enskilda argumenten för Modus. En liten bil är nästan alltid farligare i krocksituation än en större. Den som satsar på en småbil bör därför vara extra noggrann med att finstudera säkerhetsdeklarationen, det handlar bokstavligt talat om liv eller död om olyckan skulle vara framme.
Synd bara att Renault inte tagit steget fullt ut och utrustat bilen med ett antisladdsystem som standard; det borde kunna inrymmas i det ganska saftigt tilltagna priset. Nu tvingas istället säkerhetsmedvetna köpare punga ut med 4 000 kronor extra för att få maximal körtrygghet. Och det är en investering som är väl motiverad, för Modus uppträder inte helt perfekt i hårt pressande lägen.
Med full last och brutal rattföring i undanmanöverbanan (inte alls ovanligt i en verklig paniksituation) blir bilen våldsamt överstyrd. Samtidigt bottnar fjädringen, ekipaget snurrar ett halvt varv runt sin egen axel och är under några tiondels sekunder obehagligt nära gränsen för att välta.
Hanteras ratten något mjukare glider den lilla Renaulten smidigare mellan konerna, men bakvagnen har även då tydliga tendenser att vilja bryta ut i sladd. Så därför: satsa de 4 000 kronorna som antisladdsystemet kostar så får du en bil som både är krock- och körsäker!
Lätt på flera sätt
Med en längd på knappt 380 cm, hög sittposition, stora glasytor och "japansk" körsmidighet är Modus som klippt och skuren för trång och tät stadstrafik. Lättparkerad, lättmanövrerad och lätt att kliva i och ur.
Men registret är bredare än så. Bilen fungerar imponerande bra även utanför tullarna och att lufta en Modus på långfärd känns absolut inte som någon uppoffring. Gången är stadig, fjädringskomforten högklassig och kupébullret håller sig för det mesta på en klart anständig nivå.
Till en viss gräns, är kanske bäst att tillägga. När digitalsiffrorna hamnar en bit över 100-strecket uppstår ett irriterande motorsurr. Det är priset för den onödigt låga slutväxeln. Däcksljuden är däremot mycket effektivt dämpade och så länge farten inte är för hög så smyger Renaulten fram som en miniatyrlimousine. Modus är utan tvekan en av marknadens allra bekvämaste småbilar.
Luftig och välstoppad
Förarplatsen är behagligt luftig och stolen välstoppat fast. Ingen i testlaget hade några problem med att hitta en bra körställning, trots att ratten bara är ställbar i höjdled.
Men själva styrningen, med sin elektromekaniska servo, delade testförarna i två läger.
Diffus och okänslig, menade kritikerna. Lättstyrd och exakt, tyckte anhängarna. Slutsats: smaken är som baken även när det handlar om styrinrättningar.
Däremot rådde full enighet om att de breda vindrutestolparna i vissa situationer skymmer sikten på ett trafikvådligt sätt, liksom att en vanlig hastighetsmätare mitt i förarens blickfång är bättre än Modus centralt placerade digitala instrument.
Testlaget var också enhälligt i sin kritik av Renaults nonchalanta system för avstängningen av krockkudden på passagerarsidan fram. Med en simpelt vred som sitter precis i ögonhöjd för en fyra-åring sätts kudden på eller av, någon nyckel behövs inte. Tänk om storebror fingrar på vredet medan mamma eller pappa spänner fast lillasyster i barnstolen…
Smartaste sätet?
Slitna klyschor bör man helst undvika, men i Modus fall är det nästan omöjligt att inte ta till det där med damskon. För trots sina blygsamma yttermått upplevs den nya Renaulten som väldigt rymlig i kupén.
Det skjutbara baksätet, 17 centimeter, hör till de smartare vi sett och med soffan i sitt bakersta läge får till och med vuxna plats att sträcka ut benen. Men då ryms bara två personer därbak och bagageutrymmet blir minimalt, knappt 200 liter.
Krävs plats för tre kan sätet dras isär och en mittdel fällas ned som extra sittdyna. Då blir det sämre plats för benen, eftersom sätet måste skjutas fram en bit. Men i gengäld växer utrymmet, både på bredden och för bagaget.
Baksätet kan också vikas ihop helt när maximalt lastutrymme krävs. Men den funktionen verkar inte särskilt genomtänkt, eftersom framstolarnas skjutmån bakåt påverkas ganska rejält. Man behöver inte vara särskilt storvuxen för att det ska bli trångt bakom ratten med fällt baksäte.
Modern svärmorslucka
En kul och praktisk Modusfiness är den lilla "svärmorsluckan" bak, som kostar 2 100 kronor extra och underlättar lastning när bilen står trångt parkerad. Modus kan även fås med ett eldrivet panoramasoltak som släpper in ett behagligt ljus. Kostnaden är 7 500 kronor.
Tillvalslistan som helhet är lång och mycket av extrautrustningen är sådant som tidigare bara fanns till betydligt större och exklusivare bilar.
Krokar saknas
Modus är också välförsedd med praktiska småfack, mugghållare och annat som gör bilresan lättare. Men en miss fick testlagets kvinnliga deltagare att reagera surt:
- Modus lanseras väl som något av en kvinnobil, antar jag. Att då inte förse bagaget med krokar för shoppingkassar är snudd på tjänstefel av Renault, skriver hon irriterat i sitt protokoll.
Den nya fransk-spanska småbilen är byggd på samma tekniska bas som japanska Nissan Micra (Renault äger en stor del av Nissan) och nästa generation Renault Clio. Modellen har sålts på kontinenten ända sedan september förra året och tanken var att den svenska lanseringen skulle ske i mars, men introduktionen har blivit kraftigt försenad.
Succén försenar
Anledningen är att Modus blivit en försäljningssuccé på de stora europeiska marknaderna, vilket i sin tur fått till följd att lilla Sverige blivit utan bilar. Problemet med biltillgången är även orsak till att vi inte kunnat testa den nya Renaulten med 1,4-litersmotor, som väntas bli volymversionen i Sverige.
Vi fick nöja oss med en 1,6-litersbil. Den är 5 000 kronor dyrare än Modus 1,4, och bättre från miljösynpunkt. Den nuvarande 1,4-litersmotorn kvalar inte in i miljöklass 2005, vilket borde få Renault att skämmas en smula.
Först i oktober kommer en uppgraderad Modus 1,4, som uppfyller anständiga milöjökrav. Vänta till dess innan du slår till!
Testad i Vi Bilägare nummer: 9/2005
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.