Nästa artikel
Audi A6 Avant – rapport från provkörningen
Provkörning

Audi A6 Avant – rapport från provkörningen

Publicerad 7 september 2018
Vi Bilägares motorjournalist Anders Helgesson är tillbaka efter en provtur med nya Audi A6 i lastslukarvariant. Här är första intrycken.
Anders! Du är ju tillbaka på redaktionen efter provkörningen av Audi A6 Avant, det var en kort körning, har du något att säga om bilen?
– Det jag har provkört är ju krasst sett ett bagageutrymme. Interiör, motorer och så vidare är identiska med A6 sedan som vi provkörde för några månader sedan och som dessutom testas mot BMW 5-serie och Volvo S90 i samma nummer som jag presenterar A6 Avant, Vi Bilägare nummer 13. Men bagageutrymmet är inte så tokigt! Så när som på en extra centimeter är A6 Avant lika lång som utgående modell, men har en mycket kraftigare vinkling av bakrutan. Jag tycker linjerna faller på plats riktigt bra. Den flacka bakrutan ger ett lätt anslag av 80-talets Audi 100 Avant, och det menar jag som en komplimang.
Sluttande bakruta brukar innebära att det blir mindre plats för bagage, hur är det med den saken?
– Bagagevolymen rymmer i liter räknat lika mycket som föregångaren, 565 liter. Hur mycket last som sväljs i verkligheten får vi testa när bilen kommer till Sverige i oktober. Disponeringen av bagagerummet lovar gott, det är kantigt lättlastat. Flyttbara lastsäkringsöglor, elektrisk öppning/stängning av bagagelucka och insynsskydd kommer att blir svenskstandard – lyxigt. Baksätet kan fällas i 40/20/40 proportion, men lastgolvet blir inte plant. 
 
Och hur var det, fick du provköra den fyrcylindriga dieseln?
– Javisst! Det här är första gången vi kör den helt nyutvecklade ”40 TDI” maskinen. Motorn kommer att utgöra ryggraden av A6 försäljningen. Effekten är 204 hästkrafter och 400 Nm i vridmoment vilket känns resonabelt för en bil av A6 storlek. Cylindervolymen är identisk med den tidigare 2.0 TDI motorn, men 40 TDI är en lättare konstruktion bland annat är vevaxeln i aluminium och har 48-voltssystem. Lite märkligt är i princip hela motorpaketet är placerat på eller framför framaxeln. Motorn arbetar vibrationsfritt snyggt, men det finns några saker som stör helhetsbilden, men mer om det i tidningen. Nu är det fredagsmöte!

Läs hela provkörningen i Vi Bilägare 13/2018 som kommer ut den 18 september. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!

Diskutera: Vad tycker du om Audi A6 Avant?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.