Nästa artikel
Testvärden: Kia Picanto, Toyota Aygo och Volkswagen Up (2018)
Nybilstest

Testvärden: Kia Picanto, Toyota Aygo och Volkswagen Up (2018)

Publicerad 14 december 2018 (uppdaterad 18 augusti 2020)
Kia Picanto (främst i bild), Volkswagen Up (röd bil) och Toyota Aygo (i mitten av de tre).
Nyfiken på Kia Picanto, Toyota Aygo och Volkswagen Up? Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning.

Kias mediesystem är enkelt att komma överens med. Snabbknappar finns till alla vitala funktioner och bläddringen i telefonboken kan göras från ratten.

Toyota har tänkt till och den nya medieanläggningen är betydligt mer användarvändlig än tidigare system. Plus för den lättskötta navigatorn, som ingår i priset.

I VW Up får den egna telefonen fungera som me-dieskärm. Tillsammans med VW:s gratisapp Maps & More fungerar systemet lika bra som en fast monterad skärm.

Rostskyddsprognos (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

Kia Picanto
Kia har förbättrat rostskyddet jämfört med förra Picanto-modellen, som fick en trea i betyg. Karossen är dock fortfarande helt av stål. Invändig behandling finns i huv, dörrar och baklucka, men huv och baklucka är bristfälligt tätade i hörnen. Innerskärmar saknas i de bakre hjulhusen, som dock har bra konstruerade skärmkanter. Fram finns innerskärmar av plast och de flesta balkar under bilen är invändigt behandlade med vax.  Merparten av underredets skarvar är också bra tätade, särskilt de nedåtvända i tröskellådorna (bild 1). Även bottenplattans slitskydd håller bra klass och de små stänklapparna fram minskar blästringsrisken. Rostskyddsgaranti: 12 år.

Toyota Aygo
Även Toyota har lagt ned lite mer krut på rostskyddet i Aygo – och det var behövligt. När modellen senast granskades (2012) fick den sämsta tänkbara betyg, en etta! Numera är det lite bättre ställt. Skärmkanterna bak är av modern konstruktion och slitskyddet under bilen har förbättrats. En minimal inre behandling finns i dörrar och motorhuv, men i båda fallen är hörnen bristfälligt tätade. Även många av underredets skarvar har dålig tätning (bild 2) och dessutom saknas invändig behandling i balkar och hålrum. Plastinnerskärmar finns i de främre hjulhusen, men inte bak. Bakluckan, helt av glas, dock ett plus från rostskyddssynpunkt. Rostskyddsgaranti: 12 år.

Volkswagen Up
VW har, liksom konkurrenterna, en kaross helt av stål. Invändig behandling saknas i huv och baklucka, som dock är omsorgsfullt tätade. Inuti dörrarna finns däremot rikligt med rostskyddsvax och samma sak gäller i balkarna och hålrummen under bilen (bild 3). Alla hjulhus har innerskärmar av plast och de bakre skärmkanterna är bra. Up har dessutom stänklappar fram. Underredets slitskydd får klart godkänt och samma sak gäller tätningen av de nedåtvända skarvarna i tröskellådorna. En förbättring jämfört med tidigare är att nedersta delen av ljudisoleringsmassan vid A-stolparna numera är av plast som inte suger åt sig fukt. Rostskyddsgaranti: 12 år.

Kia Picanto 1.0 T-GDI GT-Line

TILLVERKNINGSLAND: Sydkorea.

MOTOR: Trecylindrig bensinturbo. Fyra ventiler/cylinder två överliggande kamaxlar. Cylindervolym 998 cm3. Borrning/slaglängd 71 x 84 mm. Kompression 10:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 100 hk (74 kW) vid 4 500 v/min. Max vridmoment 172 Nm vid 1 400–4 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, femväxlad manuell låda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln 2 500 v/min.    

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel.

HJUL: 195/45 R16 på 6,5 tum breda fälgar.

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk servo. Vändcirkel 9,4 m. 2,7 rattvarv.   

BROMSAR: Skivbromsar runt om, fram ventilerade. Mekanisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på  10,1 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: 1.0/67 hk och 1.2/84 hk, automat. Grundpriser från 128 400 (1.0 Advance) till 144 700 kr (1.2 Advance Plus aut.).

Toyota Aygo 1.0 X-Play

TILLVERKNINGSLAND: Tjeckien.

MOTOR: Trecylindrig bensinmotor. Fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar. Cylindervolym 998 cm3. Borrning/slaglängd 71 x 84 mm. Kompression 11,5:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 72 hk (53 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 93 Nm vid 4 400 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, femväxlad manuell låda. Steglös automat tillval. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln 3 000 v/min.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel.

HJUL: 165/60 R15 på 5,5 tum breda fälgar.

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk servo. Vändcirkel 10,2 m. 2,6 rattvarv.

BROMSAR: Ventilerade skivor fram, trumbromsar bak. Mekanisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 160 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 13,8 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Finns bara med 1-litersmotor på 72 hk. Grundpriser från 116 900 (x, 3-d) till 149 900 kr (x-clusiv, 5-d).

Volkswagen Up 1.0/75 hk

TILLVERKNINGSLAND: Slovakien.

MOTOR: Trecylindrig bensinmotor. Fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar. Cylindervolym 999 cm3. Borrning/slaglängd 74,5 x 76,4 mm. Kompression 10,5:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: 75 hk (55 kW) vid 6 200 v/min. Max vridmoment 95 Nm vid 3 000–4 300 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, femväxlad manuell låda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln 2 800 v/min.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel.

HJUL: 185/55 R15 på 5,5 tum breda fälgar.

STYRNING: Kuggstång med elmekanisk servo. Vändcirkel 9,8 m. 2,7 rattvarv.

BROMSAR: Ventilerade skivor fram, trumbromsar bak. Mekanisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 171 km/

tim. Acceleration 0–100 km/tim på 13,4 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Up GTI/115 hk, eco-Up (gas) och e-Up (el). Grundpriser 171 900 kr, 168 900 kr,  resp. 289 900 kr (exkl. klimatbonus).

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.