Vi Bilägare har testat kompakta suvarna Renault Kadjar, Hyundai Tucson och Mazda CX-5.
Utbudet av mellanstora så kallade crossovers har formligen svämmat över, trots att biltypen inte är mer än måttligt praktisk. Rår nya Hyundai Tucson och Renault Kadjar på klassledaren Mazda CX-5?
Här har vi nu två alldeles nya elever i tättbefolkade klassen kompakta suvmodeller: Hyundai Tucson och Renault Kadjar. Har de någon chans att sticka ut i svärmen av konkurrenter, kan de skaka Mazda CX-5 som vi hittills hållit för att vara en av de bästa?
Alla tre finns i flera olika versioner, med fram- eller fyrhjulsdrift och inom ett ganska brett prisspann. Testbilarna har fyrhjulsdrift och dieselmotorer, Hyundai och Mazda automatlåda, Renault manuell låda.
Tucson är ett modellnamn som, efter ett interludium av Hyundai iX35, nu gör comeback. Bilen har nya, mer självsäkra karosslinjer än gamla iX35 och ser ut som en inte riktigt fullvuxen Hyundai Santa Fe. Jämfört med iX35 har karossen vuxit något och axelavståndet är tre centimeter större.
Motorn i testbilen, en tvåliters turbodiesel på 136 hk, är dock densamma som när vi 2013 lät iX35 gå en match mot Suzuki SX4 S-Cross och Nissan Qashqai. Då anklagade vi maskinen för att vara alltför törstig men i övrigt fick iX35 en hel del beröm.
I reklamen skryter Hyundai med att Tucson finns från 214 900 kronor men så billiga, framhjulsdrivna exemplar kommer knappast att säljas. Testbilen med fyrhjulsdrift, spärrbar mellandifferential, sexväxlad automatlåda och utrustningspaketet Comfortplus går lös på hela 355 800 kronor, klart dyrast i testet. Autobroms tillhör standardutrustningen, liksom navigator, LED-strålkastare (halvljus) och en massa annat, elmotor för bakluckan till exempel. Komfortprofilen är utpräglad.
Renault Kadjar ersätter den trögsålda Renault Koleos och är tekniskt sett nästan identisk med koncernkusinen Nissan Qashqai. Karossen är dock sju centimeter längre än Nissans och har alla de märkestypiska drag Renault numera förser sina bilar med. Kadjar ser ut som en lite större Renault Captur och är testets med marginal billigaste bil: 298 300 kronor. Då är det ändå fråga om lyxigaste utförandet med inkopplingsbar fyrhjulsdrift, 1,6-liters 130-hästardiesel, manuellt aktiverad spärrverkan mellan fram- och bakhjul samt ett ljudsystem som kommer från tillverkaren Bose. Detta kan man inte undgå, det finns silverglänsande Bose-plaketter överallt i bilen, tyvärr också en mitt på instrumentpanelen där den ideligen och störande reflekteras i vindrutan.
Mot dessa står Mazda CX-5, en modell som varit med några år och som nyligen fick en verkligt mild ansiktslyftning med bland annat nya strålkastare. En ganska populär bil som vi under 2012 testade med bensinmotor men som här har en 150-hästars 2,2-liters diesel vi känner igen från Mazda 6. Den är, liksom Hyundais motor, kopplad till en sexväxlad automatlåda och priset i vårt Vision-utförande startar på knappt 321 000 kronor.
I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om hur crossoverbataljen gick.
Prenumerera på Vi Bilägare och få senaste biltesterna och mycket mer rakt ned i brevlådan. Prenumeranter får även tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägst pris. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.
Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?
Alla tre finns i flera olika versioner, med fram- eller fyrhjulsdrift och inom ett ganska brett prisspann. Testbilarna har fyrhjulsdrift och dieselmotorer, Hyundai och Mazda automatlåda, Renault manuell låda.
Tucson är ett modellnamn som, efter ett interludium av Hyundai iX35, nu gör comeback. Bilen har nya, mer självsäkra karosslinjer än gamla iX35 och ser ut som en inte riktigt fullvuxen Hyundai Santa Fe. Jämfört med iX35 har karossen vuxit något och axelavståndet är tre centimeter större.
Motorn i testbilen, en tvåliters turbodiesel på 136 hk, är dock densamma som när vi 2013 lät iX35 gå en match mot Suzuki SX4 S-Cross och Nissan Qashqai. Då anklagade vi maskinen för att vara alltför törstig men i övrigt fick iX35 en hel del beröm.
I reklamen skryter Hyundai med att Tucson finns från 214 900 kronor men så billiga, framhjulsdrivna exemplar kommer knappast att säljas. Testbilen med fyrhjulsdrift, spärrbar mellandifferential, sexväxlad automatlåda och utrustningspaketet Comfortplus går lös på hela 355 800 kronor, klart dyrast i testet. Autobroms tillhör standardutrustningen, liksom navigator, LED-strålkastare (halvljus) och en massa annat, elmotor för bakluckan till exempel. Komfortprofilen är utpräglad.
Renault Kadjar ersätter den trögsålda Renault Koleos och är tekniskt sett nästan identisk med koncernkusinen Nissan Qashqai. Karossen är dock sju centimeter längre än Nissans och har alla de märkestypiska drag Renault numera förser sina bilar med. Kadjar ser ut som en lite större Renault Captur och är testets med marginal billigaste bil: 298 300 kronor. Då är det ändå fråga om lyxigaste utförandet med inkopplingsbar fyrhjulsdrift, 1,6-liters 130-hästardiesel, manuellt aktiverad spärrverkan mellan fram- och bakhjul samt ett ljudsystem som kommer från tillverkaren Bose. Detta kan man inte undgå, det finns silverglänsande Bose-plaketter överallt i bilen, tyvärr också en mitt på instrumentpanelen där den ideligen och störande reflekteras i vindrutan.
Mot dessa står Mazda CX-5, en modell som varit med några år och som nyligen fick en verkligt mild ansiktslyftning med bland annat nya strålkastare. En ganska populär bil som vi under 2012 testade med bensinmotor men som här har en 150-hästars 2,2-liters diesel vi känner igen från Mazda 6. Den är, liksom Hyundais motor, kopplad till en sexväxlad automatlåda och priset i vårt Vision-utförande startar på knappt 321 000 kronor.
I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om hur crossoverbataljen gick.
Prenumerera på Vi Bilägare och få senaste biltesterna och mycket mer rakt ned i brevlådan. Prenumeranter får även tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägst pris. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.
Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ganska lika till utseendet Hyundai och Mazda? Nog ser man ju skillnad när man växlar mellan bilderna men ändå. :)
Varför ens lästa testet? Är väl bara att slänga in nån crossover från VW/Skoda/Seat så vinner den testet i alla fall.
Nya Hyundai Tucson är riktigt snygg och lyckad, det största minus med bilen är att motorn drar så mycket bränsle, ta tex dieseln med 185hk har en skatt på 4200:- det tycker jag är ganska så mycket på en bil i den storleken 2015
Peugeote-Pär, alla dessa bilar är törstiga, de är tunga och har högt luftmotstånd. Storleken är som alltid när det gäller "SUV" liten inuti och stora utanpå. Ingen av dessa bilar gillar jag. När skall vansinnet med "SUV" upphöra?
Hyundai Tucson är både snygg och trevlig, men utöver att den är väl törstig så tycker jag prislappen är väl hög för en Hyundai... Testbilens 355 800 kan man ju köpa mycket annat trevligt för.
Vidstige - nu är det inte någon VAG produkt med i testet, så jag tror du hittar en annan vinnare den här gången. ;-)
Rutger Jönåker, ok, man får väl vara glad åt det lilla.
Blir det inte lite fel när man skriver med marginal " billigaste" bil när priset är omkring 300 000 kr.
Borde man inte skriva i särklass minst dyra för bilar som VB skriver inte mer än måttligt praktiska bilar.
Biltypen bör avskaffas enligt mig, utsläppen ökar och till vilken nytta? Hade köpt läget om de lastade mer men inte ens det klara de av!? Och på vanliga vägar/grusvägar klarar man sig med en vanlig bil med tvåhjulsdrift så jag förstår inte vilken nytta de tillför!? Nu köper allt fler dessa utsläpps monster...ve och fasa!
Bra där Styggavargen! jag tycker som du gällande SUVAR. En larvig trend som få ifrågasätter. SUVARNA blir alltfler i villaområdet där jag bor-Svensson törs inte stå emot-måste göra som alla andra.
Härligt att man drar alla över en kam här, Kadjaren har exempelvis en 110hk Diesel-automat som släpper ut 99g/km! Lika mycket miljöbil som en kombimodell som släpper ut liknande siffror!! Säkerligen har Tucson och Mazda någon liknande valmöjlighet! jag kan förstå de "Svenssons" som vill sitta högre, tycker SUV-modellen är attraktiv och inte behöver nån storlastare!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.