Nya Nissan Leaf är elbilen som kommer så långt på en laddning att räckviddsångesten är ett minne blott, åtminstone i reklamen. Kan den matcha tidigare testfavoriterna Hyundai Ioniq och Volkswagen e-Golf?
Så sent som vid årsskiftet 2010/2011 fanns blott 190 rent eldrivna personbilar i trafik i Sverige, enligt branschorganisationen Bil Sweden. Motsvarande siffra 2014/2015 var 2 172. Vid senaste årsskiftet hade siffran stigit markant, till 11 034 elbilar. Laddhybriderna visar en ännu starkare tillväxt, från 4 922 bilar 2014/2015 till 32 253 vid senaste årsskiftet.
Den totala rullande personbilsflottan är just nu uppe i 4,86 miljoner exemplar. Elbilarna och elhybriderna utgör ändå bara en bråkdel av beståndet, men nog har någonting hänt – och händer.
Mitt i testperioden för nya Nissan Leaf, Hyundai Ioniq och Volkswagen e-Golf gav regeringen klartecken för kommunerna att år 2020 införa så kallade miljözoner. Den tuffaste zonen innebär att i princip endast rena elbilar får framföras innanför den. Vid halvårsskiftet i år höjs dessutom den statliga rabatten för elbilar från 40 000 kronor på inköpspriset till 60 000. Är alltså en strömbil nästa drömbil?
Den totala rullande personbilsflottan är just nu uppe i 4,86 miljoner exemplar. Elbilarna och elhybriderna utgör ändå bara en bråkdel av beståndet, men nog har någonting hänt – och händer.
Mitt i testperioden för nya Nissan Leaf, Hyundai Ioniq och Volkswagen e-Golf gav regeringen klartecken för kommunerna att år 2020 införa så kallade miljözoner. Den tuffaste zonen innebär att i princip endast rena elbilar får framföras innanför den. Vid halvårsskiftet i år höjs dessutom den statliga rabatten för elbilar från 40 000 kronor på inköpspriset till 60 000. Är alltså en strömbil nästa drömbil?
Med nya Leaf vill Nissan hävda det. Tack vare vidareutvecklad batteriteknik ska man kunna nå ändå upp till 378 kilometers körsträcka efter full laddning, enligt den utgående så kallade NEDC-testcykeln. Den nya WLTP-standarden anger en måttligare sträcka, 280 kilometer, men den är ändå den bästa bland alla elbilar på den här sidan Teslas modeller.
Intresset är mycket stort. I Sverige kapade modellen åt sig en tredjedel av elbilsmarknaden i mars 2018 och i Norge registrerades det in lika många Leaf som den sammanlagda dieselregistreringen. I Norge utgjorde elbilarna hela 37 procent av totalmarknaden under mars 2018. Tillsammans med laddhybriderna blev siffran hela 56 procent – man har onekligen kommit en smula längre på den inslagna elbils-vägen än i Sverige.
Nya Leaf har i stort sett samma mått och vikt som den gamla modellen men designen är rakt igenom ny och inte lika ”konstig” som tidigare. Testbilen är av utförandet Tekna, den mest utrustade versionen, och ställs mot de direkta konkurrenterna Hyundai Ioniq i sitt mest utrustade utförande och Volkswagen e-Golf, som i princip bara säljs i en version men med en hel del tillvalsmöjligheter. Priserna efter 40 000-kronorsrabatten är jämförbara. Det skiljer 13 000 kronor mellan den billigaste Leaf (356.900 kr) och den dyraste Ioniq (369.900 kr), med e-Golf däremellan (366.000 kr).
Intresset är mycket stort. I Sverige kapade modellen åt sig en tredjedel av elbilsmarknaden i mars 2018 och i Norge registrerades det in lika många Leaf som den sammanlagda dieselregistreringen. I Norge utgjorde elbilarna hela 37 procent av totalmarknaden under mars 2018. Tillsammans med laddhybriderna blev siffran hela 56 procent – man har onekligen kommit en smula längre på den inslagna elbils-vägen än i Sverige.
Nya Leaf har i stort sett samma mått och vikt som den gamla modellen men designen är rakt igenom ny och inte lika ”konstig” som tidigare. Testbilen är av utförandet Tekna, den mest utrustade versionen, och ställs mot de direkta konkurrenterna Hyundai Ioniq i sitt mest utrustade utförande och Volkswagen e-Golf, som i princip bara säljs i en version men med en hel del tillvalsmöjligheter. Priserna efter 40 000-kronorsrabatten är jämförbara. Det skiljer 13 000 kronor mellan den billigaste Leaf (356.900 kr) och den dyraste Ioniq (369.900 kr), med e-Golf däremellan (366.000 kr).
I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann. Köp och ladda ner testet här.
Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 07/2018. Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!
Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?
Testade bilar:
- Hyundai Ioniq Electric Premium Plus Eco
- Nissan Leaf Tekna
- Volkswagen e-golf
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.