Tretal i asiatiska familjekobis i Vi Bilägares test: Mazda 6, Hyundai i40 och Toyota Avensis.
Nya Toyota Avensis Touring Sports, Hyundai i40 Kombi eller Mazda 6 Wagon? Vilken är den bästa familjekombin? Vi har testat tre asiatiska utmanare i V70-klassen.
Vi har ställt dessa kandidater mot varandra förut, då i mars 2013. Sedan dess har samtliga förnyats, mer eller mindre genomgripande.
Avensis har samma bottenplatta och grundstruktur som tidigare, men förändringen ligger i elektronikpaketet med tillhörande medie- och säkerhetsfunktioner. Även fronten och bakpartiet är omgjorda och samma sak gäller inredning, säten, instrumentering och flera av drivlinorna. Utöver det har såväl fjädring som hjulupphängningar och styrning genomgått en rejäl uppdatering.
Även testkonkurrenterna Mazda 6 och Hyundai i40 har nyligen genomgått föryngringskurer. Men i de fallen är uppdateringarna inte lika omfattande som de av Avensis. Här handlar det mer om klassiska ansiktslyftningar. Mazda har satsat mycket möda på att försöka få ner däckbullret och i40 har fått en ny sorts broms och en del kosmetiska ändringar.
Förra gången vi testade bilarna gick Mazda 6 segrande ur striden. Kan den upprepa sin bedrift en gång till?
Prenumerera på Vi Bilägare och få senaste biltesterna och mycket mer rakt ned i brevlådan. Prenumeranter får även tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägst pris. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.
Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?
Avensis har samma bottenplatta och grundstruktur som tidigare, men förändringen ligger i elektronikpaketet med tillhörande medie- och säkerhetsfunktioner. Även fronten och bakpartiet är omgjorda och samma sak gäller inredning, säten, instrumentering och flera av drivlinorna. Utöver det har såväl fjädring som hjulupphängningar och styrning genomgått en rejäl uppdatering.
Även testkonkurrenterna Mazda 6 och Hyundai i40 har nyligen genomgått föryngringskurer. Men i de fallen är uppdateringarna inte lika omfattande som de av Avensis. Här handlar det mer om klassiska ansiktslyftningar. Mazda har satsat mycket möda på att försöka få ner däckbullret och i40 har fått en ny sorts broms och en del kosmetiska ändringar.
Förra gången vi testade bilarna gick Mazda 6 segrande ur striden. Kan den upprepa sin bedrift en gång till?
Prenumerera på Vi Bilägare och få senaste biltesterna och mycket mer rakt ned i brevlådan. Prenumeranter får även tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägst pris. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.
Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mazda 6 är säkert den roligaste och mest körglada bilen, den kanske är bäst?
Om det nu inte vore för oljudet......
Mazda 6 är nog den trevligaste bilen, om det inte vore för att hjulen väsnas så mycket. Jag har provat den sista uppgraderade modellen, men trots mer isolering så är vägljudet före högt i mitt tycke. Och då jämför jag inte mot en VW Polo.
vilken av bilarna har bäst stolar? jag tycker jag sitter lite knackigt i toyotor, så även i nya avensis, hur dom andra två är vet jag inte, så därför frågar jag er kunniga och insatta
Jag sitter utmärkt i Mazda 6, men jag håller med, Avensis passar inte så bra.
Om jag vore döv skulle nog 6an vara en favorit, men nu är jag bara hörselskadad!
Provkörde Mazda 6 175 HP och gillade inte alls motorn. Karaktären på den påminner om sirap.
Tinnitusen har börjat ge sig nu efter ett par dagar.
@ HT19 - det beror på att du inte vant dig vid den elektroniska gaspedalen, den kräver lite snabbare tryck med foten än man är van vid för att ge ordentlig skjuts - pressar man den för långsamt ger den mindre utslag - den är "programmerad" för att spara på bränslet. Jag tyckte samma innan jag vant mig och förstått hur den fungerar. Nu tycker jag tvärtom. Mazda-dieseln är ju marknadens varvvilligaste diesel - och en av de starkaste, den ger inte 175 hästar som Mazda anger, utan är bromsad till 190 i Teknikens Värld, dessutom en av de vridstarkaste - och renaste... utan efterbehandling som alla andra kräver... Så den är allt annat än "sirap".
Oj... 190 på drivhjulen eller är det en kalkylerad motoreffekt? Fast det är inte förvånande. Gamla 2,3 Sport tror jag de mätte upp nåt på 160 häst på drivhjulen. Den skulle ha 166hp enligt pappret. Nog för att de kan göra bra mekanik, men SÅ effektiv växellåda tror jag inte de hade ;) Hade nog snarare 170-175 häst i motorn.
Bästa Asiatiska familjekombin är inte så intressant att veta som vilken familjekombi som är bäst/mest prisvärd!
@ Roger - 186 hästar på drivhjulen, enl TV, så mätt på motorn borde det vara ca 15% till. Förklarar varför den är snabbare 0-100 än t ex Passat med högre deklarerad motoreffekt (190-hästarn). Mazdan är förstås också den lättaste bilen i klassen.
Mazda 6. Utan tvekan. Avensisen är fortfarande en gammal fejsliftad bil. i40 är bara ful rätt igenom.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.