Suvar i kompaktklassen är multiverktyg på fyra hjul, smidiga och smarta är de redo att lösa vardagslivets knutar. Senaste generationen av klassgeneralen Honda CR-V möter populära Kia Sportage och testvinnande veteranen Ford Kuga.
Läs hela testet (endast för prenumeranter)
Eftermiddagens skymning har sedan länge vandrat vidare och kvällen blivit så där kolkällarsvart som den bara blir några dagar före jul. På hamnplanen står femte generationens Honda CR-V 1,5 T AWD Lifestyle. När CR-V lanserades 1995 var det många som föll för utseendet, det smidiga formatet och de personbilslika köregenskaperna. CR-V kom att bilda skola för hur en kompakt suv ska vara konstituerad. Under det senaste decenniet har CR-V tillhört världens mest sålda bilar – alla kategorier. Vi testar den sjusitsiga versionen med ett baspris på 385 900 kronor.
Kia Sportage generation fyra såg dagens ljus 2015, men så sent som 2018 fick den Slovakientillverkade koreanen en översyn. Nytt för modellår 2019 är bland annat omstuvad grill, strålkastare, bakre stötfångare och en rad nya dekorlister. Den verkliga nyheten finns under motorhuven. Den fyrcylindriga tvåliters dieselmotorn har kompletterats med 48-volts mildhybridteknik och försetts med en ny åttaväxlad automatlåda. Kia vill ha 372 900 kronor innan testbilen, Sportage 2,0 CTDI MHEV GT-Line, lämnar nybilshallen.
Eftermiddagens skymning har sedan länge vandrat vidare och kvällen blivit så där kolkällarsvart som den bara blir några dagar före jul. På hamnplanen står femte generationens Honda CR-V 1,5 T AWD Lifestyle. När CR-V lanserades 1995 var det många som föll för utseendet, det smidiga formatet och de personbilslika köregenskaperna. CR-V kom att bilda skola för hur en kompakt suv ska vara konstituerad. Under det senaste decenniet har CR-V tillhört världens mest sålda bilar – alla kategorier. Vi testar den sjusitsiga versionen med ett baspris på 385 900 kronor.
Kia Sportage generation fyra såg dagens ljus 2015, men så sent som 2018 fick den Slovakientillverkade koreanen en översyn. Nytt för modellår 2019 är bland annat omstuvad grill, strålkastare, bakre stötfångare och en rad nya dekorlister. Den verkliga nyheten finns under motorhuven. Den fyrcylindriga tvåliters dieselmotorn har kompletterats med 48-volts mildhybridteknik och försetts med en ny åttaväxlad automatlåda. Kia vill ha 372 900 kronor innan testbilen, Sportage 2,0 CTDI MHEV GT-Line, lämnar nybilshallen.
I skuggorna lurar åldermannen Ford Kuga. Nuvarande generation, den andra i ordningen, började skeppas från fabriken i Spanien 2013. När bilen testades samma år utsåg vi Kuga till vinnare. 2017 fick bilen en omfattande exteriör upprustning. Samtidigt passade Ford på att höja förarsystemens kompetens. Testbilen är Kuga 2,0 TDCI AWD ST-Line Limited edition. På prislappen står det 356 400 kronor. Likt konkurrenterna finns det versioner som kostar runt 100 000 kronor mindre.
Från det norrländska inlandets tjälskottskrevader till vårmjuka skånska åkervägar och Mälardalens slingerbultar – suvar i kompaktformatet går hem i de flesta trafikmiljöer. Testbilarna är fyrhjulsdrivna, bakhjulen kopplas in vid behov. Tidigare generationer CR-V har kritiserats för svag fyrhjulsdrift. Det räckte med en brant backe och slirigt underlag för att drivningen skulle krokna och bilen bli framhjulsdriven. När vi testar bilen på nollfriktionsrullar kan vi konstatera att Honda har kommit tillrätta med problemet. Med två rullar fram och bak (samma sida) driver bakhjulen som det är tänkt. En avsevärd förbättring men Fords och Kias system reagerar något snabbare.
Från det norrländska inlandets tjälskottskrevader till vårmjuka skånska åkervägar och Mälardalens slingerbultar – suvar i kompaktformatet går hem i de flesta trafikmiljöer. Testbilarna är fyrhjulsdrivna, bakhjulen kopplas in vid behov. Tidigare generationer CR-V har kritiserats för svag fyrhjulsdrift. Det räckte med en brant backe och slirigt underlag för att drivningen skulle krokna och bilen bli framhjulsdriven. När vi testar bilen på nollfriktionsrullar kan vi konstatera att Honda har kommit tillrätta med problemet. Med två rullar fram och bak (samma sida) driver bakhjulen som det är tänkt. En avsevärd förbättring men Fords och Kias system reagerar något snabbare.
I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann. Köp och ladda ner testet här.
Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 02/2019. Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!
Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.