Vem vinner budgetkampen – Dacia, Seat eller Skoda?
Vi gillar kombibilar i Sverige men alla kan inte unna sig en stor som Volvo V70 eller VW Passat. Hur långt räcker en liten lastare? Vi synar tre lågprisare.
Det kostar att köra bil. Runt 35 kronor milen är priset för att ratta många av marknadens modeller, ibland mer eller mycket mer.
Det finns förstås billigare bilar, dessutom billigare bilar som klarar förbluffande mycket. De där små, närmast omärkliga kombibilarna i lilla klassen till exempel. En sådan kan man köra för 20–25 kronor milen. För många kan det vara skillnaden mellan att ha bil eller inte, i alla fall om den ska vara ny.
Laståsnan Logan MCV:s förkortning står för Maximum Capacity Vehicle, ”maximalt rymligt fordon”. Den tar sig an Seat Ibiza, som i ST-utförandet har fått en vitamininjektion i form av en trecylindrig turbobensinare på 95 hk. En motor som i grunden är den samma som i exempelvis Volkswagen Up med 75 hk men med välkommen extra punch tack vare turbon.
Tredje tävlande heter Skoda Fabia Combi och är nog bekant för Vi Bilägares läsare. Enda skillnaden jämfört med redaktionens långtest-Fabia är att testbilen här har bensinmotor på 90 hk i stället för långtestbilens 110.
Dessa tre lågprisare får gå en match för att bevisa hur långt de räcker.
Prenumerera på Vi Bilägare och få senaste biltesterna och mycket mer rakt ned i brevlådan. Prenumeranter får även tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägst pris. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.
Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?
Det finns förstås billigare bilar, dessutom billigare bilar som klarar förbluffande mycket. De där små, närmast omärkliga kombibilarna i lilla klassen till exempel. En sådan kan man köra för 20–25 kronor milen. För många kan det vara skillnaden mellan att ha bil eller inte, i alla fall om den ska vara ny.
Laståsnan Logan MCV:s förkortning står för Maximum Capacity Vehicle, ”maximalt rymligt fordon”. Den tar sig an Seat Ibiza, som i ST-utförandet har fått en vitamininjektion i form av en trecylindrig turbobensinare på 95 hk. En motor som i grunden är den samma som i exempelvis Volkswagen Up med 75 hk men med välkommen extra punch tack vare turbon.
Tredje tävlande heter Skoda Fabia Combi och är nog bekant för Vi Bilägares läsare. Enda skillnaden jämfört med redaktionens långtest-Fabia är att testbilen här har bensinmotor på 90 hk i stället för långtestbilens 110.
Dessa tre lågprisare får gå en match för att bevisa hur långt de räcker.
Prenumerera på Vi Bilägare och få senaste biltesterna och mycket mer rakt ned i brevlådan. Prenumeranter får även tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägst pris. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.
Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ska bli intressant att läsa, tror helt klart detta är ett segment som kommer växa, dels fler som inte bryr sig vad det står på bilen för märke utan bara vill ha smidigt och nytt för samma peng som de annars hade behövt köpa ganska rejält begagnat för. Dels fler folk som vill att även andrabilen ska vara hyfsat ny och med lite moderna säkerhetsdetaljer iaf.
En Logan kostar väl 40000 mindre än en Fabia?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.