Motståndarna är många, tillskyndarna desto fler när det gäller suv-modellernas vara eller icke vara. Favoriten Volvo XC60 har nyss fått förnyad konkurrens från både Italien och Tyskland – hur går testmatchen mot Alfa Romeo Stelvio och BMW X3?
Läs hela testet (endast för prenumeranter)
Ingen biltyp är fri från kompromisser men att få ihop en så kallad suv som rimmar med det egna varumärket kräver ovanligt mycket tagande och givande mellan konstruktionsavdelningarna och deras principer, nästan som att bilda svensk regering. Därför kan resultaten skilja väsentligt också mellan modeller som är tänkta som varandras konkurrenter. Testtrion denna gång är ett exempel.
Att Alfa Romeo Stelvio, BMW X3 och Volvo XC60 är olika karaktärer syns redan på håll. Stelvios avrundade kaross och sluttande bakparti har inga drag av traditionell suv i denna klass, snarare av uppblåst halvkombi med sportig överton. BMW och Volvo är mer fyrkantiga, upprätta, utan att för den skull sakna linjeglädje.
Ordet ”sport” i förkortningen suv är ju oftast en chimär men för ett märke som Alfa Romeo givetvis omöjligt att runda när Stelvio, märkets första försök i genren, skulle tas fram. Det gällde inte minst att transformera de lyckade, direkta köregenskaperna från sedanmodellen Giulia, på vars grund Stelvio också bygger. Att kombinera dem med en betydligt högre tyngdpunkt för suv-versionen blev en utmaning. Målet för nya X3 och XC60 var lite enklare att sikta för konstruktörerna. Båda skulle vara – och blev – naturliga fortsättningar på sina föregångare snarare än revolutioner.
Ingen biltyp är fri från kompromisser men att få ihop en så kallad suv som rimmar med det egna varumärket kräver ovanligt mycket tagande och givande mellan konstruktionsavdelningarna och deras principer, nästan som att bilda svensk regering. Därför kan resultaten skilja väsentligt också mellan modeller som är tänkta som varandras konkurrenter. Testtrion denna gång är ett exempel.
Att Alfa Romeo Stelvio, BMW X3 och Volvo XC60 är olika karaktärer syns redan på håll. Stelvios avrundade kaross och sluttande bakparti har inga drag av traditionell suv i denna klass, snarare av uppblåst halvkombi med sportig överton. BMW och Volvo är mer fyrkantiga, upprätta, utan att för den skull sakna linjeglädje.
Ordet ”sport” i förkortningen suv är ju oftast en chimär men för ett märke som Alfa Romeo givetvis omöjligt att runda när Stelvio, märkets första försök i genren, skulle tas fram. Det gällde inte minst att transformera de lyckade, direkta köregenskaperna från sedanmodellen Giulia, på vars grund Stelvio också bygger. Att kombinera dem med en betydligt högre tyngdpunkt för suv-versionen blev en utmaning. Målet för nya X3 och XC60 var lite enklare att sikta för konstruktörerna. Båda skulle vara – och blev – naturliga fortsättningar på sina föregångare snarare än revolutioner.
Testbilarna har tvåliters bensinturbomotorer, automatiskt reglerande fyrhjulsdrift, olika körprogram och åttaväxlade automatlådor. Alfa Romeo är i grunden helt bakhjulsdriven men kan, vid häftigt gaspådrag, hård kurvtagning eller hjulspinn skicka upp till halva drivkraften till framhjulen. BMW är normalt sett bakhjulsdriven till cirka 60 procent men kan vid behov fördela kraften 50/50 fram/bak. Volvo driver vid normal körning mer med fram- än bakhjulen, Alfa har högsta effekten, 280 hk, BMW 252 och Volvo 250. Skillnaderna i grundpris för Stelvio Q4 (485.000 kr), X3 xDrive20i (546.600 kr) och XC60 T5 R-Design (470.900 kr) är cirka 75.000 kronor men växer i takt med utrustningskryssen i testexemplaren till över 200.000 kronor, Alfa ”billigast”, BMW klart dyrast.
Suv-modet kan förstås diskuteras i det oändliga, inte minst när det gäller jämförelser med hyfsat motsvarande kombimodeller (som Alfa Romeo dock saknar). Att köpsuget efter biltypen är stort är däremot ställt utom tvivel och det reflekteras förstås också på begagnatmarknaden.
Vinnare? Tre olika kompromisser som sagt, var och en kan vara en vinnartyp beroende vilken typ du själv är.
Suv-modet kan förstås diskuteras i det oändliga, inte minst när det gäller jämförelser med hyfsat motsvarande kombimodeller (som Alfa Romeo dock saknar). Att köpsuget efter biltypen är stort är däremot ställt utom tvivel och det reflekteras förstås också på begagnatmarknaden.
Vinnare? Tre olika kompromisser som sagt, var och en kan vara en vinnartyp beroende vilken typ du själv är.
I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann. Köp och ladda ner testet här.
Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 15/2018. Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!
Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.