Nästa artikel
I FIN FORM
Nybilstest

I FIN FORM

Publicerad 14 september 2014
BIltest: Citroën Cactus, Kia Soul och Nissan Juke.
Nya Citroën Cactus är byggd för att sticka ut. Samma sak gäller Kia Soul och Nissan Juke. Men vilken av de egensinnigt formgivna bilarna fungerar bäst till vardags? Vårt test ger besked!

Cactus heter den. Men sticks gör den inte. Tvärtom, formerna är mjukt avrundade och tänkta att ge ett snällt och vänligt intryck. Sticker ut gör den däremot så det förslår. Citroën har tagit ett rejält kliv utanför designboxen med sin nya bil och det mest anslående är de stora och delvis luftfyllda plastsjoken längs karossidorna. Airbumps kallar Citroën innovationen, som väl knappast kan aspirera på något skönhetspris. Men funktionen är det inget fel på. ”Bumparna” skyddar effektivt karossen mot missprydande småbucklor från dörrislag på trånga parkeringsplatser. Den nya Cittran innehåller även en hel del annat nytänkande och det gör att den känns hyfsat fräsch och modern, trots att den till stor del bygger på gammal teknik. Det mesta under det spektakulära skalet har, trots beteckningen C4 Cactus, hämtats från den mindre C3-modellen. 
 
Även Kia Soul bjuder på annorlunda yttre former. Men här har designteamet uppenbarligen haft den fyrkantiga lådan som inspirationskälla. Kian är utpräglat kartongformad, men allt är gjort med snits och Soul fick under testperioden många uppskattande blickar och kommentarer för sitt kaxiga utseende. Den är byggd på samma tekniska plattform som Kia Cee’d och tas bara till Sverige i en enda version, med bensinmotor och fullproppad med komfortutrustning.
 
Precis som Cactus och Soul har Nissan Juke ett utseende som sticker ut från mängden. Men till skillnad från testkonkurrenterna är Juke inte en helt igenom ny bil, även om det hävdas så i marknadsföringen. Istället handlar det om en uppdatering av den tidigare modellen. På utsidan syns förändringarna främst i fronten, där de övre lamporna och grillen fått ny design. En välgörande praktisk nyhet är att det tidigare minimala bagageutrymmet utökats med 40 procent på de framhjulsdrivna versionerna. Under huven på vår testbil satt Nissans nya lilla fyrcylindriga bensinturbo, DIG-T, på 1,2 l/115 hk. Den saknar lite klipp på toppen, men är acceptabelt kraftfull i mellanregistret – och det är viktigare. Det är ju i det varvtalsområdet man oftast befinner sig vid vardagskörning. Bakläxa blir det däremot för bränsleförbrukningen, bilen drog i snitt 25 procent mer än de 5,6 l/100 km som anges i deklarationen. Värst i test!
 
Betydligt ”ärligare” var Kia Soul, som bara gjorde av med någon procent mer bensin än de 7,3 l/100 km som uppges officiellt. Samtidigt var Kian testets törstigaste bil och det ger förstås inga pluspoäng. 1,6-litersmotorn på 132 hk känns dessutom märkligt slö och ovillig vilket sänker Kians körglädjebetyg ganska rejält. Testlagets klara favoritmotor blev istället Citroëns nya lilla trecylindriga bensinturbo på 1,1 l/110 hk. Den arbetar, med tanke på cylinderantalet, överraskande lent och är både stark från låga varvtal samtidigt som den har bästa klippet högre upp i registret. Cactus rullade dessutom klart snålast av de tre bilarna, även om den inte kom i närheten av de 4,7 l/100 km som anges officiellt utan noterades för en överförbrukning med drygt 21 procent.
 
Alla tre bilarna fungerar utmärkt i stadstrafik men allra bäst trivdes testlaget i Kian, vars höga sittposition och fina sikt ger den bästa trafik-överblicken. Nissan fungerar också bra innanför stadsmurarna, även om sikten är något sämre än i Kian. Cactus är lägre än konkurrenterna och hanterbarheten i stan störs också av den usla sikten snett bakåt. C-stolpen i kombination med de bakre nackskydden skymmer besvärande mycket. Ute på landsvägen blir Kia och Citroën snabbt favoriter. Cactus fjädring är mjuk och behaglig, dock utan att kännas minsta instabil eller svampig. Kian är fastare avfjädrad, men blir aldrig obekvämt stum och stötig trots att den rullar på 18-tumshjul med låg profil. När asfalten skrovlar till sig kommer Kian ännu bättre till sin rätt. Trots det grovkorniga underlaget håller sig kupébullret på en klart anständig nivå, medan ljudnivån i Cittran skenar iväg och blir störande till följd av dånet från däcken. Kian är totalt sett testets behagligaste bil att åka i och det blev en överraskning för testlaget, som har gamla Soul i färskt minne. Med den nya modellen har Kia höjt komfortnivån åtskilliga snäpp. Nissan hamnar ohjälpligt sist  i ronden – Juke är i särklass bullrigast i trion. Den är också stötigast och chassit känns onödigt hårt strängat för vardagsbruk. Men när vår lilla testkaravan tar av från stora vägen och svänger in på testslingans lite mer utmanande partier får Juke sin revansch. På de svindlande krokiga och stundtals elakt buckliga vägarna är det Nissan som tar kommandot.
 
Cittrans annars så mjuka och behagliga fjädring stöter ganska hårt över korta tvära gupp. Dämpning och fjädrar tycks inte vara riktigt i harmoni, åtminstone inte när bilen pressas på lite besvärligare underlag. Över de värsta ojämnheterna slamrar det också ganska oskönt från hjulställen. Här har märkets chassitekniker lite att slipa på. Kian lider inte av några sådana problem. Det är istället den tröga motorn och den lite diffusa styrkänslan som förtar en del av glädjen och precisionen i körningen. Men varken Cactus eller Soul gör, trots anmärkningarna, på något avgörande sätt bort sig på vår chassitestarsträcka. Båda löper också godkänt smidigt och säkert genom undanmanöverprovets tre brutala svängar. Fast allra snabbast och stadigast mellan konerna är Nissan Juke, som totalt sett har testets vassaste väghållning.  
 
När det gäller egensinniga detaljlösningar är det dock Citroën om tar täten. Cactus bjuder på en hel del udda – och några snåla! – lösningar i interiören. Ett exempel är att passagerarkrockkudden fram placerats i taket för att ge plats för ett extra stort handskfack. Av samma skäl är ventilationsmunstycket på instrumentpanelens högersida bortrationaliserat och ersatt med ett extra stort utblås till höger på mittpanelen. Frågan är om det räcker för att hålla imman borta från sidorutorna under fuktiga och kyliga vinterdagar. Andra bantningar har drabbat bakdörrarna som inte har några fönsterhissar utan bara kan öppnas i bakkant för ventilation. Citroën har även snålat in på den praktiska användbarheten genom att ryggstödet bak inte kan delas utan bara fällas i sin helhet.
 
Kia och Nissan är mer konventionellt (läs: påkostat) inredda och tittar man närmare på baksäteskomforten så är Soul klart bäst i test. Här är gott om plats för både ben och huvud. Sämsta utrymmena finns i Juke, både takhöjd (med sollucka) och benutrymme är i knappaste laget för vuxna.
 
Lastkapaciteten är inget starkt kort hos någon av bilarna. Men Citroën är i alla fall den mest effektiva bagageslukaren med uppfällt baksäte. Det är också den enda bilen som rymmer en liggvagn utan att den behöver demonteras. Klart sämsta lastutrymmet med alla säten i bruk har Kia och mitt emellan hamnar Nissan. Backningskameror är standard på alla tre bilarna. Men moderna krocksäkerhetssystem, typ autobroms, saknas och det är en allvarlig brist med tanke på att det handlar om tre nya modeller som lanseras år 2014. Citroën och Kia har heller inte hunnit krocktestats av Euro NCAP, vilket borde mana säkerhetsmedvetna kunder att avvakta med ett eventuellt köp.

Diskutera: Vilken av dessa bilar skulle du välja?

Relaterade bildspel

Citroën C4 Cactus PURE TECH/110 SHINE

TILLVERKNINGSLAND: Frankrike.
MOTOR: 3-cylindrig direktinsprutad bensinturbo. Fyra ventiler/cylinder, variabla ventiltider, balansaxlar och stopp/startsystem. Cylindervolym 1 119 cm3. Borrning/slaglängd 75 x 90,5 mm. Kompression 11,0:1.
EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 110 hk (81 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 205 Nm vid 1 750 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, femväxlad manuell låda. Sexstegad automat (EGS) finns som tillval, i kombination endast med diesel.
HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel.
HJUL: 205/50 R17 på 6,5 tum breda fälgar.
STYRNING: Kuggstång med elektromekanisk fartberoende servo. Vändcirkel 10,9 m.
BROMSAR: Ventilerade skivor fram, trumbromsar bak. Mekanisk p-broms.
PRESTANDA: Toppfart 180 km/tim. 0–100 km/tim på 9,3 s.
ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 82 till 92 hk (diesel). Grundpriser från 149 900 kr (VTi/82 hk Feel) till 209 900 kr (HDi/100 hk Shine).

Kia soul 1.6 gdi komfort

TILLVERKNINGSLAND: Sydkorea.
MOTOR: 4-cylindrig bensindriven direktinsprutad sugmotor. Fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar och variabla ventiltider.  Cylindervolym 1 591 cm3. Borrning/slaglängd 77 x 85,4 mm. Kompression 11,0:1.
EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 132 hk (97 kW) vid 6 300 v/min. Max vridmoment 161 Nm vid 4 850 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Sexstegad automat tillval. 
HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel.
HJUL: 235/45 R18 på sju tum breda fälgar.
STYRNING: Kuggstång med elektromekanisk servo. Vändcirkel 11,0 m.
BROMSAR: Skivor runt om, fram ventilerade. Mekanisk p-broms.
PRESTANDA: Toppfart 185 km/tim (aut 180). 0–100 km/tim på 11,0 s (aut. 11,7)
ÖVRIGA VERSIONER: Finns bara i en version, såväl när det gäller motor som utrustningsnivå. Enda tillvalen är automatlåda och metalliclack.

Nissan Juke DIG-T 115 hk Tekna

TILLVERKNINGSLAND: England.
MOTOR: 4-cylindrig direktinsprutad bensinturbo. Fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar, variabla ventiltider och stopp/startsystem. Cylindervolym 1 197 cm3. Borrning/slaglängd 72,2 x 73,1 mm. Kompression 10,0:1.
EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 115 hk (85 kW) vid 4 500 v/min. Max vridmoment 190 Nm vid 2 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Automat finns ej i kombination med 115 hk-motorn.
HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torisonsaxel.
HJUL: 225/50 R17 på sju tum breda fälgar.
STYRNING: Kuggstång med elektromekanisk servo. Vändcirkel 10,7 m. 
BROMSAR: Skivor runt om, fram ventilerade. Mekanisk p-broms.
PRESTANDA: Toppfart 178 km/tim. 0–100 km/tim på 10,8 s.
ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 97 till 190 hk  Grundpriser från  151 490 kr (1.6 Visia) till 241 090 kr (DIG-T/190 hk 4WD Tekna).

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-09-14 17:12
Raphael

" Frågan är om det räcker för att hålla imman borta från sidorutorna under fuktiga och kyliga vinterdagar." - Testlaget har uppenbarligen inte lagt märke till att det vid A-stolpen finns både till höger och vänster några runda hål i panelen som värme från ventilationsanäggningen kommer ut genom. Jag har en C3 Picasso och jag kör med de stora sidoutblåsen avstängda varje vinter, och sidorutorna immar inte igen - för C3 Picasso har vid A-stolparna ett luftutblås. Det är detta som håller sidorutorna imfria. Det är samma konstruktion och idé på en Cactus så jag förstår inte testlagets skepticism och insinuationer om att sidorutorna ska imma igen.

#2 • Uppdaterat: 2014-09-14 17:15
Raphael

Gällande ljudnivå så bör det nämnas att testlaget körde en Cactus extrautrustad med 17" fälgar och däck. Standard är 16" fälgar och däck. De tunnare och stötigare 17" däcken bullrar mer än de standardmonterade 16" däcken gör.

#3 • Uppdaterat: 2014-09-14 17:27
Raphael

Och jag tycker fortfarande att Kia Soul borde ha testats mot Fiat 500 L Trekking med 1,4 liters turbojet motor på 120 hk. Båda är högbyggda och inspirerade av minibussar i sin formgivning, båda har något högre markfrigång, båda har bensinturbos och båda har högt i tak. Dessutom har de liknande storlek och prisnivåer.

#4 • Uppdaterat: 2014-09-14 18:44
hultarn

Cactus! Man blir glad av att se den, både ut- och insida, den sticker ut på ett positivt sätt. Varken Soul eller Pjuke, Joke... Juke tilltalar mig.

#5 • Uppdaterat: 2014-09-14 19:35
Raphael

Hultarn, man skulle kunna tro att med tanke på namnet så sticker Cactus ut. Men den gör ju inte det, det är det som är grejen. Den är en mjukis ingen vassis. Ser ut som en leksak men är mer användbar än de flesta i våra stadsmiljöer och på parkeringen utanför Ica Maxi. Jag tycker den är snygg i mörklila och allra snyggast i turkost. Tyvärr verkar inte turkos gå att beställa i Sverige än... Fegt av importören!

#6 • Uppdaterat: 2015-03-10 16:44
Tvärnit

Juken låg i tätplats nu när vi skulle köpa ny bil.

Den höga ljudnivån utgjorde ett stort aber men i det här gänget, en KIA och ännu ett i raden av franska gele`hallon så är ju ändock Juken en riktig bil.

#7 • Uppdaterat: 2015-03-12 20:52
ENTJ1

Överförbrukning hit och dit,skriv vad förbrukningen är istället,detta är det enda som gäller något.
Cactusens 0-100 är dessutom helt OK om uppgiften stämmer(sedan kanske det inte är intressant om bilen oftast står på verkstad)de andra två har helt mediokra prestanda.
Summerat kanske är de tre testade mest skit.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.