Det första vi gör på Skoda Rapid är att nyfiket öppna bakluckan. Bagaget är inte riktigt lika rymligt som hos Peugeot 308, men jämförbart med det i Kia Cee’d. Skoda Rapid är utrustad med däcklagningssats under bagagegolvet, men utrymme finns ändå för reservhjul. Det gör det däremot inte i Peugeot 308. Kia Cee’d är den enda av de tre som har ett reservhjul i skuffen, vilket trots allt är ett säkrare alternativ.
Lite besviket konstateras att Skoda tagit en genväg när man ska fälla baksätets rygg. Det läggs bara ner på sittdynan varför lastgolvet blir vinklat och onödigt svårlastat mot framstolarna. Ett smart tillval är dock det dubbla lastgolvet. Monterat i sitt övre läge trollas nivåskillnaden i lastutrymmet bort. Problemet med ryggstödets lutning kvarstår dessvärre, och det ser likadant ut i Peugeot 308. Det mest flexibla lastutrymmet hittar vi i Kia Cee’d där man först kan fälla fram baksätets sits och sedan få ner ryggstödet.
Dags att ge sig ut på vägen. Vi tankar fullt och styr mot Karlstad. Redan vid första bilbytet protesterar föraren som kliver ur Kian. Klagomålen gäller bullernivån, vilket alla tre förare i testlaget enas om inom kort. Kia börjar väsnas redan i 35–40 km/tim när man kör i stadstrafik! I 110 eller 120 på slitna motorvägar blir det jobbigt i längden. Det märks tydligt hur illa det är när man sedan saktar in till en 70- eller 50-sträcka och hör hur högt man haft volymen på radion för att kunna uppfatta vad som sägs. Vägarna har visserligen misshandlats av dubbdäck och salt under vinterhalvåret, men bättre ljuddämpning behövs absolut. Varken Peugeot eller Skoda är tysta bilar, men de är fortfarande bättre än Kia.
Efter en dagslång jakt på uppehåll och torrt underlag hamnar vi på Lunda Flygfält i Uppland, som är tidningens backup-arena för undanmanöverprover och körning av mer avancerad natur. Först körs alla bilar olastade med enbart föraren bakom ratten. Här noteras att ESP-systemet i Peugeot 308 går in tidigt och bromsar hårt efter väjningen, men släpper trycket och tillåter att man kan svänga tillbaka. Samma sak händer med last, men 308 blir lite stadigare när fjädringen sätter sig. Här kommer bilens snabba styrning till sin rätt. Skoda Rapid är stabil och trygg både med och utan last. ESP-systemet går inte in lika hårt och bilen klarar sig igenom provet med god balans. Kia visar ett välbalanserat och stabilt uppträdande mellan de utplacerade konerna. Cee’d är lättast att hantera och klarar lite högre hastighet än sina konkurrenter i detta test. I det här provet har förstås däckutrustning viss betydelse. Skoda har bredast däck och lägst däckprofil av testbilarna medan Kia är helt standard och utrustad med däck som inte är marknadens bästa. Kia har också lite sämre bromssträckor, vilket kan tyda på att däckvalet i alla fall inte innebär en fördel gentemot de två andra bilarna i testet, vilka bromsar aningen bättre.
Baksätespassagerare trivs bäst i Skoda Rapid och Kia Cee’d. Bakdörren är bred och öppnar med stor vinkel i den förstnämnda, och i båda bilar får en lång person plats med benen. Kian är inte utrustad med panoramatak, vilket bidrar till att den har bäst takhöjd bak av de tre.
Peugeot 308 känns trängre än de andra två. Sitter man, som jag, med förarstolen lågt blir det ont om plats för baksätespassagerarens fötter. Och försöker jag luta huvudet mot nackstödet blir det takkänning, något som knappast gynnar komforten.
När allt vägs samman blir det en hel del ”å ena sidan, å andra sidan” i diskussionerna.
Styrkemässigt ligger bilarna så nära varandra vi kan komma i dag, då Peugeots 82-hästare ännu inte har kommit. Skodas lilla 1,2-liters supermaskin matchar Peugeots 1,6-litersmotor, medan Kias 1,4-liters sugmotor inte riktigt hänger med.
Cee’d har däremot lite vassare vägegenskaper och tillsammans med Skoda rymligast baksäte.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Skodans motor är verkligen pigg med tanke på storleken det känns aldrig som om det saknas kraft och jag håller med om innerytrymmena. Det är verkligen god plats för passagerare i Rapiden.
AM&S tar 39:- för hela tidningen och 15:- för ett test. Vad i herrans namn har Vi Bilägare jämfört med?
Lustigt att man kan få sin 308'a med nödreserv eller fullstort reservhjul om det inte får plats!? Eller har ViB ingen koll?
Tycker Rapid Spaceback ser väldigt trevlig ut för oss som inte känner ett tvång att ha en stor och dyr bil...:)
Det enda (?) tråkiga är väl VAGs korta garantitider. Om dom följde t ex Renault och Ford och ökade till 5 år så skulle det definitivt kunna vara en kandidat vid mitt nästa bilbyte - nu när barnen är vuxna och sällan åker med.
Jag var mest intresserad av spaceback tills jag insåg att den lastade mindre än halvkombin. Nu när jag vet hur mycket halvkombin lastar och vad jag behöver så är jag verkligen nöjd med mitt val. Jag har hittills inte saknat den Octavia kombin jag hade.
Noterade att 308 vann kombitestet i en konkurrerande motortidning. Trevligt! (och säkert förtretligt för somliga..)
Det enda de egentligen hade synpunkter på var instrumenten, men det är väl som med Saab's tändningslås, antingen gillar eller avskyr man det. Huvudsaken är att det funkar.
Nya 308 SW kommer att ta marknad på den stora svenska kombimarknaden. Lika stor som V70 men 100 kkr billigare och säkert med mindre utsläpp. Vid blandad körning 0,5/mil. Svårslaget!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.