I september 2002 bjöds en samling journalister till Trollhättan för att vara med om en hemlig visning i Saabs museum. Det var precis i dagarna då 9-3 SportSedan släpptes ut, men det var inte den som Saab ville visa upp. I museet stod några kommande modeller av 9-3: cabben, en fräck stadsjeep - och kombin.
Den sistnämnda verkade vara färdig att börja tillverkas inom en snar framtid. Så var också Saabs planer som på den tiden fortfarande andades lite optimism.
Men strax gick luften ur bubblan. General Motors ekonomer började plussa ihop vad 9-2 SportSedan hade kostat att ta fram. Miljarderna växte till en gigantisk hög. GM-direktörerna slog nävarna i sina mahognybord och Saabfolket fick rulla ut två av framtidsbilarna från museet och ställa på bakgården. Först efter mycket om och men togs kombin till nåder igen. Men det har tagit tre år - en eon i bilvärlden och jobbig tid för alla Saabhandlare.
De har fått uppleva hur den ena konkurrenten efter den andra har lanserat dugliga kombimodeller medan dammet har lagt sig över Trollhättans projekt.
– Vi kallar oss själva för "perrongfolket", berättar en Saabhandlare. Det är vi som har stått kvar på perrongen och sett tågen gå.
Nu kan de äntligen hoppa på och åka med. Vissa bilhandlare beräknar att SportCombi kommer att stå för uppåt 70 procent av deras 9-3-försäljning.
Vad har då folket i Trollhättan pysslat med i tre år? En liten glimt av vad som komma kunde fick vi hösten 2003 då en konceptbil visades upp. Den bjöd på lite nya klurigheter, såna som Saab tidigare kryddat marknaden med: Ny instrumentpanel i svart glas med läckra digitalinstrument, glastak, backkamera, fjärröppnad bak-lucka...
Det bidde en tumme. GM:s ekonomer har satt stopp för det mesta. Inte ens de praktiska lastfästena från 9-5 kombi har fått vara kvar. 9-3 SportCombi är en tämligen konventionell stationsvagn. Det mest Saabfinurliga vi kunnat hitta är mugghållaren på instrumentpanelen.
Delseger direkt
Detta innebär förstås inte att 9-3 SportCombi är en bil med brister. Tvärtom. Den är mer än tillräckligt kompetent för att gå en match med klassens mest sålda kombi, tillika Sveriges för närvarande näst mest sålda bil: Volvo V50.
När vi öppnar bakluckorna tar Saab omedelbart en delseger. Volvo V50 är en ganska liten bil; 14 centimeter kortare och sex centimeter lägre än Saaben och det märks tydligt i lastutrymmet som i Trollhättekombin är betydligt längre, bredare och högre:
Durken kan vikas upp i vinkel, vilket kan hålla matkassar och dylikt något så när på plats. Under finns dessutom ett extra lastutrymme som sväljer cirka 120 liter prylar - om det inte fylls med ett reservdäck. I standardutrustningen ingår annars bara en reparationssats med luftpump och skumfyllning till ett punkterat däck. Men reservdäck skickas med utan kostnad till den som vill ha.
Utrymmena till trots är dock Volvo V50 lite bättre att förvandla till lastbil med fällda säten. När baksätets dynor viks framåt och ryggstödet slår ned bildas ett helt slätt lastplan. I Saab fälls bara ryggstöden och lastplanet sluttar uppåt mot framstolarna.
Båda bilarna levereras med ett nylonnät som ska hindra last att flyga framåt och skada de åkande. Volvo har stoppat in nätet i en kassett, fäst vid baksätets ryggstöd. Det är en barnlek att dra upp nätet som en rullgardin och fästa i taket. (Däremot stoppar nätkassetten den smalare delen av ryggstödet från att fällas separat, vilket är förargligt.)
Saabs nät levereras i en påse. För att det ska kunna fästas i taket måste ett par pilliga små luckor tas bort. Nätet spänns sen fast med band i förankringsöglor. Det kräver en del gymnastiska övningar och när nätet väl är på plats sitter det ostadigt.
– Detta är inte premium, fnös en av testförarna.
Saab tar igen lite med den smarta gardin som täcker lastutrymmet. Den löper i ett spår snett uppåt och kan lätt skjutas ur vägen när bilen lastas. Volvo har ingen täckande gardin alls som standard utan tar 1 700 kr för den nödvändiga detaljen.
Reklamsvalor
Inför lanseringen av kombin har Saab gjort stort väsen av sitt påbrå från flygindustrin. Det påhittiga reklamfolket har till och med vikt svalor av reklamlappar och lagt i stolsfickorna på SAS flygplan.
Dikten överträffar förstås verkligheten. Det finns inte mycket i Saab 9-3 SportCombi som påminner om flyghistorien. Tydligast är ett handtag i lastutrymmet. Men även den gröna, mycket tydliga och vilsamma mörkerfärgen på instrumenten är ett flygarv.
Mittkonsolen verkar dock vara en tysk bilbastard. Den innehåller inte mindre än 45 knappar och två rattar med vilka audio- och klimatanläggning samt telefon hanteras. (Den sistnämnda kostar minst 11 300 kr extra.)
Volvo klarar samma funktioner med 33 knappar och fyra rattar, snyggt och överskådligt monterade i den tunna, eleganta mittkonsolen. Det är enklare att hitta rätt bland Volvos reglage.
Att Saab 9-3 SportCombi är betydligt större än V50 och har fyra centimeter mer avstånd mellan hjulaxlarna upptäcker alla som sätter sig i baksätet. Det är inte vidare kul för fullvuxna att sitta bak i Volvo någon längre stund. Saab är fortfarande bekväm när ungarna har blivit gängliga tonåringar.
Av de båda testbilarnas framsäten föredrog dock passagerarna Volvo V50. Den var utrustad med en passagerarstol som kunde justeras i höjd och vinkel - en mycket komforthöjande detalj för det billiga priset av 750 kr. I priset ingår då också ett ryggstöd som går att vika helt fram, varpå bilen kan lastas med över 260 cm långt gods.
En motor för lite
Även Saab erbjuder passagerarstol med fällbart ryggstödet till det facila priset av 900 kr. Men någon höjning eller omvinkling ingår inte i priset. Passageraren sitter lågt och den som är kortvuxen kan känna sig rätt nedtryckt i Saaben.
Med tillnamnet SportCombi försöker Saab markera att nya bilen har egenskaper som är lite förmer. Det är förstås ingen sportbil, men det är sannerligen inget fel på köregenskaperna. Styrningen tar kvickt och balansen är avvägd. Det är en kul bil att köra, ju slingrigare desto roligare.
Men Volvo V50 är trots allt snäppet sportigare att köra. Den ger ett - korrekt - intryck av att vara liten, hård och villig. Fjädringen är hård, styrningen fast och växelföringen snärtig. Det härliga råmandet från den femcylindriga motorn väcker en upphetsning som Saabs tystlåtna turbofyra inte förmår.
Men turbomotorn drar starkare och piggare än den lite sävligare femman. På krokiga vägar går det oftast att köra med en växel högre i Saab än i Volvon. Det behövs, för när turbon får jobba suger bilen i sig bränsle med besked.
På skumpiga vägar är det knappast någon nackdel med Saabs lite snällare fjädring, även om sportkänslan mjukas upp. Volvo V50 rister mera i smågupp och det blir rätt irriterande. Inte minst för passagerarna.
Med SportCombi får inte minst tjänstebilsåkarna ett attraktivt nytt val. Saaben finns med sju olika motoralternativ som är lika Volvos. Men en motor saknas i den nya kombin. Saab har ingen maskin till 9-3 som kan drivas med etanol.
– Vi har etanolmotor till 9-5 och det tycker vi räcker så länge, förfäktar Christer Nilsson på Saabs PR-avdelning. Men en motor till 9-3 är under utveckling.
Att en ny Saab inte kan erbjuda en miljövänlig motor med allt vad den för med sig i form av ekonomiska lättnader och andra förmåner kom som en överraskning för de flesta. En glad sådan för Volvo.
Det har varit bråda dagar med att få färdig etanolmotorn till V50 för att kunna möta ett förmodat hot från Saab. Nu rann det ut i sanden och Volvo kan gnugga händerna och förvänta sig sälja minst 4 000 etanoldrivna V50 i Sverige. Utan minsta konkurrens från ärkerivalen.
– Ibland känns det som om vi inte ens har kommit upp på perrongen, suckar den luttrade Saabhandlaren.
I Saableden har man fått lära sig att rätta mun efter matsäcken och efter minst ett tjog förlorade miljarder är GM:s generositet svag. Tyvärr märks det här och där att Saab fått hålla igen och att kombin är sprungen ur en bilmodell som är färdig att moderniseras. Allt är inte så "premium" som det borde vara på en alldeles ny bil i den här prisklassen. Volvo känns helt enkelt lite mer påkostad, fastän den är billigare.
Testad i Vi Bilägare nummer: 13/2005
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.