Gamla Saab 9-3 skämde knappast bort sina ägare med "intensiva köregenskaper och reaktionsförmåga som en sportvagn". Den kunde heller inte med bästa vilja i världen betraktas som ett "riktmärke för premiumklassen" när det gäller väghållning och körglädje.
Men allt detta och mer därtill ska nya 9-3:an erbjuda, i alla fall om man får tro det kaxigt utformade lanseringsmaterialet.
Klarar den det?
Det finns bara en effektiv metod för att få sanningen: att testa bilen och jämföra den med några namnkunniga konkurrenter.
Vi valde Audi A4 och Volvo S60 som huvudmotståndare, två etablerade modeller som redan övertygat om att de hör hemma i mellanklassens övre skikt. De skulle väl ändå kunna sätta den uppkäftiga nykomlingen på plats.
Men icke så. Båda blir frånåkta redan i den första skarpa svängen.
Det känns direkt att chassiteknikerna i Trollhättan träffat mitt i prick. Den kilformade Saaben styr in kvickt, precist, stabilt och med perfekt balans.
Av gamla 9-3:ans oviga framtunghet märkts inte ett smack och ju mer tempot trissas upp på den krokiga testslingan, desto bättre kommer bilen till sin rätt.
Bettet i böjarna imponerar och samma sak gäller fjädringens följsamhet och det snabba, exakta gensvaret på förarens kommandon. Styrningen får överbetyg och är dessutom välgörande befriad från drivkraftsreaktioner, en annars vanlig sjuka hos motorstarka framhjulsdrivna bilar.
SportSedan, med extra betoning på första stavelsen, är ett väl valt namn på Saabs nykomling som är livlig, spänstig och inspirerande på ett sätt som är nytt för märket.
Men mitt i all körglädje finns också en rejäl dos av gammal hederlig körtrygghet. Så någon oborstad busbil är nya 9-3 inte, snarare en mogen kurvslukare som få andra familjebilar rår på.
En av dem som blir akterseglad är Audi A4, som inte alls har samma fina chassibalans som Saaben. Audin är tyngre i nosen och känns ovillig och otymplig att hantera i böjarna jämfört med den kvickt reagerande 9-3:an.
Men även Volvo S60, som fått mycket beröm för sina kurvegenskaper, får se sig slagen. Knappt, men klart.
Bakhjulen motstyr
fina styrrespons och väl avvägda balans är att bakvagnen är konstruerad så att bakhjulen tillåts motstyra en liten aning i kurvorna. Den finessen trollar effektivt bort mycket av framhjulsdriftens naturliga understyrning och bidrar även till att 9-3 känns väldig kvick vid sidoförflyttningar.
Det är fascinerande hur Saabs chassitekniker med ganska små, men effektiva medel lyckats ge Saaben en betydligt sportigare karaktär än GM-kusinen Opel Vectra som är byggd på samma plattform.
Det fina intrycket från vägen består när vi kör Trollhättans nya stolthet i undanmanöverprovet, eller älgtestet om ni så vill. Den fullastade Saaben rinner genom konerna med en självklarhet som få andra bilar.
Med sin bättre balans, mindre krängning och rappare styrning kan 9-3:an köras betydligt fortare genom banan än den erkänt dugliga Volvon, både med och utan antisladdsystemet inkopplat. En älgtestraket!
Audi är förloraren även i det här testmomentet. Den är för understyrd och långsam i reaktionerna för att hänga med i de tre snabba och brutala svängarna: vänster, höger, vänster.
Men varken Volvon och Audin gör bort sig, utan sköter sig exemplariskt genom att ploga ur konbanan när deras förmåga överskrids. Bakvagnarna hänger i som iglar.
Saaben, däremot, är villigare att slänga ut med aktern. Fast det inträffar vid betydligt högre hastighet och släppet sker inte brutalt utan ganska kontrollerat. Det gör bilen lätt att fånga in via den fina styrningen.
Men visst vore det bra om Saab klämde dit ett antisladdsystem som standard. Volvo har det för övrigt inte heller, men på Audi A4 ingår det i priset.
När det gäller Audi följer även lättmetallfälgar och en automatisk klimatanläggning med på köpet. Så börjar man räkna är den tyska prestigebilen definitivt inte dyrast i sällskapet, svenskarna kostar mer.
Tyvärr är hela den här jämförelsen lite haltande, både när det gäller ekonomi och övriga egenskaper, beroende på problem med att få fram exakt rätt bilar.
Helst skulle vi ha velat testa Saaben i grundutförande, 1.8t Linear. Men någon sådan gick inte att få tag på. Inte heller en normalutrustad 2.0t fanns tillgänglig, utan den testbil vi kört är 2.0t Vector för 259 900 kronor.
Fetare däck
I Vector-paketet för 30 000 kronor ingår bland annat sportfjädring och 17-tumsfälgar med lågprofildäck, 225/45. Det är faktorer som givetvis påverkar såväl köregenskaper, komfort som testvärden.
Även Volvon hade helt andra däck än de 195/65 som är original. Den var skodd med dimensionen 225/45 på 17-tumsfälgar, men fjädringen var standard.
Audin, slutligen, var utrustad med ett sportpaket med hårdare fjädring och testets bredaste däck, 235/45, på 17-tumsfälgar. A4:an var även utrustad med den steglösa automatlådan Multitronic. Det påverkar givetvis körintrycket, men lådan ska enligt fabriken ge samma förbrukningssiffror och prestanda som den manuella lådan.
Men hur de tre bilarna är i originaltappning vet vi inte. Och någon standard-Saab, utan kjolpaket och annan yttre kosmetika har vi för övrigt varken sett på bild eller kommit i närheten av.
Hur ser nya 9-3 ut naken?
Det har vi ingen aning om, men nu vet i alla fall du som läser testet vad det är vi har bedömt. Bra att veta är också att vi för enkelhetens skull utgått från bilarna i basutförande.i de ekonomiska jämförelserna.
Saab skulle egentligen haft framme hela sin nya modellserie betydligt tidigare, men har tvingats hålla igen på lanseringen efter kvalitetsproblem bland annat när det gäller motorstyrningen.
Vårt testbil var drabbad av ett sådant fel som yttrade sig i att den ofelbart tjuvstannade om man inte gav gaspedalen en extra kick när den skulle sättas i gång. Turboeffekten var också starkt fördröjd och bilen kändes "död" på låga varvtal.
Hos Saab känner man till problemen och lovar att de ska vara fixade innan de första kundbilarna rullar ut på vägarna i månadsskiftet september-oktober.
Men när det väl blivit snurr på de 175 hästarna åker Saaben ifrån sina båda konkurrenter med besked. Vi mätte upp prestandasiffror som är långt bättre än de fabriken uppger. Motorn jobbar dessutom tyst och vibrationsfritt tack vare balansaxlarna och turbon ger ett skönt sugande krafttillskott i mellanregistret.
Saab med bäst prestanda
Varken Audi med sin uppgraderade 1,8-litersturbo eller Volvos med sin femcylindriga sugmotor kan utmana Saaben när det handlar om prestanda.
Åkkomforten är svårare att bedöma, eftersom ingen av bilarna är normalutrustad. Men Saaben imponerar genom att svälja smågupp oväntat behagligt med tanke på sportchassiet. Audin är klart stummare och stötigare, medan Volvon flyter fram behagligast på sin standardfjädring.
Förarplatsen i Saab är testets bästa. Elegant i sin utformning, samtidigt mycket funktionell och med en del kluriga lösningar. Instrumenten som lyser behagligt grönt i mörker är perfekta, cockpitkänslan påtaglig och man sitter djupt inne i bilen och liksom omsluts av den.
Det enda som stör är gyttret av likadana knappar på mittkonsolen. Men det är en sjuka som bilen delar med många konkurrenter. Avancerade ljud- och klimatanläggningar, och numera även navigationssystem, kräver sin tribut.
Både Volvo och framför allt Audi har löst den problematiken bättre än Saab, som också borde ha en färddator som kan manövreras utan att man behöver släppa ratten.
När det gäller materialval och kvalitetskänsla i interiören har Saab tagit ett stort kliv framåt med nya 9-3 (men varför så tunna och billigt pappiga spakar runt ratten? ) och ligger bara snäppet efter Audi, som fortfarande är mästare på området. Matchen mot Volvo slutar med en knapp seger för Saab.
Jämfört med gamla 9-3 är kupémåtten i den nya bilen generösare, framför allt på bredden. Men även knäutrymmet bak har ökat några centimeter. Fast ronden om bekvämaste baksäte vinner Volvo S60 före Saab och sist hamnar Audi.
Allra längst akterut i Saaben finns ett hyggligt stort bagageutrymme. Gamla 9-3-ägare lär dock bli besvikna på den trånga lastöppningen, men någon mer halvkombi lär Saab knappast tillverka. Däremot lanseras en renodlad kombi inom något år. Senare kommer även en fyrhjulsdriven terrängkombi för den som har sådana behov.
Passa huvudet
Saabs koffertlucka är, till skillnad från Audis och Volvos, upphängd i traditionella gångjärn. Det gör inte så mycket för själva utrymmet, som dock är bäst i Volvon. Däremot öppnar luckan farligt lågt och det är lätt att slå huvudet i den vassa låsmekanismen på luckans insida.
Säkerheten i övrigt är det bättre ställt med. Den har haft högsta prioritet under utvecklingsarbetet och ett lägre betyg än fem stjärnor när bilen senare krocktestas av Euro NCAP skulle ses som ett misslyckande. Fyra krockkuddar och sidokrockgardiner ingår i standardutrustningen och pisksnärtskyddet i framstolarna har förbättrats ytterligare.
Saab är också i fatt när det gäller elektroniken. Dator- och kommunikationssystemen i bilen hör till de mest avancerade på marknaden och bilen är förberedd på det mesta som kan hända på det området.
Saker som navigations- och antisladdsystem är sedan länge självklarheter hos de flesta tillverkare, men fanns inte att få till gamla 9-3. Där var Saab rejält på efterkälken. Fast den skadan är reparerad i och med den nya modellen.
Med nya 9-3 tar Saab ett ambitiöst kliv upp på statusstegen och försöker nå en topposition i det man själv kallar mellanklassens premiumsegment.
Det kan kanske lyckas. I vårt test kör i alla fall 9-3:an ifrån Audi A4, knappt men klart, och det är en fin skalp för den nya Saaben.
Att rå på Volvo S60 är svårare, men Saaben vinner flera viktiga ronder mot den svenska konkurrenten. Främst när det gäller prestanda och köregenskaper. Bedömer man bilarna som helhet är valet inte lika givet, Volvon är en tuff motståndare.
Vi säger oavgjort så länge, i alla fall tills vi hunnit testa de mer vardagliga varianterna av den nya Saaben. Först då går det att få en riktigt bra bild av vad bilen går för.
Men det är inte bara statusen som höjs på den nya Saaben. Även priset skjuter i höjden, och det rejält. 35 000 kronor upp gentemot den tidigare modellen kommer att få många gamla Saabägare att backa.
Då gäller det att fylla på med nya kunder. Kanske går det att stjäla en och annan från Audi eller Volvo?
Testad i Vi Bilägare nummer: 13/ 2002
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.