Årets Bil 2006 heter Renault Clio. Sjua och sist bland bilarna i finalen kom Toyota Yaris, 113 poäng efter segraren. Men tävling och verklighet är inte samma sak. Även om Clio blir först igen, kommer inte Yaris så långt efter när bilarna möts i en testduell.
Nittonåringen skuttade ur bilen och slog igen förardörren efter sig. - Tveklöst, sa han. Clio är bästa bilen.
Sakta i backarna, gosse! En halv dag som strängt övervakad t f testförare räcker minsann inte för att avge ett så tvärsäkert domslut. Så enkelt är det inte.
Eller är det…?
Nä, vi får nog allt ta det lite mera grundligt.
Renault Clio och Toyota Yaris är två av de mest köpta bilarna på småbilsmarknaden. Den första Clion kom 1990 och blev omgående utsedd till Årets Bil 1991. Toyota Yaris rullade in på scenen 1999 och vann titeln Årets Bil 2000. I höstas möttes de igen i tävlingen om bilvärldens främsta prestigetitel. Clio i sin tredje upplaga, (nummer två kom 1998) och Yaris med ordningssiffran II.
Räckte till seger
Bara två jurymedlemmar av 58 tyckte att Toyota Yaris var årets bästa bil. Elva gav Renault Clio så höga poäng, att det räckte till seger.
"Ett stort steg mot toppen av klassen… Tyst, bra komfort, lätt att hantera och köra…" motiverade exempelvis Lasse Holmström på Sydsvenska Dagbladet sin fullpoängare för Clio.
Årets Bil 2006 skiljer sig himmelsvitt från den Clio som vann titeln 1991. När Clio och Yaris utsågs till Årets Bilar betraktades de som utpräglade småbilar. Det är de inte längre. Båda har vuxit rejält.
Störst har Renault Clio blivit. Jämfört med ettan är nya modellen hela 28 centimeter längre (och 22 cm längre än tvåan), den är elva centimeter högre och har elva centimeter längre avstånd mellan hjulaxlarna.
Yaris har inte vuxit lika dramatiskt. Trots att den blivit 13 centimeter längre, några centimeter högre och bredare och fått ett tillskott på nio centimeter mellan fram- och bakaxel är den fortfarande betydligt mindre än den franska bilen.
Svåra lås
Men när man sitter i Toyotan känns den inte mindre. Kupén är visserligen lite smalare än den franska bilens, men det är en decimeter bättre takhöjd. Toyota har kunnat använda ganska höga säten, vilket i sin tur ger mycket luft runt knäna i både fram- och baksäte. Jämfört med gamla Yaris har benutrymmet bak ökat med hela 4,5 centimeter.
Toyota har försökt anpassa Yaris för personer upp till 190 cm längd. Renault har lite mera blygsamt satsat på komfort för upp till 188 cm långa människor. Detta gäller förstås främst framsätet. Fast stolarna i Yaris känns misstänkt korta redan för den som är under 160 cm lång. De franska sätena är mer generösa och har dessutom ett justerbart svankstöd, vilket även skulle behövas i japanen.
Vuxna passagerare kan sitta även bak i båda bilarna, men det finns bäst knärum i Toyota.
Renault har satsat mera på barn. Sittdynan på mittplatsen har karvats ur lite för att passa bättre för korta ben. Bälteslåsen sitter nästan under sittdynans nivå. De är svåra att komma åt och det klagas ofta högljutt från alla som ska knäppa fast bältet - speciellt de som har tjocka jackor på sig.
En säkerhetsdetalj
Men de lågt sittande låsen är en säkerhetsdetalj: de hjälper till att hålla bilbältet kvar över höfterna om bilen kraschar.
Det funkar även på mindre barn som sitter utan kudde, vilket tyvärr är vanligt i vissa länder.
Clio och Yaris har inte bara vuxit i storlek, utan även på de flesta andra sätt.
Båda har exempelvis erövrat fem stjärnor i Euro-NCAP:s krocktester. De är fulladdade med säkerhetsutrustning: sidokuddar, krockgardiner, whip-lashskydd… Toyota Yaris har till och med en krockkudde för förarens knän och pedaler som lossnar vid en krasch.
Både Clio och Yaris finns i flera versioner med olika motorer och tre eller fem dörrar. Vi har testat versionerna med fem dörrar och lite starkare motorer: 1,4 liter och 100 hk i Clio och 1,3 liter med 87 hk i Yaris. Det är definitivt inga billiga bilar.
Påvert utrustad
På papperet kostar Yaris minst. Den går att köpa för 136 300 kronor. Men den som vill komma undan med det priset får avstå en hel del, för bilen är från början ganska påvert utrustad.
Den har inte ens en höj- och sänkbar förarstol och ratten går bara att justera upp och ned. Minst ett så kallat pluspaket krävs för att få mer användbar komfort och det höjer priset med 9 200 kr.
Renault Clio verkar till en början en aning dyrare med pris som börjar vid 139 900 kr. Men Renault har besparat köparna den trista upplevelsen att se priset öka i takt med att de plockar på nödvändig utrustning.
I Clios pris finns det mesta som Toyota tar extra betalt för, exempelvis luftkonditionering , radio med CD-spelare, fjärrstyrt centrallås och lite annat smått och gott som en färddator vilken också ger en massa information om bilens kondition.
Något som slår de flesta som sätter sig i Clio första gången är känslan av att det är en liten kvalitetsbil. Formerna är smakfulla, materialen snygga att titta på och ett strävt, lite mjukt ytskikt gör att plastpanelerna också känns exklusiva att ta på.
Små detaljer
Små detaljer vittnar om att de franska bilskaparna lagt ned lite extra på trivseln. När dörrarna öppnas tänds små lampor och lyser upp marken utanför bilen. Det finns belysta make up-speglar i båda solskydden. Mittbältet bak fästs upp med en magnet, vilket tar en halv sekund. I motorrummet är alla servicepunkter, typ spolarvätskebehållare, oljepåfyllning etc utmärkta med gul färg.
Att höja kvalitetskänslan var också ett klart uttalat mål för de som skapade Yaris II, men någonstans i någon ekonomisk kalkyl försvann en stor del av ambitionerna. Bilen har fått en trist inredning i småskrovlig, hård plast som känns misstänkt billig. Några generösa trivseldetaljer finns inte. Toyota har inte kostat på en yen för att höja lägsta acceptabla nivå.
Nu är det förstås skillnad på upplevd och verklig kvalitet. Att Toyota kan bygga bilar som fungerar och håller har vi sett många prov på. Gamla Yaris har gång på gång blivit framlyft som en bil som gör sina ägare mycket nöjda. Men hur den nya modellen kommer att hålla och älskas har vi förstås inte sett än.
Lugn eller körglad
När bilarna rullar ut på vägen förstärks intrycket av att Renault Clio är en bil med hög kvalitet. Den är häpnadsväckande tyst - förutsatt att den rullar på dubbfria däck. (En Clio med dubbdäck låter däremot som en bandvagn.)
Några raska etapper på gropiga landsvägar avslöjar att Renault lyckats lika bra med fjädringen som med ljudisoleringen. Clio rör sig lugnt och bekvämt, men utan att för den skull kännas direkt mjuk. Axelavståndet är lika långt som på en VW Golf och det gör en hel del för att plana ut bilens rörelser.
En landsvägsetapp i Toyota Yaris är mera orolig. Bilen har tolv centimeter kortare mellan hjulaxlarna än rivalen och studsar och rister mera. Motorn surrar högt och argt för utväxlingen är låg. På motorväg väsnas det rejält från maskinen. I 110 km/tim snurrar den med nästan 3 500 varv/min.
Renault Clio är emellertid ungefär lika lågt växlad på femman, men det märks inte. Motorns surr absorberas av ljudisoleringen.
Det är mera lugn och ro i Renault Clio, men den som hellre vill ha körglädje finner det i större kvantitet i Toyota Yaris. Styrningen är snabb och känslig och motorn svarar direkt på gasen. Föraren känner direkt om framhjulen börjar glida eller om bakhjulen vill släppa och hinner börja agera redan innan sladdhämmaren går in och hjälper till.
Körkänslan är mer diffus i Renault Clio. Den elektriska styrservon ger en degig kontakt med framhjulen. I vinterväglag känner sig föraren ofta lite osäker på om det är halt eller inte, eller hur halt det är. Fransmännen borde be Toyotas tekniker om en kurs i hur man kalibrerar en elservo.
Lilla Yaris 1,3-litersmotor är 13 hk svagare än Renault Clios 1,4-liters maskin. Den franska bilen är aningen snabbare, men japanen verkar trots det piggare. Medan Renaults motor reagerar ganska mjukt på gasen känns Yarismotorn klarvaken och svarar direkt med ett glatt morr.
Ombonad mysighet finns det mest av i Renault Clio, men Toyota Yaris kontrar med att vara mest praktisk.
Fransmannen är en vanlig halvkombi med ett baksäte som kan delas och fällas till ett ojämnt lastplan. En balk mellan lastrum och kupé stjäl plats, men hindrar å andra sidan bagaget att kastas fram vid en krasch.
Toyota Yaris ger bättre möjligheter att frakta folk och last. De två separata delarna av baksätet går att skjuta 1,5 decimeter i längsled och ryggstöden kan vinklas om separat. När sätet fälls sjunker sittdynan med ned och lastytan blir så gott som helt plan.
Bilköpare har förstås olika behov och den som vill ha en lättkörd liten bil med goda utrymmen och lastmöjligheter - och som inte bryr sig så mycket om ifall det väsnas lite i kupén - blir säkert glad i en Toyota Yaris. Men Renault Clio ger mer av komfort och storbilskänsla. För lite mindre pengar dessutom.
Det här har tagit mera än en halv dag att komma fram tid, men resultatet är detsamma. Okej, min tvärsäkre unge testförare, det är tveklöst. Renault Clio vinner den här testen. Annat var väl inte att vänta. Tonåringar vet ju alltid bäst.
Testad i Vi Bilägare nummer: 4/2006
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.