I min ungdom var Peugeot ett häcklat bilmärke för gubbar med hatt och hängslen. "Köp Peugeot så får du gå". Eller: "Peugeot, bilen för två. En sitter i och en skjuter på".
Att jag minns detta avslöjar hur beklämmande gammal jag har blivit. Nu är det nya tider. I dag skulle ingen med ens den mest illvilliga fantasi komma på att kalla Peugeot ett gubbmärke.
Nya 407 skulle nog kunna utmana klassens riktiga statusbilar - om den bara vore lite dyrare! Om jag summerar ihop alla uppskattande blickar och alla de som gått både ett och två varv runt bilen, ja då verkar 407 kunna göra anspråk på att ha blivit en drömbil. Kommentarerna har varit många: "Flott", "fräck", "tjusig", "jävlarvafin"... allt efter ålder och läggning.
Som modellsiffran berättar skriver nu Peugeot sjunde kapitlet i en 400-historia som började på 30-talet och som varit intressant. Peugeot 405 blev till och med Årets Bil 1988. Hur det går för 407 har vi inte sett än, men även utan titeln tar den ett avstamp mot höjderna.
Cw 0,29
Den utmanande designen är viktig i sammanhanget. Utifrån liknar 407 mer en slank coupé än en rymlig familjebil. Nosen är lång och lågsniffande, vindrutan sveper brant bakåt, aktern är hög och tvärt avhuggen och bilen verkar luta framåt som i löparposition.
Framför framhjulsnaven fortsätter fronten hela 103 centimeter. Det är dock inte bara för att ge bilen en lång profil. Under plåten döljer sig en komplicerad struktur av aluminiumbalkar som fungerar så väl, att 407 nyligen fick fem stjärnor och toppoäng i Euro-NCAP: s krocktest. Den höga aktern ger inte bara ett stort och högt bagageutrymme utan minskar också luftvirvlarna bakom karossen. Den "släpper luften" bra. Cw-värdet är 0,29 och att 407 glider lätt i fartvinden märks när farten ökar. Vindbruset är nästan försumbart, även när vi kommer loss på tyska Autobahn.
Där får vi oftast fri väg. Vid en snabb titt i backspegeln kan den breda, låga nosen med sin glupande grill påminna om en Ferrari 456. De flesta trafikanter har nog svårt att avgöra, om bilen som närmar sig är äkta vara eller ej. De flyttar sig respektfullt. Under många ostörda kilometer upptäcker vi hur orubbligt stabilt Peugeot 407 rusar fram, även när hastighetsmätarnålen passerat 200-strecket.
Sticker ut långt
I början av bekantskapen med 407 kan det vara lite osäkert med den långa nosen, till exempel då bilen ska lirkas in i en trång parkeringsficka. Den som bor bakom en tät häck tvingas ta risker. Innan föraren kört tillräckligt långt ut för att kunna speja längs vägen, sticker 407 ut över 2,5 meter i trafiken.
I såna situationer är även dagens Peugeot "bilen för två". En sitter i och en går ut och vinkar när kusten är klar.
Men med milen kommer också känslan för bilens storlek. Som tur är, för om nosen skadas och måste ersättas hamnar notan på nästan 4 000 kr. I bara delar.
När ovanan vid bilen lagt sig, är Peugeot 407 en bil med hög trivselfaktor.
Förarstolen har generösa inställningsmöjligheter. Den går att justera hela 24 cm i längd och fem centimeter i höjd. Ratten kan flyttas fyra centimeter i både höjd- och djupled och den som inte hittar en bekväm körställning har antagligen fuskat med inställningen.
Farthållare är standard om föraren ändå skulle bli trött i gasbenet. På testbilen hände det inte, men farthållaren kom ändå ofta till användning. Den kan ställas in på exakt hastighet och är ett utmärkt hjälpmedel vid fartbegränsningar.
Peugeot 407 är vilsam att köra, inte bara därför att den är tyst. Ett ovanligt påkostat chassi gör bilen vägsäker och lugn, även i pressade situationer.
Det är näst intill omöjligt att köra så hårt, att bilen kommer i obalans, ens på riktigt krokiga vägar. Den klarar sig även med hedern i behåll i ett panikprov. Farten är drygt 75 km/tim när jag vrider om ratten i den första av fyra hårda svängar. Provet simulerar en undanmanöver förbi ett hinder - ett barn som vinglar ut på cykel, till exempel.
Däcken skriker, men lyder ratten blixt-snabbt och precist. ESP-systemet slamrar till när bromsarna stoppar en antydan till sladd, men styrningen påverkas inte. Alla koner står kvar när bilen efter 40 meter rullar ut ur den trånga banan.
I framvagnen har styrningen separerats från alla fjädrande delar. Det betyder att bilen lyder utan minsta fördröjning när föraren vrider på ratten. I daglig körning bidrar arrangemanget till att fjädringsrörelser och vibrationer inte känns så mycket i ratten. Den vilar lugnt i förarens händer.
Bakaxeln är en komplicerad historia med många länkar och invinklade stötdämpare. Konstruktionen tar liten plats, vilket märks när man öppnar bagageluckan. Där går att stuva in över 430 liter prylar, vilket gott och väl räcker för en familj på långresa (och nästan för två shoppingproffs i Ullared).
En skidlucka bakom mittarmstödet är standard, men måste bilen frakta både långt och brett gods kan baksätets ryggstöd och dynor delas och fällas. De bildar ett slätt lastplan, cirka 155 cm långt, 90 brett och 40 centimeter högt under hatthyllan.
Peugeot 407 är en utmärkt bil att testa under en period då tiden delas mellan arbetsresor och sommartorp. Körpassen har många gånger varit dagslånga och lasten för det mesta tung och vidlyftig.
Varm i ändan
Under våra 500 testmil har Peugeot 407 ofta varit fullsatt och det har hörts få klagomål från passagerarna. Utrymmena är generösa, även för storvuxna, sätena är rejält tilltagna och fast stoppade. Många och väl tilltagna förvaringsfack gör det lätt att hålla ordning på alla småprylar. 2,75 kvadratmeter glasrutor gör interiören trivsamt luftig.
- Men plychklädseln blir äckligt varm. Jag nästan kokar i rumpan, jämrade sig framsätespassageraren.
Det förvånade oss andra. Vi hade inga besvär med svettiga bakdelar. Undersökning företogs. Det visade sig, att stolsvärmen var på för fullt. Värmereglaget sitter på en liten konsol utanpå framstolarna. Det är lätt att stryka emot reglaget och slå på värmen när man sätter sig. Heta dagar svalkas kupén av en klimat-anläggning som är ovanligt dragfri. Mitt på instrumentpanelen sitter ett stort galler som silar ut kalluften och på automatläget sker det så diskret, att man ibland trevar med handen över utsläppen för att kontrollera så de inte är igenpluggade.
Baksätespassagerarna märker tydligare om kylan är igång. Det kan dra ganska kallt om fötterna.
Hur Peugeot 407 klarar vinterklimat får vi återkomma till, men den är åtminstone väl anpassad för svensk sommar.
När regnet börjar vräka ned går de stora torkarna igång automatiskt. Regnsensor är standard. Torkarna går "i kors" och sveper rutan effektivt, även i hög fart.
Svag motor
All ovan beskriven utrustning - och en hel del till, som audioanläggning med sex högtalare och sju krockkuddar - sitter i den enklaste och billigaste modellen av 407 tillsammans med en motor på två liter och 137 hk. Det är en av Peugeots mest beprövade och använda maskiner. Tyvärr är den också en av bilens svaga sidor.
137 hästar räcker nog till lättare bilar, men 407: an väger över 1,5 ton och det blir för mycket för motorn. Den har fått hjälp av en låg utväxling, vilket gör den ansträngt surrig. Om bilen bär last är orken ändå klen. När husvagnsekipagen radar upp sig längs svenska semesterstråk får föraren driva på hårt med låga växlar för att ta sig om snabbt och säkert. Motorn är dessutom så gammal, att den inte klarar kommande miljökrav.
Med en gynnsam prissättning försöker den svenske importören locka köparna att välja den betydligt modernare 2,2-litersmotorn. Den har 23 välbehövliga hästar mer och ett högre vridmoment vilket gör den rappare och roligare att köra. Balans-axlar gör den också mer vibrationsfri och tystare. Den klarar miljöklass Euro 2005.
Påslaget för 160-hästarsmotorn, som dessutom styrs med en sexväxlad låda, är bara 12 000 kr.
Med 407 har Peugeothandlarna fått ett verkligt trumfkort. Nu ställer de in siktet mot stjärnorna och planerar att börja knipa köpare från andra märken. Inför lanseringen av nya bilen har en ny organisation bildats: En kader av specialutbildade säljare med uppgift att göra Peugeot 407 till en populär tjänstebil.
De får nog ett tacksamt jobb. Få konkurrenter kan möta 407: an med lika mycket utrymmen, säkerhet och utrustning till samma pris. I ett så stiligt skal dessutom.
Och i höst, när den eleganta kombin gör premiär, blir det nog ändå värre drag hos Peugeothandlarna.
Testad i Vi Bilägare nummer: 11/2004
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.